اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختمکنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع مینماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)
چکیده:
از شاخصههای حکیمانه بودن آیات قرآن، تکیه بر حق گرایی و حق مداری آیات قرآن است، متن حکیمانه مخاطبینش را به حق و حقیقت راهنمایی می کند. قرآن به جهت حکیمانه بودن آیاتش غیر از حق نمیگوید و جز به راه حق دعوت نمیکند؛ اراده الهی در متن قرآن بر تحقق حق است و دین اسلام و قرآن و پیامبرk همه به حق توصیف گشتهاند. قرآن به حقگرایی کاربردی در قضاوتها و شهادتها، حق طلبی، حق دهی، حق گویی، اظهار حق و دعوت به حق تأکید فراوان نموده است و از اعراض و کتمان و التباس حق به عنوان موانع حقگرایی، بر حذر داشته است.
از وجوه حق گرایی قرآن، توجه به واقعیتهایی است که میتواند با نگاه به گذشته و پیگیری وقایع پیشین به خصوص قصص انبیاء و همینطور توجه به واقعیتهای موجود در انسان و اغماض و مدارا و آسان گیری برای رساندن افراد به حق ،موثر باشد. از دیگر وجوه حکیمانه بودن قرآن، تکیه بر فطرتحقیقتجوی انسان به عنوان ظرف تحققحقگرایی در آیات قرآن است که با شیوههای حکیمانهای همچون پرسشگری و گفت و گو، موعظه حسنه، ذکر (بیداری) زمینههای شکوفایی آن را فراهم میسازد.
واژههای کلیدی: حکیمانه بودن قرآن، حق گرایی، تساهل، موعظه، ذکر، حکمت
Attachment | Size |
---|---|
حقگرایی در حکیمانه بودن آیات قرآن.pdf | 424.24 KB |