• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 
واکاوی تفسیری آیات سوره اسراء درباره فساد بنی‌اسرائیل با تکیه بر عدم ترادف در ترکیب وصفی «عبادا لنا»
واکاوی تفسیری آیات سوره اسراء درباره فساد بنی‌اسرائیل با تکیه بر عدم ترادف در ترکیب وصفی «عبادا لنا» چکیده : از جمله آیاتی که آراء و نظرهای گوناگونی نزد مفسران درباره آن ارائه شده است، آیات ابتدایی سوره اسراء پیرامون دو فساد بنی‌اسرائیل در زمین است. درباره اینکه دو فساد بنی‌اسرائیل چه بوده یا چه خواهد بود و اینکه چه کسانی مصادیق این دو وعده الهی هستند و چه کسانی نابودکننده این فساد در هر مرتبه می‌باشند، دیدگاه‌های متفاوت و فراوانی مشاهده می‌گردد. این مقاله در ابتدا تفاسیر و مصادیق مختلف در ذیل...
توصیف قیامت : یو م الرجوع
یو م الرجوع : از دیگر توصیف های خاص در خصوص قیامت، تعبیر «رجوع الی الله» است مانند آیه شریفه: «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»؛ و از روزى بپرهيزيد (و بترسيد) كه در آن روز، شما را به سوى خدا بازمى‏گردانند سپس به هر كس، آنچه انجام داده، به طور كامل باز پس داده مى‏شود، و به آنها ستم نخواهد شد . در تعدادی از آیات درباره قیامت از عبارت رجوع به خدا و بازگشت به سوی پروردگار یاد شده است، یا عبارت «رجوع الی الله» که...
تاویل :
تأويل: كلمه «تأويل» از ريشه لغوى «اول» به معناى بازگشت به اصل هر شىء و يا انتهاى هر شىء است و مفاد تأويل، رسيدن به پايان و سرانجام هر امر يا شىء و يا هر سخن مى‌باشد و گاهى در معنى مصدرى، يعنى بيان و روشن ساختن و پايان شىء و گاهى در معنى وصفى، يعنى سرانجام و عاقبت شىء به كار رفته و اختصاصى به كلام و سخن ندارد و در خصوص قرآن، تأويل به معنى «رسيدن به معانى درونى و پايانى هر آيه و يا مراد نهايى خداوند متعال و يا در مواردى آگاهى از مصاديق پنهان آيه» مى‌باشد و مراحلى از «تفسير» شمرده شده آن‌چنان‌...
مراسم رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث ، بهمن‌ماه ۱۳۹۸
دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از درسنامه های علوم قرآن و حدیث و هم اندیشی صاحب‌نظران و مدیران گروه های قرآن و حدیث کشور که روز چهارشنبه 2 بهمن 98 برگزار شد، تاکید کرد : باید همه سعی‌مان این باشد که تاثیر اجتماعی فعالیت های قرآنی در سطح جامعه که بسیار تاثیر گذارتر از سایر علوم است، روز به روز افزایش یابد. دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه همه ما به صورت فردی و سازمانی وظیفه داریم در ترویج علوم و رفتار قرآنی کوشا باشیم، اظهار داشت: در ترویج علوم و رفتار...
عنوان پایان نامه : بررسی دیدگاه علامه مجلسی پیرامون روایات اختلاف قرائات در کتاب مرآة العقول
چکیده: مباحث پیرامون قرائت قرآن در علوم قرآن و حدیث بسیار حائز اهمیت است و همواره توجه محدثین، عالمان و مفسران را به خود جلب کرده است. یکی از این مباحث، اختلاف قرائات قرآنی است که طی سالیان متمادی مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته. اهل سنت در این مبحث قائل به چند قرائت هستند ولی شیعه معتقد به قرائت واحد است و هر گروه نیز برای اثبات نظر خود به دلایل و احادیث خاصی که در کتب روایی معتبرشان نقل شده استناد میکنند. در این پژوهش تلاش بر این است که با توجه به کتاب مرآة العقول فی شرح اخبار آل...
مقاله : اثرپذیری مارتین لوتر از ریکالدو در رویکرد انتقادی به قرآن کریم
اثرپذیری مارتین لوتر از ریکالدو در رویکرد انتقادی به قرآن کریم نویسندگان سید رضا مؤدب 1 علی اکبر مومنی 2 1 استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم 2 دانشجوی دکتری الهیات مسیحی، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چکیده هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیرپذیری مارتین لوتر از ریکالدو دومنته کروچه در رویکرد انتقادی به قرآن کریم است. مارتین لوتر بنیان‌گذار نهضت پروتستان از معدود کسانی است که زمینه تغییر در تاریخ را فراهم نمود، اما او به همان میزان که تأثیرگذار بوده، تأثیرپذیر...
تفاسیر عرقانی :
به گروهى از تفسيرهاى عرفانى كه گرايش غالب آنها عرفانى و يا يكى از گرايش‏هاى غالب آنها عرفانى است، اعم از شيعه و اهل سنت، به ترتيب عصر و زمان حيات مفسران آنها، اشاره مى‏شود: 1- تفسير القرآن العظيم‏ تأليف سهل بن عبد اللّه تسترى، از عالمان عارف اهل سنت (م 283 ق) است. تفسير تسترى، دربردارنده بخشى از آيات قرآن است، و در مواردى در ذيل برخى آيات، مطالبى را بيان كرده كه پس از جمع‏آورى آنها، به نام تفسير تسترى معروف شده است. او از عارفانى بود كه معتقد بودند در تفسير قرآن مى‏بايد به بطن آن توجه داشت و هر...
قرائات : تمايز قرآن و قراآت‏
تمايز قرآن و قراآت‏ در مسأله تمايز قرآن دو قول وجود دارد: 1. عدم تمايز بين آنها دكتر محمد سالم محيسين مى‏گويد: «قرآن و قراآت دو حقيقتى هستند كه معناى واحدى دارند و تمايزى بين آنها نيست.» «2» ايشان معتقد است قرآن و قراآت از يكديگر متمايز نيستند و قرآن بر هفت قرائت نازل شده است. پس قرآن، همان قراآت سبعه، و همه قراآت سبعه، همان وحى الهى‏اند. وى به اين روايت از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله استدلال مى‏كند: پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نزد آبگاه بنى غفار بود؛ جبرئيل بر حضرت نازل شد و گفت: خدا امر مى‏...
اعجاز قرآن از نظر علامه بلاغی (1)
«علامه بلاغى» علّامه محمد جواد بلاغى نجفى (ت 1352 ه. ق) از علماء بزرگوار نجف و صاحب تفسير ارزشمند «آلاء الرحمن فى تفسير القرآن» مى‏باشد. ايشان در مقدمه تفسير خود، نخستين مبحث را، بحث اعجاز قرآن ذكر مى‏نمايد و به تفصيل آن را مورد بررسى قرار مى‏دهد. ايشان معتقد است، اعجاز قرآن را بايد از دو نظر مورد بررسى قرار داد، نخست، اعجاز قرآن براى عربها «1» كه چگونه قرآن براى آنها معجزه بوده است، و به ويژه در صدر اسلام و سپس اعجاز قرآن براى تمامى بشر، اعم از عرب و عجم. در بخش اول، يعنى اختصاص قرآن براى...
مقاله : بررسی دیدگاه صبحی منصور به‌عنوان رهبر قرآنیون معاصر در تفسیر آیه أولی‌الأمر
چکیده: تحقیق حاضر جهت نقد و تحلیل نظر تفسیری احمد صبحی منصور در قرآن‌شناسی سامان یافته است. بر این اساس تحلیل نادرست تفسیری وی بر مفهوم و مصداق أولی‌الأمر مورد تأکید است. صبحی منصور در روش برداشت از قرآن دیدگاه نارسایی را در پیش گرفته و بر اساس آن سعی در تحکیم پایه‌های اندیشه قرآن‌بسندگی نموده است. فقدان جامع‌نگری نسبت به قرآن در روش استفاده از آیات و نتایج بی‌ارتباط از محتوایِ آیات قرآن، از شاخصه‌های روشی احمد صبحی منصور است. وی منظور از أولی‌الأمر را کسانی می‌داند که نسبت به دیگران در اطاعت...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading