• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

تفاسیر تربیتی (5)


10- الواضح‏

تأليف شيخ محمد محمود حجازى از عالمان اهل سنت در قرن معاصر، به‏زبان عربى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است. او در تفسيرش، به مطالب تربيتى و هدايتى قرآن اهميت زيادى داده، ازاين‏رو، تفسيرش مورد استقبال عمومى واقع شده است، ضمن آن‏كه تفسير او از نثر روان و سبك ساده و قابل فهم برخوردار است. او در مقدمه تفسيرش به اختلاف گرايش‏هاى تفسيرى اشاره و بيان مى‏كند كه آنها از اصطلاحات علمى برخوردار بوده‏اند، لذا براى همگان مفيد نيستند.

او از بيان اسرائيليات و نيز روايات نادرست پرهيز داشته و به روش موضوعى در فهم آيات، بيشتر توجه كرده است. از مسائل كلامى و فقهى اختلافى پرهيز داشته و معتقد است كه پرداختن به مسائل علمى- تجربى در قرآن نيز روش مناسبى نيست.

حجازى به مقاصد آيات و معانى واقعى و تناسب آنها، توجه كرده است. «2»
مفسران ديگرى نيز در گرايش و صبغه تفسير تربيتى همت گمارده‏اند كه البته تفسير آنها داراى جهت و گرايش ديگرى نيز بوده است كه آن گرايش، در آن تفسير، جهت غالب بوده كه توضيح آن‏ها در همان بخش آمده است. براى اطلاع بيشتر به‏
__________________________________________________
(1). همان، ص 373.
(2). همان، ص 741.
--------------------------------------------------------------------------------

بخشى كه با علامت پيكان معين شده، مراجعه كنيد. در اين مجال به ذكر نام آن تفسيرها به همراه جهت‏گيرى معروف و اصلى‏شان اشاره مى‏شود:
1- روح البيان،/ حقى بروسوى (م 1127 ق)/- عرفانى.
2- مناظر الانوار،/ قزوينى (م 1270 ق)/- عرفانى.
3- مقتنيات الدرر،/ حائرى (م 1340 ق)/- روايى.
4- حجة التفاسير،/ بلاغى (م 1399 ق)/- جامع.
5- الكاشف،/ مغنيه (م 1400 ق)/- اجتماعى.
6- مخزن العرفان،/ بانوى اصفهانى (م 1403 ق)/- اجتماعى.
7- اطيب البيان،/ طيّب (م 1411 ق)/- روايى.
8- نمونه،/ مكارم (معاصر)/- جامع.
9- الفرقان،/ صادقى (معاصر)/- كلامى.
10- احسن الحديث،/ قرشى (معاصر)/- روايى.
11- من هدى الفرقان،/ مدرسى (معاصر)/- اجتماعى.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 279



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading