• العربية
  • English
  • فارسی
 
حضرت مهدی(عج) :

اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است. (کمال‌الدین، ج ٢، ص ٤٨٥)

   
 
 
 
معاد : يَوْمَ الْحَسْرَةِ
یوم الحسره : از دیگر توصیف های خاص در خصوص قیامت «يَوْمَ الْحَسْرَةِ» است. یوم الحسره یعنی روز حسرت، تاسف و ندامت، که از تعابیر بسیار تکان دهنده در خصوص قیامت است؛ روزی است که انسان بر گذشته خود غصه می خورد و اندوه دارد. در سوره مریم آمده است: «وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ في‏ غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُون»؛‏ آنها را از روز حسرت بترسان، روزی که همه چیز پایان می یابد، و این در حالی است که آنها هنوز در غفلتند و ایمان نیاوردند . (1) در خصوص معنای کلمه حسرت،...
مبانی تفسیر - الهی بودن - نادرستی تاثیر پذیری از کتاب های پیشین :
تأثيرپذيرى قرآن از كتاب‌هاى پيشين نيز كه مهم‌ترين شبهه در خصوص مصادر قرآن است، قابل قبول نيست گرچه در شبهات مستشرقين معاصر، بدان بيشتر توجه شده . (1) ولى در عبارات برخى از پيشينيان نيز آمده است؛ ويل دورانت در تحليل تاريخ اسلام بيان مى‌كند كه جمعى از مسيحيان در بلاد عرب، حضور داشته و اندكى از آنها در محل زندگى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم و در مكه بوده‌اند مانند ورقة بن نوفل كه مطلع از كتاب مقدس بوده و برخى از يهوديان مدينه كه محمد به هنگام مسافرت به مدينه با آنها زيارت كرده و از آنها...
مقاله : تحلیل مبنای تفسیری قدسی بودن قرآن از نظر شیخ مفید
تحلیل مبنای تفسیری قدسی بودن قرآن از نظر شیخ مفید چکیده: شیخ مفید از عالمان برجسته و سرآمد شیعه در قرن چهارم هجری قمری است. نظر به صبغه­ی کلامی اغلب آثارش، بیشتر در زمره متکلمان به شمار آمده و دیدگاه‌های تفسیری او کمتر مورد توجه قرار گرفته؛ تمامی تفسیر قرآن توسط شیخ مفید نیز در دسترس نیست، لکن در میان برخی از آثار به جا مانده از او می­توان به مبانی و آرائ تفسیری اش دست یافت؛ برای داشتن تحلیلی درست از نظریات تفسیری و کلامی شیخ مفید، سزا است نخست مبانی او در تفسیر قرآن بیان گردد که از جمله...
اعتبار حدیث سبعه احرف :
حديث سبعة احرف، مجعول و دست ساز است‏. با توجه به روايت صحيحه امام صادق عليه السّلام و با توجه به روايت صحيحه امام باقر عليه السّلام و با توجه به روايت معتبر ديگرى از امام صادق عليه السّلام كه بيان داشت: «اگر مردم قرآن را آن چنان كه نازل شده، قرائت نمايند، دو نفر هم با يكديگر اختلاف نمى‏نمايند» «1» روشن مى‏شود كه حديث سبعة احرف در معناى نزول الفاظ قرآن بر هفت حرف- آن چنان كه اكثر علماى اهل سنت ادعا نموده‏اند و نخستين شاهد خود را روايت عمر مى‏دانند «2»- بدون ترديد مى‏ بايد گفت: قرآن بر حرف واحد...
تفاسیر تربیتی (5)
10- الواضح‏ تأليف شيخ محمد محمود حجازى از عالمان اهل سنت در قرن معاصر، به‏زبان عربى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است. او در تفسيرش، به مطالب تربيتى و هدايتى قرآن اهميت زيادى داده، ازاين‏رو، تفسيرش مورد استقبال عمومى واقع شده است، ضمن آن‏كه تفسير او از نثر روان و سبك ساده و قابل فهم برخوردار است. او در مقدمه تفسيرش به اختلاف گرايش‏هاى تفسيرى اشاره و بيان مى‏كند كه آنها از اصطلاحات علمى برخوردار بوده‏اند، لذا براى همگان مفيد نيستند. او از بيان اسرائيليات و نيز روايات نادرست پرهيز داشته و به روش...
اعجاز قرآن از نظر آیه الله حوئی .(4)
«استوارى و صلابت مطالب قرآن» حضرت آية اللّه خوئى، از ديگر وجوه اعجاز قرآن را استوارى و صلابت معانى و مطالب قرآن مى‏داند كه برپايه حقيقت بنا نهاده شده و خدشه در آنها ممكن نيست، چون آنها، فراتر از فكرى بشرى است و لذا قابل ابطال‏پذيرى نيستند. قرآن در علوم فراوان و موضوعات گسترده اظهار نظر نموده است، از الهيات، معارف، مبدأ، معاد، فلكيات، ملك، ابليس، جنّ، زمين و آسمان، تاريخ، انبياء سلف، حوادث امم، احتجاجات، اخلافيات، حقوق خانواده، سياسات و حكومت، قضاء و قدر، جبر و اختيار، عبادات، معاملات، حدود و...
معاد : یوم عظیم
یوم عظیم : از دیگر توصیف های خاص در خصوص قیامت، عبارت «يَوْمٍ عَظيم» به معنای روز بزرگ است. در تعدادی از آیات قرآن بدان اشاره شده است که در بعضی از موارد مخصوص قیامت است و خداوند می فرماید: «قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظيم»؛ (1)‏ بگو من (نيز) اگر نافرمانى پروردگارم كنم، از عذاب روزى بزرگ [روز رستاخيز] مى‏ترسم . خداوند به پیامبر می گوید که بگو من نیز اگر نافرمانی پروردگار کنم، از عذاب روز بزرگ که روز رستاخیز است هراسانم. برخی از مفسران (2)برای آیه یاد شده چنین شان...
مبانی تفسیر : قدسى بودن قرآن - ایهام وحی نفسی
ايهام وحى نفسى، گرچه از نزد برخى از مستشرقان، مطرح شده، ولى با بررسى و تحليل وحى رسالتى كه بدان اشاره شد و اطمينان پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم بر نزول فرشته وحى و دلالت آيات قرآن كه گذشت، نمى‌تواند صحيح باشد؛ بدين‌جهت، آيات قرآن وحى آسمانى است. (1) پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و اله و سلم نيز، قبل از رسالت، كلماتى همچون قرآن، نمى‌گفتند و نخستين عبارت وحى با كلمه «اقرء» آغاز گشته و قرآن هم از امّى بودن پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم سخن گفته و مى‌فرمايد: اَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ...
نقش ائمه معصومين عليهم السّلام در تصحيح و تجويز قراآت‏ (3)
صيانت قرآن از هر گونه تحريف و تغيير به مقتضاى كلام نورانى امام صادق عليه السّلام، قرآن بر يك حرف و داراى نص واحد است؛ نزول آن واحد بوده است، و ائمه عليهم السّلام بر قرائت قرآن نظارت كامل داشته و مردم را از قراآت غير مجاز، باز داشته‏اند. از همين روست كه قرآن پس از يك هزار و چهار صد سال، به دور از هر گونه تحريف لفظى باقى مانده و تمامى كلمات و آيات آن كه از طرف خداوند بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نازل شده بدون هيچ گونه نقصانى يا افزايش، محفوظ مانده است. قرآن موجود ما بين الدفتين، كه از سوره «...
تفاسیر تربیتی (4)
8- من وحى القرآن‏ تأليف آيت اللّه سيد محمد حسين فضل اللّه، از عالمان معاصر شيعه و از مبارزان لبنان و به زبان عربى است. او صاحب كتاب الحوار فى القرآن و الاسلام و منطق القوة و داراى سبك تفسيرى هدايتى است. در تفسير وحى القرآن، كمتر به مباحث لغوى، بلاغى و فقهى پرداخته شده، زيرا اهتمام مفسر آن به جنبه‏هاى تربيتى و هدايتى قرآن بوده است. تفسير من وحى القرآن، شامل تمامى آيات قرآن و داراى گفتار مفسران و بيان‏گر نكات و دروس تربيتى قرآن است. مسائل كلامى در تفسير من وحى القرآن به دليل حلّ شبهات كلامى و...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading