• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

مقاله : بررسی مقامات و منزلتهای مریم(س)در قرآن کریم


بررسی مقامات و منزلتهای مریم(س)در قرآن کریم

نوع مقاله : مقالۀ علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

اشکان جوانمرد 1 سیدرضا مؤدب 2

1 دانشجوي دكتري دانشگاه قم

2 مدیر گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، ایران

چکیده

حضرت مریم(س)، از زمره پاکان و برگزیدگان خاص الهی است که قرآن کریم، ایشان را به عنوان اسوه و مثل اهل ایمان معرفی نموده است.

توجه و بررسی بیشتر مقامات و منزلتهای کم‌نظیری که در آیات قرآنی برای آن بزرگوار ترسیم شده است شناخت بیشتر ایشان و کشف دلایل این اسوه بودن را روشنتر می‌سازد . در همین راستا هدف اصلی این پژوهش‌ بررسی تفصیلی مقامات و منزلتهای بیان شده برای آنحضرت در کلام الهی می‌باشد.

این پژوهش به روش تحلیلی - تطبیقی انجام شده و در متن آن، به آرا و نظرات اندیشمندان برجسته قرآنی- مخصوصاً صاحبان تفاسیر تسنیم و المیزان - توجه شده است. در نگاهی کلی، مجموعه مقامات و منزلتهای ترسیم شده برای حضرت مریم در آیات قرآنی از این قرار است:

مقام اصطفای حضرت مریم؛ مقام اسوه‌گی و الگو بودن آنحضرت؛ مقام عبودیت تام ؛ مقام طهارت و عصمت؛ مقام رضا و تسلیم در برابر بلایا؛ منزلت محدّثه بودن آنحضرت؛ منزلت پرورش یافتگی تحت عنایت الهی؛ منزلت مرزوقیت از خوان ربوبی؛ منزلت مصدِّق بودن و نهایتاً منزلت طیب ولادت و برگزیدگی مطلق .

این گستردگی مقامات و منزلتها برای چنین شخصیتی الهی، ناشی از «سعه وجودی»، «جامعیّت شخصیّتی» و «کرامات والای» آن بانوی الهی بوده است.

کلیدواژه‌ها

حضرت مریم مقامات حضرت مریم اسوه مومنان محدثه صدّیقه اصطفا

مجله مطالعات قرآني و فرهنگ اسلامي . دوره و شماره: دوره 6، شماره 4، دی 1401

AttachmentSize
مقامات و منزلت هاي حضرت مريم در قرآن.pdf577.73 KB


 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading