• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 
تفسیر سوره فرقان : آیه نخست
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ آغاز میکنم تفسیر قرآن را با یاری خداوند متعال در روزی که خدمت حضرت آیت الله مکارم شیرازی با جمعی از دوستان و استادان تفسیر ، رسیدیم (1) و ایشان در سخنان خود چند بار بر اهمیت تدوین تفسیر تاکید کردند و اینکه از کارهای مهم علمی ، در حوزه پرداختن به تفسیر قرآن میباشد . توفیق شد که از نیمه دوم قرآن و از سوره فرقان آغاز شود و از خداوند متعال استعانت میطلبم و توفیق میخواهم تا عمر وفا کند و بتوانم یک دوره تفسیر قرآن را با کمک تفاسیر گرانقدر: مجمع البیان ، نور الثقلین...
وصیت نامه سیاسی - الهی امام خمینی (رحمه الله علیه ): (2)
ما مفتخريم و ملت عزيز سر تا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است كه پيرو مذهبى است كه مى‏خواهد حقايق‏ قرآنى، كه سراسر آن از وحدت بين مسلمين بلكه بشريت دم مى‏زند، از مقبره‏ ها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترين نسخه نجات دهنده بشر از جميع قيودى كه بر پاى و دست و قلب و عقل او پيچيده است و او را به سوى فنا و نيستى و بردگى و بندگى طاغوتيان مى‏كشاند نجات دهد. و ما مفتخريم كه پيرو مذهبى هستيم كه رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند تعالى بوده، و امير المؤمنين على بن ابي طالب، اين بنده رها شده از تمام...
وجوه اعجاز قرآن : صرفه : (1)
«صرفه، در اعجاز قرآن» از جمله وجوهى كه سابقه طولانى دارد و در اعجاز قرآن بدان پرداخته شده، اعتقاد بر «صرفه» در مورد اعجاز قرآن است. به نظر مى‏رسد اين قول از نخستين وجوهى است كه در بين دانشمندان اسلامى مورد بحث و گفتگو بوده و درباره آن بررسى و نقدهاى فراوان واقع شده است. در قرن چهارم و پنجم هجرى، اين اعتقاد، مورد توجه بسيارى بوده و به عنوان نظريه معروف‏ صرفه (1)در اعجاز قرآن، جاى خود را تثبيت نموده، اما در قرون بعد، عده‏ اى آن را متزلزل دانسته و در اعتبار آن ترديد نموده‏ اند. تعريف صحيح و كامل...
معاد : يَوْمَ تَأْتي‏ كُلُّ نَفْسٍ تُجادِلُ عَنْ نَفْسِها :
يَوْمَ تَأْتي‏ كُلُّ نَفْسٍ تُجادِلُ عَنْ نَفْسِها : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت تعبیر: «يَوْمَ تَأْتي‏ كُلُّ نَفْسٍ تُجادِلُ عَنْ نَفْسِها وَ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»؛ (به ياد آوريد) روزى را كه هر كس (در فكر خويشتن است؛ و تنها) به دفاع از خود برمى‏خيزد؛ و نتيجه اعمال هر كسى، بى‏كم و كاست، به او داده مى‏شود؛ و به آنها ظلم نخواهد شد .(1) در آیه دیگری نیز آمده : «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ، وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ...
تاریخ حدیث : اهتمام پیامبر (ص) بر تدوین . امالی :
امالی پیامبر (ص) حضرت رسول(ص) در مواردی خود به املای روایت پرداخته (1)و صحابه بزرگواری هم‌‌چون علی‌‌(ع) آن را تدوین می‌‌کرده‌‌اند که میراث گران‌‌قدر صحیفة‌النبی؛ (2) کتاب علی‌‌و ... از مصداق‌‌های آن شمرده شده است و ائمه از آن چنین تعبیر کرده‌‌اند: انها صحيفة طولها سبعون ذراعاً و انّ رسول‌‌الله ( ص) قد أملاها علي الامام علي‌‌(ع) فكتبها بخطّه و انّه اول كتاب جمع فيه العلم علي عهد رسول‌‌الله و ان الائمة الاثني عشر من ذريته‌‌ يتوارثون ذلك الكتاب. (3...
کافی :كِتَابُ فَضْلِ الْقُرْآن‏ :بَابُ مَنْ يَتَعَلَّمُ الْقُرْآنَ بِمَشَقَّةٍ.
بَابُ مَنْ يَتَعَلَّمُ الْقُرْآنَ بِمَشَقَّةٍ 1- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ الَّذِي يُعَالِجُ الْقُرْآنَ «2» وَ يَحْفَظُهُ بِمَشَقَّةٍ مِنْهُ وَ قِلَّةِ حِفْظٍ لَهُ أَجْرَانِ. فضيل بن يسار گويد: از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه ميفرمود: كسى كه در باره قرآن رنج كشد و بسختى و كم حافظه‏گيش آن را حفظ كند...
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی : فصل در معالجه مفاسد اخلاقيه‏
فصل در معالجه مفاسد اخلاقيه‏ هان اى عزيز، از خواب بيدار شو. از غفلت تنبه پيدا كن و دامن همت به كمر زن، و تا وقت است فرصت را غنيمت بشمار، و تا عمر باقى است و قواى تو در تحت تصرف تو است و جوانى برقرار است و اخلاق فاسده بر تو غالب نشده و ملكات رذيله‏ بر تو چيره نگرديده، چاره‏ اى كن و دوايى براى رفع اخلاق فاسده و قبيحه پيدا كن و راهى براى اطفاء نائره شهوت و غضب پيدا نما. بهترين علاجها كه علماء اخلاق و اهل سلوك از براى اين مفاسد اخلاقى فرموده ‏اند اين است كه هر يك از اين ملكات زشت را كه در خود مى‏...
مبانی تفسیر قرآن: فصل سوم : قدسی بودن
فصل سوم : قدسی بودن قرآن : نخستین مبانی مفسّران، منزلت آسمانی قرآن و قدسی بودن آن است. مقصود از قدسی بودن قرآن، آن است که قرآن از طرف خداست و بشـر و دیگر مخلوقات، هیچگونه دخالتی در ایجاد آن ندارند و حق است و باطلی در آن راه ندارد؛ قـداست داشتن به معنای پاک و مطهر بودن نیز می باشد، به گونه ای که نقدی در آن وارد نمی شود، برخلاف متون غیر مقدس که نقدپذیرند. اثبات قدسی بودن قرآن نزد مفسّران، بسیار مهم بوده و می باشد. با اثبات ایـن مطلب، مفسّران در مقام تبیین و تفسیر کلام الهی اند و می خواهند از متن...
روشها تفسیری : ضرورت و اهمیت روشها و گرایشهای تفسیری
ضرورت و اهمیت روش‌ها و گرایش‌های تفسیری اهمیت روش‌ها و گرایش‌های تفسیری به منزله اهمیت دانش تفسیر است؛ چراکه برای کشف مفاد استعمالی و مقاصد آیات قرآن، استفاده از روش‌ها و گرایش‌های تفسیری، اجتناب‌ناپذیر است. ضرورت و اهمیت روش‌ها و گرایش‌های تفسیری را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد: 1. معانی عمیق، دلالت‌های باطنی، ساختار و نزول تدریجی آیات قرآن، اقتضا می‌کنند که برای کشف مفاد استعمالی و مقاصد آیات، از روش‌ها و گرایش‌های تفسیری مختلف استفاده شود. برای مثال، نزول تدریجی و ساختار پراکنده آیات قرآن...
تفسیر سوره حمد امام خمینی : تنبيه ادبى‏
تنبيه ادبى‏ در تفاسير متداوله كه ديديم، يا از آنها نقل شده، «دين» را به معناى جزا و حساب دانسته ‏اند و در كتب لغت نيز به اين معنى ذكر شده و به قول شعراى عرب، استشهاد شده، مثل قول شاعر: وَ اعْلَمْ بِانَّكَ ما تَدينُ تُدَانُ؛ «3» و قول منسوب به شهل بن ربيعة: وَ لَم يَبْقَ سِوَى العُدْوانِ، دنّاهُمْ كَما دانُوا؛ «4» و گفته اند «ديّان» كه از اسماى الهيّه است، نيز به همين معنى است؛ و شايد مراد از «دين»، شريعت حقّه باشد و چون در روز قيامت‏...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading