• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام زمان (عج) :

سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است.

   
 
 
 
ثواب اشک بر أبی عبدالله الحسین علیه السلام
ثواب اشک بر أبی عبدالله الحسین علیه السلام امام باقرعلیه السلام: قَالَ: أَيُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ ع دَمْعَةً حَتَّى تَسِيلَ عَلَى خَدِّهِ بَوَّأَهُ اللَّهُ بِهَا غُرَفاً فِي الْجَنَّةِ يَسْكُنُهَا أَحْقَاباً. هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین علیه السلام گریان شود به طوری که اشک بر گونه هایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن او را در غرفه های بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر بَرَد. روایات فراوانی از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امامان معصوم (...
امام حسین و قرآن :
زندگی عملی و اخلاقی امام حسین علیه السلام تجلّی عمل به آیات قرآن بود و نیز قیام عاشورا بر اساس مبانی قرآنی شکل گرفت و نوعی عمل به دستورات قرآن بود . برخی موارد از کردار امام حسین علیه السلام که عمل به قرآن است: 1- انجام کمال نیکوکاری: حکایت شده که روزی امام حسین علیه السلام شِکَر صدقه می داد، کسی از آن حضرت علت این کار را پرسید. حضرت فرمودند: من شِکَر را دوست دارم و خداوند می فرماید: (لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ) ؛ (آل عمران/ 92) «به نیکی نمی رسید تا از آنچه دوست...
کدام رجوع ؟ در دنیا یا قیامت ؟ بررسی تفسیری ایات 93 تا 97 انبیاء.
کدام رجوع ؟ در دنیا یا قیامت ؟ بررسی تفسیری ایات 93 تا 97 انبیاء به نظر می رسد آیات یاد شده واحد نزول مستقلی دارند و مسئله خاصی را بیان میکنند و در معنی آیات یاد شده گرچه دیدگاه مفسران متفاوت است ولی به نظر میرسد که ارتباط معنایی آنها در خصوص عدم رجوع کافران به دنیا به هنگام پشیمانی از گناهان دارند و بازگشت را مخصوص قیامت میداند ؛گرچه برخی به استناد روایت علی بن ابراهیم قمی آیه 95 را مجزا و مربوط به اعتقاد به رجعت در دوران ظهور میدانندکه چنین برداشتی بعید می باشد . البته رجعت امری مسلم و...
اولین گردهمایی سالیانه دانشجویان عراقی دانشگاه قم
اولین گردهمایی سالیانه دانشجویان عراقی دانشگاه قم برگزار شد اولین گردهمایی سالیانه دانشجویان عراقی دانشگاه قم همراه با زیارت و غبارروبی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد. ​به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مودب‌ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم در این گردهمایی ضمن خیرمقدم به حضار عنوان کرد: دانشگاه قم به عنوان یکی از دانشگاه‎های مهم ایران در راستای تعاملات بین المللی به پذیرش دانشجویان عراقی پرداخته و با حضور اساتید و پرسنل مجرب زمینه تحصیل حدود...
معاد: يَوْمٌ مَشْهُودٌ
يَوْمٌ مَشْهُودٌ : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت تعبیر «يَوْمٌ مَشْهُودٌ» است؛ یعنی روزی که همه آن را مشاهده می کنند. تعبیر یاد شده یک بار در قرآن آمده است و خداوند در سوره هود می فرماید: «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذَلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ »؛ قطعا در اين يادآوري ها براى كسى كه از عذاب آخرت مى‏ ترسد عبرتى است.(1) آن روز، روزى است كه مردم را براى آن گرد مى ‏آورند و آن روز، روزى است كه جملگى در آن حاضر مى ‏شوند....
مقاله : تحلیل ساختار روایی واقعۀ عاشورا بر اساس الگوی روایت‌شناسی گریماس مبتنی بر متن وقعة الطف
تحلیل ساختار روایی واقعۀ عاشورا بر اساس الگوی روایت‌شناسی گریماس مبتنی بر متن وقعة الطف چکیده الگوهای روزآمد مطالعاتی از جمله الگوی «روایت‌شناسی» گریماس، به دریافت زوایای پنهان وقایع کمک شایانی می‌کند. یکی از حوادث مهم تاریخ اسلام واقعۀ دهم محرم 61 هجری است؛ عاشورا حادثه‌ای نیست که رویداد آن محدود به زمان و یا مکان خاصی باشد. مطابق با احادیث موجود، هستۀ ابتدایی این حادثه پس از مرگ معاویه در مدینه تشکیل ‌شده و بعد از جریانات گوناگون در روز عاشورا با شهادت امام حسینR و یارانشان خاتمه می‌یابد. این...
معاد : یوم الحق .
یوم الحق : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت تعبیر «الْيَوْمُ الْحَقُّ»به معنی روز حق است. در سوره نبا آمده است: «ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا»؛ آن روز، روز حق است. هر کس بخواهد راهی را به سوی پروردگارش بر میگزیند . (1) مقصود از یوم الحق، روز قیامت است که از آن با نام های دیگر چون یوم الفصل، روز کیفر طاغیان، روز پاداش متقین نیز یاد شده است. واژه حق به معنای چیزی است که استوار و ثابت است و در آن تردیدی نیست و واقعیت دارد و تحقق می یابد که در مورد...
تفاسير جامع (1)
1- التبيان فى تفسير القرآن‏ تأليف شيخ الطائفه، محمد بن حسن طوسى، معروف به شيخ طوسى (م 460 ق) از عالمان بزرگ شيعه، به زبان عربى و شامل تمامى آيات قرآن است. شيخ طوسى داراى‏ آثار فراوان ديگرى، مانند تهذيب الاحكام، الاستبصار فيما اختلف من الاخبار، النهاية، الفهرست و الخلاف است. تبيان از نخستين تفسيرهايى است كه دربردارنده روش و گرايش‏هاى متعدد در تفسير قرآن مى‏باشد. او هم به روش اثرى پرداخته و هم به روش اجتهادى، ازاين‏رو، تفسير او، ادبى، لغوى، كلامى و روايى است. شيخ طوسى در تفسيرش به لغت، قرائت،...
بررسى ملاك‏هاى وثاقت روايت، در حديث سبعة احرف
محتواى روايت ‏ از ديگر ملاك‏ها در اعتبار روايت، متن و محتواى آن است. بايد ديد آيا با متن قرآن در تعارض است يا خير؟ آيا با ملاك‏هاى عقلى بديهى و مسلم، سازگارى دارد يا نه؟ آيا با ديگر روايات مطمئن و پذيرفته شده، همراه است يا نه؟ بررسى چنين امرى در انحصار متخصصان آن علم مى‏باشد. عمل مشهور از ديگر ملاك‏ها در اعتبار روايت، عمل مشهور است. چه بسا روايتى از جهت‏ راويان آن پذيرفته شده و در حد تظافر است، ولى مشهور علما به ويژه دانشمندان و فقهاى قرون پيشين، يعنى آنان كه به مبدأ وحى نزديك‏تر بوده‏اند، طبق...
تفسیر سوره حمد امام خمینی : (6)
در بيان اجمالى از تفسير سوره مباركه «حمد»، و در آن شمه‏ اى از آداب تحميد و قرائت است‏ بدان كه علما را اختلاف است در متعلق «باء» در بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم؛ و هر كس به حسب مشرب خود از علم و عرفان براى آن متعلَّقى ذكر نموده؛ چنانچه علماى ادب از ماده «ابتداء» يا «استعانت» مثلًا اشتقاقى نموده و تقدير گرفته‏ اند؛ و اينكه در بعض روايات نيز وارد است كه بسم اللَّه أىْ، أستَعينُ، «1» يا بر وفق مذاق عامّه است، چنانچه در روايات بسيار شايع است و اختلاف احاديث بسيارى به همين معنى محمول است و لهذا در...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading