• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـحضرت مهدی(ع) :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 
جای رویکردهای هرمنوتیکی و معناشناسانه در «روش‌‌های تفسیری» خالی است
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «روش‌‌های تفسیری» که از سوی حجت‌‌الاسلام سیدرضا مودب و محمدرضا عزتی تألیف شده است، امروز، ۱۲ آبان‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. فروغ پارسا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست بیان کرد: وقتی گزارش‌‌ها و آثار قرآنی را می‌‌بینیم، معلوم می‌‌شود که از سده‌‌های متقدم به این سو، بحث روش‌‌های تفسیری در لا به‌‌لای کتب علوم قرآنی مطرح می‌‌شود و در طبقات المفسرین به این بحث پرداخته می‌‌شود. برای...
بررسی کتاب روشهای تفسیر مصوب وزارت علوم
«روش‌‌های تفسیری» بر حسب سرفصل‌ مصوب وزارت علوم تدوین شده است/ رفع ابهام از چیستی «روش» در تفسیر گروه اندیشه ــ نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «روش‌‌های تفسیری» در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد و مؤلفان این کتاب تأکید کردند که این اثر ضمن پاسخ به ابهامات موجود، مباحث روش تفسیر را به صورت تفصیلی‌‌تر بیان کرده است. به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «روش‌‌های تفسیری» که از سوی حجت‌‌الاسلام سیدرضا مودب و محمدرضا عزتی تألیف شده است، امروز، ۱۲ آبان‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و...
نشست نقد و بررسی کتاب «روش‌های تفسیری»
همه تفاسیر اجتهادی هستند/ بهره مفسران از عقل به دو شیوه مصباحی و برهانی گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران ضمن تحلیل روش‌های تفسیری اظهار کرد: از یک نگاه، همه تفاسیر اجتهادی هستند؛ یعنی مفسری روایی با اجتهاد از عقل به عنوان مصباح استفاده می‌‌کند و مفسری که با استدلال منطقی سراغ آیه‌‌ای می‌‌رود نیز با اجتهاد از عقل به عنوان برهان استفاده می‌‌کند. لذا همه تفاسیر، اجتهادی و عقلی هستند. به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب «روش‌‌های تفسیری» که از سوی حجت‌‌الاسلام سیدرضا...
اعجاز قرآن از نظر علماى شيعه‏ : ( شيخ طوسى )
«شيخ طوسى» ابو جعفر محمد بن حسن طوسى، (ت 460 ه ق)، معروف به شيخ الطائفه، فقيه، متكلّم، محدث و مفسّر گرانقدر جهان تشيع است. شخصيت والا مقامى كه در تقويت مبانى فكرى شيعه، بسيار كوشيده است و صاحب آثار ارزشمندى مى‏باشد، از جمله دو كتاب «تهذيب» و «استبصار» كه به عنوان دو كتاب از چهار كتاب معتبر حديثى شيعه، همواره مورد توجه علماء بوده است. همچنين كتاب «التبيان» او در تفسير كه از تفاسير ارزشمند مى‏باشد. شيخ طوسى در مورد اعجاز قرآن، نظريه خود را به صورت مبسوط در كتاب «الاقتصاد الهادى الى الرشاد» در بحث...
قرائات قرآن : ( معیار قرائت )
د) معيار قبول قراآت: 1. موافقت با قواعد عربيت؛ گر چه اين موافقت بر حسب يكى از وجوه و اقوال در قواعد عربى باشد. 2. موافقت با رسم الخط مصحف عثمانى. 3. برخوردارى از صحت سند. ابن جزرى مى‏نويسد: هر قرائتى كه با قواعد عربيت موافق باشد، گر چه بر حسب يكى از وجوه، و با رسم الخط يكى از مصاحف موافق باشد، هر چند اين موافقت مبنى بر احتمال باشد، و داراى صحت سند باشد، قرائت صحيحه است و ردّ آن جايز نيست. «1» حجيت قرآن قطعى و مسلّم مى‏باشد. زيرا از طريق تواتر به ثبوت رسيده است. ليكن تواتر قراآت امرى مسلّم و...
تفاسیر فلسفی :
تفسير فلسفى‏ از جمله تفسيرهاى اجتهادى، تفسيرهاى فلسفى است كه با گرايش و مذاقى فلسفى تدوين شده‏اند. در تفسيرهاى فلسفى، از اصول و قواعد فلسفى براى ادراك مفاهيم و مقاصد قرآن، كمك گرفته مى‏شود. چنين مفسرانى كه با نگرش فلسفى به تفسير آيات مى‏پردازند، معتقد به يكى از مكتب‏هاى فلسفى، مانند مكتب مشاء، اشراق و حكمت متعاليه هستند و با توجه به گرايش فلسفى خود، به تفسير آيات اهتمام ورزيده‏اند. در تفسيرهاى فلسفى از شيوه استدلال، در تفسير آيات بهره وافر گرفته مى‏شود و آيات مربوط به هستى و وجود با تدبّر خاص...
توصیف عام از قیامت در قرآن : « نشر »
نشر : از جمله توصیف های عام قیامت، عبارت «النُّشُورُ» است که در خصوص نشر و گسترش انسانها و یا نامه های اعمال آنها در قیامت است. خداوند در سوره فاطر می فرماید: «وَ اللَّهُ الَّذي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى‏ بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ»؛ خداوند كسى است كه بادها را فرستاد تا ابرهايى را به حركت درآورند؛ سپس ما اين ابرها را به سوى زمين مرده‏اى رانديم و به وسيله آن، زمين را پس از مردنش زنده مى‏كنيم؛ رستاخيز نيز همين گونه است...
محمد (ص) انسان خوشبینی بود
محمد (ص) انسان خوشبینی بود جعفریان، رسول همه شواهد حکایت از ان دارد که رسول خدا (ص) فرد خوشبینی بود و تلاش می کرد تا خوشبینی را میان مردم رواج دهد. آنچه كه به لحاظ رواني و تربيتي از اهميت برخوردار است، بخشي است كه به تغيير اسامي به هدف ترويج نگرش خوشبينانه مربوط مي‌شود. در اين بخش حضرت تلاش مي‌كند تا نام‌هاي زشت و بد را كه با ارزش‌هاي اخلاقي اسلام سازگاري ندارد، حذف كرده و به جاي آنها اسامي خوشبينانه، زيبا و لطيف جايگزين كند. اساس و پايه اين اقدام، اصل تفأل به خير بود كه در اسلام به عنوان يك...
بررسی نحوست ماه صفر :
علامه طباطبایی معتقد است روز ظرف است و عمل انسان، مظروف حجت الاسلام مودب گفت: علامه طباطبایی از فلاسفه بزرگ معتقدند روز ذاتا نه بد است و نه خوب، روز ظرف است و مهم این است که در این ظرف چه ریخته می شود و با چه پر می شود. خبرگزاری شبستان – سرویس قرآن و معارف: «انسان روز را خود می سازد، یعنی زیبایی و زشتی روز به واسطه انسان محقق می یابد. انسان با رفتار خودش است که می تواند روز را به بستر سعادت و نیک روزی و نیک بختی تبدیل کند یا نه در جهت مقابل حرکت کند و روز را به کانون شقاوت و تیره روزی بدل کند...
مقاله :كاركرد قرائت هاي شاذ
جايگاه و كاركرد قرائت هاي شاذ در تبيين و توسعه معاني آيات قرآن كريم ازمنظر مفسران فريقين سید رضا مؤدّب ١ محمدعلی اسدتاش ٢ ٩٨/٠٢/ ٩٧ | تاریخ پذیرش: ٢۶ /٠٧/ تاریخ ارسال: ٠١ چكيده قرائت هاي شاذ و غيرمشهور، به عنوان يكي از انواع قرائت هاي قرآن كريم، كمتر مورد توجه و بازخواني واقع شده است. قرائت شاذ، قرائتي است كه سند آن صحيح، ولي به طريق تواتر و يا استفاضه كه ميان مردم مقبوليت دارد، نقل نشده باشد. تعمق و بازپژوهي در اين قرائت ها ، مي تواند كاركردهاي قابل ملاحظه اي در تفسير فريقين از آيات قرآن...






آخرین مقالات
 

مراکز همسو

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading