Today: 875 This week: 30111 This month: 98094 This year: 609470
User login
نشر جدید کتاب تاریخ حدیث تاريخ حديث
متن تاریخ حدیث که به سفارش دفتر برنامه ریزی جامعه المصطفی تدوین شده ، برای دانشجویان ان مرکز تنظیم شده تا به صورت اجمالی و به گونه ای تحلیلی از تاریخ تدوین حدیث شیعه و اهل سنت ، اگاهی یابند.
امید که برای دیگر علاقه مندان سودمند باشد .
محتوی کتاب در خصوص اهتمام پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به تدوین حدیث و سپس متقدمان از عالمان شیعه و نقش انها در تدوین جوامع حدیثی شیعه و سپس به کوشش متاخران و معاصران شیعه در تدوین و گسترش اثار حدیثی پرداخته شده و در ادمه به تاریخ حدیث اهل سنت و...
علت کنیه حضرت عباس(ع) به ابوالفضل : شعر بسیار پر معنی در خصوص حضرت ابالفضل :
اَبَاالفَضْلِ يَا مَنْ أَسَّسَ الفَضْلَ وَ الإبا أَبِى الفَضْلُ اِلاّ اَنْ تَكُونَ لَهُ أَبا
ای ابوالفضل كه فضیلت و بزرگواری را بنیان نهادی، فضل و بزرگواری امتناع می ورزد كه جز تو كسی پدر آن باشد.
در مورد اين كينه حضرت ابالفضل گفته شده كه آيا اين كنيه واقعى بوده و ايشان پدر فرزندى به نام فضل بوده اند يا اينكه اين كنيه اعتبارى و در واقع لقبى بوده است كه به شكل كنيه به او نسبت داده اند. احتمالاتى در اين زمينه وجود دارد كه بدان پرداخته مىشود:
آن...
چرا امام حسین(ع) را اباعبدالله می خوانند؟ «عبدالله» در لغت به معنی عبد و بنده خداوند است، و «ابا عبدالله» پدر عبد خدا یا پدر بندگی برای خداوند معنا میشود که به حضرت سالار شهیدان (ع) گفته میشود .
ابوعبدالله: مشترک بین امام حسین(ع) و امام صادق(ع) است؛ ولی اگر به صورت مطلق در کتب اخبار وارد شود، مراد امام صادق(ع) است و در کتب ادعیه ، مقصود امام حسین است .
به نظر میاید که کنیه «ابوعبدالله» اشاره به مقام عبودیت و بندگی امام حسین (علیه السلام) باشد و به جهت اوج و شکوه و عبودیت عاشقانه او است که با خون خویش ترسیم کرد و بدین جهت اباعبد الله...
تشرف حضرت آية الله العظمي مرعشي نجفي به محضر امام حسين در كربلا سید شهابالدین مرعشی نجفی (۱۲۷۶-۱۳۶۹ش/۱۳۱۵ - ۱۴۱۱ق) از مراجع تقلید شیعه پس از آیتالله بروجردی است. مرعشی، از شاگردان عبدالکریم حائری یزدی و آقا ضیاء عراقی بود و نیز از درس سید علی قاضی طباطبایی، سید احمد کربلایی و میرزا جواد ملکی تبریزی بهره برد. گرایش سیاسی او موافق با آیتالله خمینی بود و این روحیه در بارزترین شاگردانش نیز دیده میشود.
آیتالله مرعشی نجفی در ۹۶ سالگی در ۷ شهریور ۱۳۶۹ش / ۷ صفر ۱۴۱۱ق رحلت کرد. او را بنا بر وصیت خودش در کتابخانهاش دفن کردند.[۳۳]سید محمود مرعشی فرزند او درباره...
مقاله : سیر تاریخی تحول اعجاز ادبی قرآن در معاصر مبتنی بر نظام وارۀ اعجاز قرآن سیر تاریخی تحول اعجاز ادبی قرآن در معاصر مبتنی بر نظام وارۀ اعجاز قرآن
چکیده مقاله :
به شهادت تاریخ اعجاز ادبیِ قرآن از اولین عوامل جذبِ مخاطب اولیه و تعجیز آن بوده است، اما رویکرد برخی از قوت اثریِ اعجاز ادبی در دوران متقدم و تضعیف آن در معاصر به دلیل اثبات اعجاز معنوی یا محتوایی حکایت دارد.
لذا پژوهش حاضر در پی شناسایی سیر تحول اعجاز ادبی قرآن در معاصر است. از این رو روش پژوهش حاضر تحلیلی و توصیفی، حاصل از گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی در منظومه آراء فریقین است .
نتایج بدست آمده...
مبانی تفسیر ، تعاریف : تفسیر 2. تفسير: كلمه تفسير از ريشه لغوى فسر و هم معنى با سفر، به معنى پردهبردارى و كشف مراد و مقصود گوينده و توضيح مراد خداوند متعال از كتاب او و يا بيان معانى آيات قرآن و كشف مقصود و مضمون آنها است.
در تفسير هم به مراد و مقصود متكلم و هم بر متن آيات، توجه مىشود و فهم و درك، نخستين مرحله تفسير و سپس تبيين و توضيح و ارائه آنها، مرحله ديگر آن خواهد بود كه همراه با كشف و پردهبردارى است؛
بدينجهت، تفسير، هم معناى ظاهرى و هم معناى درونى و باطنى آيات را شامل مىشود و فراتر از مدلول لفظى است و براى...
شرح چهل حدیث امام خمینی : حدیث اول . فصل در اشاره به بعضى قواى باطنيه است
بدان كه خداوند تبارك و تعالى به يد قدرت و حكمتش در عالم غيب و باطن نفس قوايى خلق فرموده داراى منافع بيشمار و آنچه مورد بحث ما است در اين مورد سه قوّه است و آن «واهمه» و «غضبيه» و «شهويه» است.
و هر يك از اين قوا منافع كثيره دارند از براى حفظ نوع و شخص و تعمير دنيا و آخرت، كه علما ذكر كردهاند و اكنون ما را به آن احتياجى نيست. و آنچه لازم است در اين مقام تنبه دهم آن است كه اين سه قوّه سر چشمه تمام ملكات حسنه و سيّئه و منشأ تمام صور غيبيه ملكوتيه است.
و تفصيل...
سبعه احرف و عالمان شیعه : علامه طباطبایی : علامه طباطبايى مفسر عاليقدر شيعه.(1)
علامه محمد حسين طباطبايى نيز در ذيل آيه شريفه هفت، سورۀ آل عمران در بحث محكم و متشابه قرآن و اين كه قرآن داراى مراتبى از معانى است، به حديث سبعة احرف اشاره مىنمايد و معتقد است كه حديث مذكور با توجه به ذيل آن مربوط به اقسام خطاب و انواع بيان است؛يعنى ربطى به الفاظ قرآن و قرائات آن ندارد.
ايشان مىفرمايد: در حديث مروى از طريقين از پيامبر آمده است كه حضرت صلّى اللّه عليه و آله فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است. در اينجا بايد گفت: حديث مذكور گرچه با اختلاف...
کتاب روشهای تفسیری : مفهوم تفسیر و تفاوت آن با ترجمه (1) مفهوم تفسیر و تفاوت آن با ترجمه
«فَسَرَ» در لغت به معنای روشن نمودن و آشکار ساختن است. از اینرو، کلمه تفسیر از
باب تفعیل، بیانگر مبالغه در ایضاح و تبیین است. کلمه تفسیر غالباً برای اظهار معانی معقول به کار میرود چنانکه خلیل بن احمد فراهیدی (د175ق)، مؤلف کهنترین کتاب لغت، تفسیر را به معنای بیان و تفصیلِ کتاب دانسته است. راغب اصفهانی
میگوید: «فَسر و سَفر همانگونه که از نظر لفظی قریب هماند، از لحاظ معنایی نیز به یکدیگر نزدیکاند؛ با این تفاوت که فَسر برای اظهار معنای معقول و مفاهیم...