• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام زمان (عج) :

سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است.

   
 
 
 
افزایش دایره مخاطبان قرآن با برپایی جلسات تدبر در قرآن
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «کارکردهای اجتماعی جلسات تدبر در قرآن در توسعه فرهنگ قرآنی در ایران معاصر» امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار شد. در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید: سخن خودم را با آیه شریفه ۸۲ سوره مبارکه اسراء آغاز می‌کنم که خدای متعال می‌فرماید: « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا (ی دل) و...
پاداش خدمت به مردم از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی .
حوزه/ زیاد اتفاق می‌افتد افرادی بدون اینکه کسی مطلع شود، بدون اینکه حتّی مافوق آنها یا زیردست آنها یا همکار آنها بداند، به یک کاری دلسوزانه رسیده ‌اند. وقت کار اداری هم تمام شده، گفته نیم ساعت یا یک ساعت دیگر می مانم و این کار را تمام می کنم. هیچ کس هم ملتفت نشده، کسی هم از او تشکر نکرده. بدانید اینها پیش خدا باقی است. به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله خامنه ای در یکی از توصیه های خود در تاریخ پنجم آبان ماه ۱۳۸۹ اینگونه بیان داشتند: شما یک دلسوزی‌ای می کنید، وقت‌گذاری می کنید، بیشتر از وقت...
مقاله : بررسی و تحلیل معیارهای طبرسی در نقد متنی احادیث تفسیری
بررسی و تحلیل معیارهای طبرسی در نقد متنی احادیث تفسیری نوع مقاله : مقاله پژوهشی چکیده حدیث از جمله منابع تفسیر اجتهادی و تنها منبع تفاسیر روایی است؛ بدین سبب تفاسیر قرآن اغلب خالی از روایت نبوده و از جمله منابع روایی محسوب می‌شوند. مجمع البیان اثر فضل بن حسن طبرسی یکی از تفاسیر امامیه و دایرهالمعارف علوم قرآنی و تفسیری است. در این تفسیر، روایاتِ امامیه و اهل سنت و اقوال مفسران پُرشمار است. مفسر فقط به نقل روایت بسنده نکرده و در مواردی به نقدِ روایات نیز پرداخته است. این نوشتار در پاسخ به این...
پروژه «قرآن‌ایران» تدوین می‌شود.
مدیر پروژه کورپوس کورانیکوم برلین آلمان با بیان اینکه سه هزار نسخه خطی قرآنی در دپارتمان این پروژه وجود دارد، گفت: با همکاری علی آقایی، بخش «ایران‌قرآن» را شروع کرده‌ایم؛ در این پروژه نسخ کوفی قرآن کریم در ایران مورد تحقیق و تاریخ‌گذاری به لحاظ کربن قرار خواهند گرفت. به گزارش روابط عمومی دانشگاه قم به نقل از ایکنا، میشائیل مارکس، دکترای اسلام‌شناسی از فرانسه و مدیر پروژه کورپوس کورانیکوم فرهنگستان علوم برلین برندنبورگ، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۰ خرداد، در نشست علمی «تاریخ متن قرآن» که از سوی دانشگاه...
تفسير اجتماعى قرآن (2)
2- بدايع التفسير تأليف شمس الدين ابن قيّم (م 1350 ق)، به زبان عربى و شامل بخش زيادى از سوره‏ هاى قرآن است. ابن قيّم داراى مذهب حنبلى بوده و به تفسير 109 سوره قرآن پرداخته كه در تفسيرش از تفسير آيه به آيه بيشتر بهره برده و مسائل اجتماعى را بررسى كرده است. هم‏چنين از آيات قرآن براى تبيين نكته‏ هاى مربوط به زندگى اجتماعى، كمك گرفته است. او به تفسير موضوعى آيات اهتمام داشته و در ذيل برخى آيات، به آيات مربوط به همان موضوع نيز اشاره كرده است. ابن قيّم از اسرائيليات دورى جسته و آن را بررسى و نقد...
اعجاز قرآن از نظر امام خمینی .(2)
امام خمینی ، گرچه فصاحت و بلاغت را جزء اعجاز قرآن دانسته، اما معتقد است كه شهرت اعجاز قرآن به فصاحت و بلاغت، براى آن است كه اعراب در صدر اول اسلام، در اين فن متخصص بودند و فقط اين جهت را بهتر درك مى‏كردند، ولى قرآن در وجوه زيادى مى‏تواند معجزه باشد و مى‏فرمايد: اين‏كه قرآن شريف معروف به فصاحت شد و اين اعجاز در بين سائر معجزات‏ مشهور آفاق گشت، براى اين بود كه در صدر اول، اعراب را اين تخصص بود و فقط اين جهت از اعجاز را ادراك كردند «1». و ايشان در مورد ديگر، جامعيت قرآن را نيز به عنوان كتابى فوق...
حدیث سبعه احرف در جوامع حديثى شيعه‏ (2)
بخش دوم: رواياتى كه گر چه در آنها واژه سبعة احرف يا مشابه آن به كار رفته است، ولى مربوط به حوزه‏ هاى ديگرى مى‏ باشد و اساس نمى‏ تواند در بحث نزول الفاظ قرآن بر هفت حرف- آن چنان كه اهل سنت مدعى آن هستند و طبرى در تفسيرش، نيز براى آن رواياتى را ارائه مى‏نمايد- مورد استناد باشند. آنها سه روايت ديگرند كه بدين قرارند: 1.عن الصدوق، حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار، عن العباس بن معروف، عن محمد بن يحيى‏ الصيرفي، عن حماد بن عثمان قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه...
مقاله : معناشناسی معاشرتِ معروف‌مدار در قرآن و مصادیق تفسیری آن
معناشناسی معاشرتِ معروف‌مدار در قرآن و مصادیق تفسیری آن چکیده : از اصول معاشرت، معاشرت بر مدار «معروف» است. معروف، هر کاری است که به دید عقل و نقل، نیکو و زیبا باشد و منکَر هر کاری است که نزد عقل و نقل ناشناخته باشد. معروف، همه اموری را که عنوان‌هایی مانند خیر، صلاح، فلاح، جمیل و حَسَن بر آنها منطبق‌اند، دربرمی‌گیرد و با همین معیار، اموری که عنوان‌هایی مانند شرّ، فساد و قبیح بر آنها منطبق‌اند، منکَرند. معاشرتِ معروف‌مدار معنایی‌ گسترده‌تر از قانونمداری‌ و عدل‌گرایی‌ دارد و افزون بر رعایت حق‌...
مبانی تفسیر : نادرستی تاثیر پذیری قرآن از کتب پیشین (3)
آيه شريفه: وَ إِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ، أَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةً أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَمٰاءُ بَنِي إِسْرٰائِيلَ. (1)نيز از نظر برخى مانند راغب اصفهانى، اشاره دارد كه محتواى قرآن در كتب پيشين بوده (2) و ضمير «انّه»، اشاره به معنى و محتواى قرآن دارد و زمخشرى هم به عنوان يكى از اقوال بدان اشاره مى‌كند، (3) ولى غالب مفسران معتقدند كه ضمير «انّه» اشاره به خبر نزول قرآن در كتب پيشين دارد. (4) علامه طباطبايى، ارجاع ضمير «انّه» را به معارف قرآن به دلايل ذيل، صحيح نمى‌داند و مى‌گويد:...
معاد : يَوْمَ الْتناد :
یوم التناد : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت «يَوْمَ التَّناد» هست. یوم التناد به معنای روز صدا زدن یکدیگر و یاری خواستن است. در سوره مومن(غافر) آمده است که مومن آل فرعون به هنگامی که فرعونیان را از عذاب الهی در دنیا و آخرت می ترساند می گوید: «وَ يا قَوْمِ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ يَوْمَ التَّناد»؛ (1) ای قوم، من بر شما از روزی که مردم یکدیگر را صدا می زنند و به عبارتی از هم یاری می خواهند، اما صدایشان به جایی نمی رسد بیمناکم ؛ بنابراین یوم التناد روزی است که برخی از افراد یکدیگر را...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading