• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام علی (ع) :

هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.

   
 
 
 
مراسم تجلیل از رساله های برتر قرآنی
مراسم تجلیل از رساله های برتر قرآنی به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، عبدالهادی فقهی زاده در این زمینه اظهارداشت: مراسم تجلیل از رساله های برتر قرآنی پس از پنج سال وقفه دوباره در نمایشگاه قرآن برگزار شد و شب گذشته طی مراسمی از یک رساله منتخب و شایسته تقدیر و سه رساله در رتبه های اول تا سوم تجلیل شد. در این جشنواره 55 اثر امکان حضور یافتند که از این میان پس از انجام داوری های لازم 25 اثر انتخاب و در نهایت 13 رساله مورد پذیرش داوران قرار گرفت و به مرحله نهایی راه یافت و در مجموع چهار اثر پذیرفته شد...
نشست هم اندیشی پدیدآورندگان دانشنامه علوم قرآن
نشست هم اندیشی پدیدآورندگان دانشنامه علوم قرآن به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست هم اندیشی پدیدآورندگان دانشنامه علوم قرآن با حضور‌ ریاست پژوهشگاه، آیت الله علی اکبر رشاد در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد. در این نشست هم اندیشی که با حضور‌ آیت الله علی اکبر رشاد سرپرست دانشنامه ها، حجت الاسلام مقیمی رییس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی، معاونین، مدیران و اعضای هیات علمی دانشنامه ها و نویسندگان مقالات دانشنامه علوم قرآن برگزار شد زوایای گوناگون...
اجلاسیه نظریه تحلیل زیبایی شناسی قرآنی
اجلاسیه نظریه تحلیل زیبایی شناسی قرآنی پیش اجلاسیه نظریه «تحلیل زیبایی شناسی قرآنی» در رشت برگزار می شود حوزه/ پیش اجلاسیه نظریه «تحلیل زیبایی شناسی موقعیت متنی در جملات اسمیه و فعلیه قرآنی»، با حضور صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی، در دانشگاه گیلان برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، پیش اجلاسیه نظریه «تحلیل زیبایی شناسی موقعیت متنی در جملات اسمیه (ثبوتیه) و جملات فعلیه (حدوثیه) قرآنی، به عنوان شیوه ای در اثبات اعجاز قرآن»، با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، به همت معاونت پژوهشی...
تحلیل روایت تفسیری منتقله ابن فحام درخصوص کاستی از آیۀ 33 آل عمران در امالی شیخ طوسی
تحلیل روایت تفسیری منتقله ابن فحام درخصوص کاستی از آیۀ 33 آل عمران در امالی شیخ طوسی سید رضا مؤدب* کاظم زمانی پهمدانی** چکیده: شیخ طوسی در کتاب امالی، روایتی را از ابن فحام )شیخ عامی خود( نقل می کند مبنیی بی اینکی امیام ق ائت می ف مود و تص یح می ک د کی ایین » وآل محمد « آیۀ 33 سورۀ آل عم ان را با عبارت  صادق عبارت در متن آی نازل شده است. روایت یادشده گویای نوعی تح یف بی کاسیتی در آییۀ شی یه است؛ درحالی ک اعتقاد مشهور و اجماع علمای شیع ، عدم تح یف ق آن ک یم است، چ ب زیاده چی ب کاستی. ابن فحام...
تفسير ادبى
3- البحر المحيط تأليف اثير الدين ابو حيان محمد بن يوسف بن حيان اندلسى غرناطى كه داراى مذهب مالكى (م 745 ق) بود، به زبان عربى نوشته شده است. ابو حيان در تفسيرش اهتمام فراوانى به پرداختن مباحث ادبى داشته كه شامل مباحث صرفى و نحوى است. وجوه اعراب و واژگان‏شناسى از عميق‏ترين مباحث اين تفسير است. او به مباحث لغت و شناخت ريشه لغات، قرائات، لهجه‏ها و نقل گفتار فقيهان اربعه نيز پرداخته است. در اين تفسير به بررسى شأن نزول و ارتباط بين آيات و بررسى آيات كلامى و اعتقادى توجه شده است، هم‏چنين در مواردى...
حدیث اخلاقی
رسول خدا (ص) فرمود: هر كه راهى رود كه در آن‏ دانشى جويد، خدا او را به راه بهشت برد و به راستى فرشته‏ها براى طالب علم پرهاى خود را فرو نهند به نشانه رضايت از او و اين محقق است كه براى طالب علم هر كه در آسمان و در زمين است آمرزش خواهد تا برسد به ماهيان دريا، فضيلت عالم بر عابد چون فضيلت ماه است بر ستارگان در شب چهارده و به راستى علماء وارث پيغمبرانند زيرا پيمبران دينار و درهمى به ارث نگذاشتند ولى ارث آنها علم بود و هر كه از آن برگرفت بهره فراوانى برده. اصول كافى-ترجمه كمره‏اى، ج‏1، ص: 97
عالمان اهل سنت و سبعه احرف
طبرى (م 310 ه. ق) و جمع ديگرى از دانشمندان اهل سنت، معتقدند كه منظور از سبعة احرف، لغات قرآن است. او در مقدمه تفسير خود پشتوانه تفسير سبعة احرف را به هفت لغت، رواياتى مى‏داند كه از سوى كسانى مانند عمر نقل شده است. ( تفسير طبرى، ج 1، ص 43.) مهم‏ترين استناد طبرى بر سخن خود، روايت مربوط به اختلاف عمر بن خطاب و هشام بن حكيم در قرائت سوره فرقان است. مطابق اين روايت، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله هر دو را تأييد نمود و سپس فرمود: «قرآن بر هفت حرف نازل شده است.» لذا مقصود از حرف، لغت است و قرآن بر لغت...
«معارضين اعجاز قرآن»
همواره در طول تاريخ، بى‏خبران و معاندانى بوده‏اند كه در برابر نور حق، مقاومت نموده و با تمام سرمايه‏هاى خويش كه آنها نيز، امانت الهى بوده است، در برابر خداى خويش به خود باليده‏اند و در راه خاموش نمودن نور حق، قدم برداشته‏اند. در ميان اين زشت‏سيرتان، كسانى هستند كه در صدر اسلام، در هنگام طلوع خورشيد اسلام و ظهور كتاب آسمانى قرآن، آن مشعل هدايت، به صحنه نبرد با حق پرداخته و در برابر قرآن ايستادگى نموده‏اند و چنين ادعا كردند: كه قرآن مى‏تواند، همانند داشته باشد؛ زيرا قرآن، كتابى فوق العاده و خارق...
حدیث اخلاقی
از حفص گويد: از امام كاظم (ع) شنيدم به مردى مى‏فرمود: تو دوست دارى در دنيا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، و امام (ع) چيزى نگفت: و پس از ساعتى فرمود: اى حفص! هر كه از دوستان و شيعيان ما بميرد و قرآن را خوب نداند، در گورش به او ياد دهند تا خدا به وسيله آن درجه‏اش را بالا برد، زيرا درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مى‏خواند و بالا مى‏رود، حفص گويد: من احدى را نديدم بر خود بترسد چون موسى بن جعفر، و احدى...
تحلیل دیدگاه مفسران در تفسیر آیه 62 بقره و نقد دیدگاه پلورالیستی
تحلیل دیدگاه مفسران در تفسیر آیه 62 بقره و نقد دیدگاه پلورالیستی آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ النَّصاری‏ وَ الصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُم عند ربهم ... » از جمله آیات مورد توجه در دهه‌های اخیر نزد عموم مفسران است. چکیده: آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ النَّصاری‏ وَ الصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ...






نشست هم اندیشی پدیدآورندگان دانشنامه علوم قرآن
 

مراکز همسو

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading