مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
نقد دیدگاه روش تفسیر قرآن به قرآن، قرانیان شیعه
چکیده
قرآنیان نام جریان فکری است که با تکیه بر وحدت امت اسلامی و شعار بازگشت به قرآن در سالهای مشروطه و پس از آن، تحت تأثیر اندیشههای اصلاحی سید جمالالدین اسدآبادی و شیخ هادی نجمآبادی توسط یکی از شاگردان ایشان به نام سید اسدالله خرقانی شکل گرفت و بهوسیلهی چهرههای دیگری همچون: شریعت سنگلجی، یوسف شعار، برقعی، قلمداران و حسینی طباطبایی و...ادامه یافت. این گروه که قرآن را در بخش اعتقادات کافی و بینیاز از سنت میدانند، روش تفسیری قرآن به قرآن را شاخص فهم قرآن ، قرار دادهاند؛ اگرچه یکی از مهم ترین و معتبرترین روش های تفسیری ، تفسیر قرآن به قرآن می باشد ، لکن کاربرد این روش تفسیری از سوی ایشان در حوزه اعتقادت ، با نقدهایی همچون عدم فراگیری، ناهماهنگی و ضعف در نتیجهگیری همراه بوده است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.
علی تصدیقی . دانشجوی دوره دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
سید رضا مؤدب ، استاد دانشگاه قم .
مطالعات روش شناسی دینی .سال 1393.
Attachment | Size |
---|---|
دیدگاه روش تفسیر قرآن به قرآن قرانیان شیعه .pdf | 203.65 KB |