• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 
مقاله : تحلیل فرایند «تفسیر» و «تطبیق» قرآن بر اساس کارکرد «سیاق» و «شأن نزول»
تحلیل فرایند «تفسیر» و «تطبیق» قرآن بر اساس کارکرد «سیاق» و «شأن نزول» نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان سعید غفرالهی 1 علی احمد ناصح 2 سیدرضا مؤدب 3 1 دانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه قم 2 عضو هیئت علمی دانشگاه قم 3 عضو هیأت علمی دانشگاه قم چکیده قرآن کریم، متنی است که مخاطبانش به منظور دریافت مُراد آن نیاز به «تفسیر» دارند. پس از دریافت مُراد، نوبت به فرایند «تطبیق» یا همان بهره‌بری از مُراد در جهت هدایت می‌رسد. مسأله آن‌جاست که فهم تفسیری و پس از آن، دخول در فرایند تطبیق نسبت به «...
مقاله : چیستی اصطلاح حدیثی روایت منتقله و ملاک انتقال و نقد و بررسی آن
چیستی اصطلاح حدیثی روایت منتقله و ملاک انتقال و نقد و بررسی آن نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده کامران اویسی دانشگاه معارف اسلامی چکیده اصطلاح روایت منتقله به منقولی گفته می‌شود که در ملاحظۀ اول، روایتِ نقل‌شده از معصوم است و با توجه به شواهد و قراین، از منابع اهل تسنّن(مکتب خلفا) به کتب شیعی(مکتب اهل بیت) به‌عنوان حدیثی شیعی مندرج شده است و عالمان بعدی غالباً به‌سبب پذیرش تسامح در ادلّۀ سنن و یا اعتماد به منابع متقدم دیگر محدثان و مفسران شیعه، به‌عنوان روایت معصوم تلقی نموده‌اند. خواه سرانجام...
تفسیر سوره حمد امام خمینی (1)
در اشاره اجماليه به بعض اسرار سوره حمد بدان كه اهل معرفت بسم اللَّه هر سوره را متعلق به خود آن سوره دانند؛ و از اين جهت در نظرى بسم اللَّه هر سوره را معنايى غير از سوره ديگر است؛ بلكه بسم اللَّه هر قائلى در هر قول و فعلى با بسم اللَّه ديگرش فرق دارد؛ و بيان اين مطلب به وجه اجمال آن است كه به تحقيق پيوسته كه تمام دار تحقّق، از غاية القصواى عقول مهيمه قادسه تا منتهى النّهايه صف نعال عالم هيولى و طبيعت، ظهور حضرت اسم اللَّه اعظم است و مظهر تجلّى مشيّت مطلقه است كه امّ اسماء فعليّه است؛ چنانچه...
معاد : يَوْمَ الْثقیل
یوم الثقیل : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت «يَوْماً ثَقيلا» هست، به معنای روزی که بسیار روز سنگینی است. هر یک از نام های قیامت به جهت خاصی، در مورد آن آمده است و بدون تردید در جهت انتخاب آن نام برای قیامت حکمتی وجود داشته است. تعبیر یوم الثقیل یک بار در قرآن در سوره انسان آمده است که خداوند می فرماید: «إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقيلا»؛ به نظر می رسد که این آیه در مورد مجرمان است (1) . ترجمه آیه چنین است: آنها، یعنی مجرمان، زندگی زودگذر دنیا...
معاد : يَوْمَ الْثقیل
یوم الثقیل : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت «يَوْماً ثَقيلا» هست، به معنای روزی که بسیار روز سنگینی است. هر یک از نام های قیامت به جهت خاصی، در مورد آن آمده است و بدون تردید در جهت انتخاب آن نام برای قیامت حکمتی وجود داشته است. تعبیر یوم الثقیل یک بار در قرآن در سوره انسان آمده است که خداوند می فرماید: «إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقيلا»؛ به نظر می رسد که این آیه در مورد مجرمان است (1) . ترجمه آیه چنین است: آنها، یعنی مجرمان، زندگی زودگذر دنیا...
ره توشه محرم (۳)؛ پیامدهای دلبستگی به دنیا در کلام و سیره امام حسین(ع)
ره توشه محرم (۳)؛ پیامدهای دلبستگی به دنیا در کلام و سیره امام حسین(ع) دنیا حوزه/ یکی از مظاهر برجسته دلبستگی به دنیا، حب مقام و ریاست است. دلبستگی به دنیا موجب می‌شود برخی انسان‌ها به هر طریقی، اگر چه مخالف موازین اخلاقی و دینی باشد، نظر مردم و یا مقامات بالا را به خود جلب کنند تا در پرتو آن، بتوانند به پست و مقامی برسند. در انتخابات شوراها، ریاست‌جمهوری و... چه بسیارند افرادی که با دروغ، تهمت، اسراف و ریخت و پاش‌های فراوان، می‌کوشند توجه مردم را به خود جلب کنند. امام حسین(ع) درباره سرنوشت این...
بررسى سندى حديث سبعة احرف نزد علماى شيعه‏ (1)
بررسى سندى حديث سبعة احرف نزد علماى شيعه‏ براى تبيين جايگاه روايات مذكور نزد علماى شيعه و بررسى اعتبار آنها، نخست رجال و راويان در سند آنها مورد بررسى واقع مى‏شود. با توجه به آن چه گذشت، تنها يك روايت از مجموعه روايات حديثى شيعه، مى‏توانست در موضوع نزول الفاظ قرآن بر هفت حرف، مؤيدى بر روايات اهل سنت باشد كه سند آن چنين است: صدوق، عن محمّد بن ماجيلويه قال: حدثني محمّد بن يحيى العطار، عن محمد بن أحمد، عن أحمد بن هلال، عن عيسى بن عبد اللّه الهاشمي، عن أبيه (عبد اللّه بن محمد)، عن آبائه (محمد بن...
اعجاز قرآن از نظر امام خمینی .(3)
امام خمینی در خصوص اعجاز قرآن مى‏ گويد: قرآن مشتمل بر تمام معارف و تمام ما يحتاج بشر است «3». و همو مى‏ گويد: قرآن مجيد و سنت شامل همه دستورات و احكامى است كه بشر براى سعادت و كمال خود بدان احتياج دارد. در كافى فصلى به عنوان تمام احتياجات مردم در كتاب و سنت بيان شده و «كتاب» يعنى قرآن «تبيان كلّ شى» است «4». از طرفى حضرت امام، اعجاز قرآن را نيز، در تهذيب نفوس و راه انسان سازى آن مى‏داند كه آن كتاب را از هر كتاب ديگر ممتاز نموده و در حد اعجاز بالا برده است و مى ‏فرمايد: از مقاصد و مطالب آن، دعوت...
تفسیر اجتماعی (3)
4- التحرير و التنوير تأليف محمد طاهر بن عاشور، از عالمان اهل سنت قرن چهاردهم در مغرب‏زمين است كه شامل تمامى آيات قرآن و به زبان عربى است. او به مباحث اجتماعى، ادبى و بلاغى و لغوى، اهتمام ورزيده و در تفسير هرسوره، به فضايل آن سوره، اهداف كلى آن، ترتيب نزول و معانى لغوى و بلاغى عبارات قرآن پرداخته است. ابن عاشور در تفسير خود عنايت به نكته‏هاى علمى تجربى داشته و مسائل و معضلات اجتماعى را در تفسير آيات، بررسى كرده است. او از روايات نبوى صلّى اللّه عليه و اله و سلّم، گفتار صحابه و تابعين در تفسير...
مقاله : تحليل انتقادي ديدگاه مدرسي طباطبايي در کتاب «مکتب در فرايند تکامل» در مورد احاديث شيعي
پژوهش هاي قرآن و حديث (مقالات و بررسي ها) اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1394 , دوره 48 , شماره 1 ; از صفحه 89 تا صفحه 109 . عنوان مقاله: تحليل انتقادي ديدگاه مدرسي طباطبايي در کتاب «مکتب در فرايند تکامل» در مورد احاديث شيعي نویسندگان: فقهي زاده عبدالهادي, اميري محمدمقداد* آدرس: * دانشگاه تهران چکیده: مولف کتاب «مکتب در فرايند تکامل» در طرحي که در مورد تاريخ انديشه شيعه اماميه پي ريزي کرده است، درخصوص مواردي از احاديث شيعه که با اين طرح ناسازگار به نظر مي رسد، مساله جعلي بودن آن...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading