• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 
شهید مصطفی خمینی؛ مفسری که با نگاه جامع قرآن را تفسیر می‌کرد
حجت‌الاسلام سیدرضا مؤدب بیان کرد: شهید مصطفی خمینی؛ مفسری که با نگاه جامع قرآن را تفسیر می‌کرد استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم با اشاره به تفسیر آیت‌الله شهید مصطفی خمینی، بیان کرد: روش تفسیری ایشان روش اجتهادی جامع بوده و علاوه بر اینکه نقل‌ قول‌ها را آورده، نظرات اجتهادی خود را نیز مطرح کرده و غرض مؤلف از نگارش چنین تفسیری ارائه یک دوره کامل از مباحث کلامی، اخلاقی، مواعظ و... بوده است. به گزارش ایکنا؛ اول آبان مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است. این اسلام‌شناس معاصر در...
اعجاز قرآن از نظر آیه الله حوئی .(2)
ایه الله خویی پس از وجه بلاغت، وجوه ديگر اعجاز قرآن را تا آنجا كه تاكنون شناخته شده و دانشمندان بر آن اعتراف دارند، به شرح ذيل مى‏داند: «قرآن و معارف «2»» ايشان، معارف قرآنى را امرى خارج از توان بشر مى‏داند و بيان مى‏كند كه خداوند در آيات فراوانى تصريح مى‏كند به اينكه پيامبر صلى اللّه عليه و اله و سلم «امّى» بود يعنى نزد كسى تعليم نديده بود و با اين‏حال او كتابى پر از معارف گرانقدر و ارزشمند را آورد، كتابى كه دانشمندان را شگفت‏زده نموده است، و على فرض كه او امّى نبود و اين معارف را از علماء آن...
تفاسیر تربیتی (3)
6- روان جاويد تأليف ميرزا محمد ثقفى (م 1406 ق)، به زبان فارسى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است. ثقفى كه از عالمان شيعه بود، تفسير خود را با هدف ارائه تفسيرى برخوردار از مطالب تربيتى و هدايتى تدوين كرده است. او از پرداختن به مباحث علمى پرهيز كرده و گفتارهاى تفسيرى خود را در قالبى نوين و روان بيان مى‏كند. در تفسير آيات از روايات و شأن نزول مدد جسته و به مباحث كلامى به شكل روان پرداخته و از ارائه بحث‏هاى لغت، بلاغت و مباحث عقلى در شكل فنّى آن، پرهيز كرده است. او هم‏چنين پيام آيات قرآن را در قالب‏...
نقش ائمه معصومين عليهم السّلام در تصحيح و تجويز قراآت‏ (2)
آرى، قرآنى كه حضرت على عليه السّلام جمع‏آورى نموده بود و اينك نزد امام زمان (عج) مى‏باشد، اضافاتى در تفسير دارد كه همان شرح آيات و شأن نزول آنها بوده و حضرت على عليه السّلام كه پس از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آگاه‏ترين فرد به تفسير قرآن بود، آنها را جمع‏آورى نمود و نزد ائمه عليهم السّلام به امانت گذارد. به مواردى از تأييد ائمه عليهم السّلام اشاره مى‏شود: 1. عن سالم بن سلمة قال: قرأ رجل على أبي عبد اللّه عليه السّلام و أنا أستمع حروفا من القرآن، ليس على ما يقرأها الناس فقال أبو عبد اللّه عليه...
نشست علمی تبیین «مؤلفه‌های حکمرانی و تمدن سازی در مکتب سیاسی امام رضا(ع)
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)؛ در قالب سلسله نشست های کنفرانس ملی «امام رضا(ع) و علوم روز» نشست تبیین «مؤلفه‌های حکمرانی و تمدن سازی در مکتب سیاسی امام رضا(ع)» با حضور اساتید و اندیشمندان صاحب نظر در این حوزه به صورت مجازی برگزار شد. تمدن رضوی؛ حلقه وصل تمدن گذشته وآینده اسلامی دکتر موسی نجفی رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی در این نشست با بیان اینکه تمدن رضوی؛ حلقه وصل تمدن گذشته وآینده اسلامی است، اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم از تمدن...
مقاله: ظرفیت‌سنجی جامعه‌شناسی دین در بازسازی بافت دینی عصر نزول قران
ظرفیت‌سنجی جامعه‌شناسی دین در بازسازی بافت دینی عصر نزول قرآن نوع مقاله: مقاله پژوهشی چکیده اگر کلمات را ظاهر و جسم متن به حساب بیاوریم، بافت، باطن و روح آن محسوب می‌شود. کلمات بر اساس بافت معنا می‌پذیرند و بی‌توجهی به آن به منزله تفسیر به رأی متن است. اما چگونه می‌توان به بافت دست یافت؛ به ویژه در متنی چون قرآن که فاصلۀ زمانی گسترده‌ای با عصر ما دارد؟ این هدف چگونه محقق می‌شود و با چه سازوکاری می‌توان به نمایی بازسازی‌شده از آن اعصار دست یافت؟ رسیدن به این هدف بسیار پیچیده است و همکاری علوم...
دفاع رساله دکتری اقای میثم عزیزان :
عنوان : تحلیل روش شناسی تفسیر عصری با تاکید بر روش تفسیری مقام معظم رهبری ( حفظه الله ) راهنما : دکتر تجری . مشاور : دکتر راغبی . داوران : دکتر علوی مهر و دکتر نجفی و دکتر مودب دانشگاه قم . دانشکده الهیات .گروه علوم قرآن و حدیث . چکیده : در رایج ترین تعریف ارائه شده از اصطلاح «روش تفسیر»، معنای منبع تفسیر و در سایر تعاریف به مفاهیمی چون مبانی، قواعد وگرایش تفسیری اشاره شده است. چنین تعاریفی، به دلیل عدم ترادف با روش، عدم ارائه دلیل برای بیان این تعاریف، خلط مفاهیم، محدودسازی مفهوم کلی روش...
مبانی تفسیر : قدسى بودن قرآن- الهی بودن -علامه طبرسی
علامه طبرسى در ذيل آيات نخستين سوره مدثر (1) بر سلامت وحى الهى به هنگام نزول آن، تأكيد دارد و آن حضرت را مطّلع از براهين روشن به هنگام نزول وحى مى‌داند و در خصوص خطاب قُمْ فَأَنْذِرْ (2)به عدم هراس پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم از شيطان اشاره مى‌نمايد؛ زيرا او نبى الهى بوده و مى‌بايد مردم را انذار كند و مى‌فرمايد: خداوند متعال بر رسولش وحى نمى‌فرستاد مگر به همراه براهين روشن و دلايل آشكار به‌گونه‌اى كه او بداند هرآنچه بر او وحى مى‌شود، تنها از طرف خداوند متعال است؛ بنابراين، پيامبر صلّى...
معاد : یوم الموعود :
یوم الموعود : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت که در قرآن از آن یاد شده، تعبیر «الْيَوْمِ الْمَوْعُود» است که خداوند در سوره بروج به عنوان سوگند از آن روز یاد می کند و می فرماید: «وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُود»؛ سوگند به روز موعود؛ روزی که وعده گاه همه انسانهاست . ( بروج، 2) یعنی تمام انبیا، علماء و دیگر انسانها در آنجا هستند. روزی است که همه فرستادگان الهی از آن روز یاد کرده اند و انسان ها را به آن روز وعده داده اند. آیه الله مکارم می گوید: همان روزى كه ميعاد و وعده‏گاه همه اولين و آخرين...
گزارشی از کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم»
گزارشی از کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» مدیر کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» به ارائه گزارشی از مقالات ارائه شده در این کمیسیون پرداخت. حجت الاسلام سیدرضا مؤدب در آیین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به بیان گزارشی از کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» این همایش که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت:...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading