• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام مهدى عليه السلام : :

أنَا بَقِيَّةُ اللّه ِ في أرضِهِ و خَليفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَيكُم ؛ حديث
امام مهدى عليه السلام :من يادگار خدا در زمين و جانشين و حجّت او بر شما هستم .

   
 
 
 
دومين نشست علمي از سلسله نشست هاي كنفرانس بين المللي «اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت
رئيس دانشكد الهيات دانشگاه قم، گره گشايي از كار مردم را شرط رسيدن به شفاعت اخروي و محوبيت دنيوي عنوان كرد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه، حجت الاسلام دكتر سيد رضا مودب در دومين نشست علمي از سلسله نشست هاي كنفرانس بين المللي «اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت (عليهم السلام)» كه در آستانه شهادت امام هشتم(ع) و با موضوع «امام رضا(ع)؛ گره گشايي و خدمت رساني به مردم» به صورت وبينار برگزار شد، گفت: بر اساس روايت معصومين (ع) به ويژه حضرت رضا (ع) گره گشايي و خدمت رساني به مردم باعث شفاعت انسان...
تفسیر اجتماعی (4)
6- الحديث‏ تأليف محمد عزه دروزه نابلسى (م 1400 ق)، به زبان عربى و شامل تمامى آيات قرآن است. دروزه، از عالمان اهل سنت و داراى مرام اشعرى است كه تفسير خود را در تبيين مسائل اجتماعى و پرداختن به مباحث فقهى تدوين كرده است. او معتقد بود كه مى‏بايد تفسير آيات را براساس ترتيب نزول، بيان كرد تا بيشتر نكته‏ هاى اجتماعى آن روشن شود، زيرا نزول آيات قرآن سير تدريجى دارند و دانستن آنها لازم است، از اين‏رو، از سوره علق تا ناس را محور تفسير خود كرده است. او ضمن بررسى لغت‏هاى هرسوره، به موضوعات مهم همراه با...
اعجاز قرآن از نظر امام خمینی (4)
حضرت امام خمينى، پس از اعتراف به وجوه مذكور در اعجاز قرآن، به جهت شيوه عرفانى خود در فهم قرآن، اصلى‏ترين چهره اعجاز قرآن را، «معانى بلند عرفانى» آن مى‏داند و معتقد است كه بزرگترين و سرآمدترين چهره اعجاز قرآن، در عرفان آن است و مى‏فرمايد: اين كتاب عزيز در محيطى و عصرى نازل شد كه تاريكترين محيط و عقب افتاده‏ترين مردم در آن زندگى مى‏كردند ... و در آن حقايق و معارفى است كه در جهان آن روز، چه رسد به محيط نزول آن، سابقه نداشت. بالاترين و بزرگترين معجزه آن همين است . آن مسائل بزرگ عرفانى كه در يونان و...
بررسى سندى حديث سبعة احرف نزد علماى شيعه‏ (2)
روايات بخش دوم نيز اگر چه مربوط به نزول الفاظ قرآن بر هفت حرف نمى‏شوند و به حوزه ديگرى تعلّق دارند، و در كلمه سبعة احرف از نظر لفظى به هم شبيهند، از سند قوى برخوردار نيستند. زيرا در روايت اول محمد بن يحيى صيرفى وجود دارد كه او نيز مجهول است. علّامه مامقانى در مورد او مى‏گويد: «حال او مجهول است.» «1» در روايت دوم هم، سند به صورت مردّد بيان شده است: «عن ابن ابي عمير أو غيره». و ترديد در سند خود موجب نقص در سند است. در روايت سوم هم سند مرسل است كه موجب ضعف آن شده است، چون در آن آمده است: «محمد بن...
دفاع رساله دکتری : تحلیل نقش تلاوت در هدایت قلبی.
دفاع رساله دکتری : تحلیل نقش تلاوت در هدایت قلبی. به حول و قوه الهی جلسه دفاع رساله جناب آقای محسن قائمی، مقطع دکتری، رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد . موضوع رساله: تحلیل نقش تلاوت در هدایت قلبی. استاد راهنما: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مؤدب. اساتید مشاور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر کامران اویسی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدرضا شهیدی. اساتید داور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد فاکر میبدی، حجت‌الاسلام‌...
مقاله : تحلیل فرایند «تفسیر» و «تطبیق» قرآن بر اساس کارکرد «سیاق» و «شأن نزول»
تحلیل فرایند «تفسیر» و «تطبیق» قرآن بر اساس کارکرد «سیاق» و «شأن نزول» نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان سعید غفرالهی 1 علی احمد ناصح 2 سیدرضا مؤدب 3 1 دانشجوی دکتری رشته تفسیر تطبیقی دانشگاه قم 2 عضو هیئت علمی دانشگاه قم 3 عضو هیأت علمی دانشگاه قم چکیده قرآن کریم، متنی است که مخاطبانش به منظور دریافت مُراد آن نیاز به «تفسیر» دارند. پس از دریافت مُراد، نوبت به فرایند «تطبیق» یا همان بهره‌بری از مُراد در جهت هدایت می‌رسد. مسأله آن‌جاست که فهم تفسیری و پس از آن، دخول در فرایند تطبیق نسبت به «...
مقاله : چیستی اصطلاح حدیثی روایت منتقله و ملاک انتقال و نقد و بررسی آن
چیستی اصطلاح حدیثی روایت منتقله و ملاک انتقال و نقد و بررسی آن نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده کامران اویسی دانشگاه معارف اسلامی چکیده اصطلاح روایت منتقله به منقولی گفته می‌شود که در ملاحظۀ اول، روایتِ نقل‌شده از معصوم است و با توجه به شواهد و قراین، از منابع اهل تسنّن(مکتب خلفا) به کتب شیعی(مکتب اهل بیت) به‌عنوان حدیثی شیعی مندرج شده است و عالمان بعدی غالباً به‌سبب پذیرش تسامح در ادلّۀ سنن و یا اعتماد به منابع متقدم دیگر محدثان و مفسران شیعه، به‌عنوان روایت معصوم تلقی نموده‌اند. خواه سرانجام...
تفسیر سوره حمد امام خمینی (1)
در اشاره اجماليه به بعض اسرار سوره حمد بدان كه اهل معرفت بسم اللَّه هر سوره را متعلق به خود آن سوره دانند؛ و از اين جهت در نظرى بسم اللَّه هر سوره را معنايى غير از سوره ديگر است؛ بلكه بسم اللَّه هر قائلى در هر قول و فعلى با بسم اللَّه ديگرش فرق دارد؛ و بيان اين مطلب به وجه اجمال آن است كه به تحقيق پيوسته كه تمام دار تحقّق، از غاية القصواى عقول مهيمه قادسه تا منتهى النّهايه صف نعال عالم هيولى و طبيعت، ظهور حضرت اسم اللَّه اعظم است و مظهر تجلّى مشيّت مطلقه است كه امّ اسماء فعليّه است؛ چنانچه...
معاد : يَوْمَ الْثقیل
یوم الثقیل : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت «يَوْماً ثَقيلا» هست، به معنای روزی که بسیار روز سنگینی است. هر یک از نام های قیامت به جهت خاصی، در مورد آن آمده است و بدون تردید در جهت انتخاب آن نام برای قیامت حکمتی وجود داشته است. تعبیر یوم الثقیل یک بار در قرآن در سوره انسان آمده است که خداوند می فرماید: «إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقيلا»؛ به نظر می رسد که این آیه در مورد مجرمان است (1) . ترجمه آیه چنین است: آنها، یعنی مجرمان، زندگی زودگذر دنیا...
معاد : يَوْمَ الْثقیل
یوم الثقیل : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت «يَوْماً ثَقيلا» هست، به معنای روزی که بسیار روز سنگینی است. هر یک از نام های قیامت به جهت خاصی، در مورد آن آمده است و بدون تردید در جهت انتخاب آن نام برای قیامت حکمتی وجود داشته است. تعبیر یوم الثقیل یک بار در قرآن در سوره انسان آمده است که خداوند می فرماید: «إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقيلا»؛ به نظر می رسد که این آیه در مورد مجرمان است (1) . ترجمه آیه چنین است: آنها، یعنی مجرمان، زندگی زودگذر دنیا...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading