• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام زمان (عج) :

سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است.

   
 
 
 
خبر واحد بودن سبعه احرف (3)
هر حديثى، با معيارهاى ارزشيابى، مورد سنجش قرار مى‏گيرد و پس از دارا بودن ملاك‏هاى صحت، مورد استناد واقع مى‏شود. چنين اقدامى در مورد حديث سبعة احرف در نزد شيعه هم شده است. ملاك‏ها و معيارهاى ارزيابى به اختصار چنين است: وثاقت راوى‏: منظور از وثاقت راوى، آن است كه راويان در حديث، از نخستين نفر كه از معصوم عليه السّلام نقل مى‏نمايد، تا آخرين نفر، مورد شناسايى قرار گيرند تا معلوم گردد كه مسلمان، حديث شناس و مورد اعتمادند. هم چنين بايد در ضبط حديث از حافظه و دقت كافى برخوردار باشند. پس از بررسى‏هاى...
تفسير علمي :
3- التفسير العلمى للآيات الكونية تأليف احمد حنفى از مفسران معاصر اهل سنت است كه به زبان عربى و دربردارنده بخشى از آيات قرآن است. او نيز در تفسير، اهتمام فراوانى به آيات علمى دارد و معتقد است كه دانش علوم تجربى و علمى امروز با قرآن همخوانى دارد. حنفى مطالب تفسيرى خويش را در فصول چندگانه تحت عنوان‏هاى رسالت قرآن و آيات آفرينش، علم هيئت و ستاره‏شناسى، خلقت آسمان و زمين، ستارگان و سيارات، تكوين و پيدايش اوليه مخلوقات، تدبير جهان هستى، بادها و ابرها تدوين كرده است. او تلاش فراوان كرده تا قرآن را يك...
گرد همايي دانشجويان علوم قران و حديث دانشكده الهيات دانشگاه قم
ابتدا آقای دکتر مؤدب در تفسیری به نقل از حضرت علامه طباطبايي آیه‌ی شفا بودن قرآن را برای مومنان و خسران بودنش برای کافران تشریح کردندكه خداوند ميفرمايد :وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً (82 اسراء). و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى‏كنيم؛ و ستمگران را جز خسران (و زيان) نمى‏افزايد. و اگر قرآن را شفا ناميده با در نظر داشتن اينكه شفا بايد حتما مسبوق به مرضى باشد، خود افاده مى‏كند كه دلهاى بشر احوال و...
کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت
نتایج علمی حاصل از کنگره می‌تواند به رفع موانع کار و تولید کمک کند مدیر دبیرخانه کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت»: ۱۴۰۱-۰۲-۱۴ نتایج علمی حاصل از کنگره می‌تواند به رفع موانع کار و تولید کمک کند مدیر دبیرخانه کنگره بین المللی دانشگاه امام رضا(ع) گفت: نتایج علمی حاصل از این کنگره علمی می‌تواند به رفع موانع کار و تولید و اقتصاد کمک کند. به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام سیدرضا مؤدب در آیین اختتامیه کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت» با بیان...
دفاع رساله دكتر توحيديان :
جهان نامرئی در قرآن و آفرینش و تأثیر آن بر جهان مرئی چکیده : مخلوقات کائنات ، به دو بخش" مرئی" و"نامرئی" تقسیم می شوند .آنچه با چشم سر" اِبصار" می شود " مرئی"و آنچه نمی شود موسوم به " نامرئی" است، تأثیرگذاری جهان نامرئی بر جهان مرئی و قدرت و تسلّط ماورایی که برای بشر ایجاد می کند او را به بیشتر دانستن و بهتر استفاده کردن تشویق می کند ، نامرئی بودن ، حس کنجکاوی انسان را ذاتاً تحریک می کند تا هرچه بیشتر از آن بداند و در آن وارد شود. تکنولوژی برتر عالم از آنِ ابر قدرتهایی است که از...
مقاله : پدیده‌های نادیدنی در شخصیت جامع انسان،در بررسی تفسیری آیات 38 و 39 حاقه
چکیده: تمامی مخلوقات کائنات در یک دسته بندی عمومی در دو بخش " جهان مرئی " و " جهان نامرئی " تقسیم می شوند . آنچه با چشم سر " اِبصار" می شود " مرئی " و آنچه نمی شود موسوم به " نامرئی" است . " انسان "نیز از این قاعده ی کلّی مستثنانیست . بی شمار پدیده ها ،واقعیّت ها و مفاهیم فردی واجتماعی، جسمی و روحی،در درون و برون انسان از بدو آفرینش تا زمان مرگش وجود دارند که برخی " مرئی " و غالباً " نامرئی" اند. برتری " مجموعه ی نامرئی " فقط کمّی نیست بلکه همه ی کیفیّت جهان آفرینش اعمّ از انسان و...
تفسير سوره حمد (5)
چون سالك را اين مشاهده دست دهد و خود را به شراشرِ اجزاى‏ وجوديه خود، از قواى ملكيّه تا سراير غيبيّه و جميع سلسله وجود را عاشق و طالب حق بيند و اظهار اين تعشّق و محبت را نمايد، از حق استعانت وصول طلبد و هدايت به صراط مستقيم را- كه صراط ربّ الانسان است: إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ «1» و آن صراط «منعم عليهم» از انبياى كمل و صدّيقين است كه عبارت از رجوع عين ثابت به مقام اللَّه و فناى در آن است نه فناى در اسماى ديگر كه در حد قصور يا تقصير است- طلب كند. چنانچه منسوب به رسول اكرم است كه...
حال و هوای ماه مبارک رمضان در کشور اندونزی
ماه رمضان در کشورهای مختلف با آیین‌ها، سنت‌ها و برنامه‌های متنوعی همراه می‌شود. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183 بقره ) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد كه پرهيزگارى كنيد. أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ...
اعجاز قرآن از نظر عالمان اهل سنت : جرجانی
«جرجانى» ابى بكر عبد القاهر بن عبد الرحمن جرجانى (ت 471 ه. ق) مؤسس علم معانى و بيان، معتقد به بلاغت و نظم قرآن به عنوان روشن‏ترين معجزه قرآن است و دو كتاب «دلائل الإعجاز في علم المعانى» و «اسرار البلاغة» را در جهت تبيين اعجاز قرآن نگاشته است. او كه متخصص در فن زبانشناسى است، اعجاز قرآن را از نظر تخصص خود مورد بررسى قرار داده و در خصوص نظم و تأليف كلام، معتقد به مراتب و طبقات آنها است. او بيان مى‏دارد كه وقتى اعراب به معارضه قرآن دعوت شدند و به استماع قرآن اهميت بيشترى دادند، متوجه شدند كه قرآن...
معاد : یوم الیم
يَوْمٍ أَليمٍ : از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت، عبارت«يَوْمٍ أَليم» است. این نام در قرآن دو بار به کار رفته است. نخست در سوره هود که از زبان حضرت نوح نقل می کند که خطاب به قوم بت پرست خود می گوید: «أَنْ لا تَعْبُدُوا إِلاَّ اللَّهَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ أَليمٍ»؛ جز خدا را نپرستید، «إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ»؛ زیرا من بر شما از عذاب آن روز دردناک هراسان و بیمناکم . الیم از الم به معنای درد است و الیم یعنی دردناک و مقصود عذاب روز قیامت است؛ گرچه برخی معتقدند ظاهرا منظور...






آخرین مقالات
 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading