• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـحضرت مهدی(ع) :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر آیه الله حوئی .(1)


ایت الله سيّد ابو القاسم خوئى، زعيم حوزه علميه نجف، فقيه و اصولى بزرگ، مفسّر و متكلّم برجسته، عالم و انديشمند گرانقدر معاصر و صاحب كتاب پرفايده «البيان في تفسير القرآن» بحث مبسوطى در اعجاز قرآن بيان داشته و معتقد است كه اعجاز قرآن به جهت خاصى مربوط نمى‏شود و قرآن از جهات گوناگون معجزه و بى‏نظير است.

ايشان نخست تأكيد مى‏كند كه دين پيامبر اسلام، دين جاويدان است و لذا معجزه او نيز مى‏بايد جاويدان باشد و از اين جهت قرآن، معجزه همه اعصار و قرون است «1» و لذا، قرآن بالاترين معجزه است، زيرا پيامبر صلى اللّه عليه و اله و سلم معجزات ديگرى نيز داشت ولى از نظر رتبه و ارتقاء، قرآن از بالاترين معجزات است «2».

ايشان مهمترين و بالاترين و رايج‏ترين وجه اعجاز قرآن را در صدر اسلام، اعجاز بلاغى قرآن مى‏داند، زيرا عرب آن زمان، خود را در بلاغت سرآمد روزگار مى‏دانست و طبيعى است كه معجزه هر پيامبرى مى‏بايد در حوزه‏اى باشد كه كارآمدترين موضوع آن زمان قرار گيرد و لذا اعجاز قرآن در نخستين نگاه، همان بلاغت است. ايشان استشهاد به روايت امام رضا عليه السّلام مى‏نمايد كه فرمود: در وقت ظهور پيامبر صلى اللّه عليه و اله و سلم علم غالب بر آن دوران، خطب و كلام بود «3».

ايشان تأكيد مى‏نمايد كه عرب جاهلى آن وقت، با ديدن عظمت قرآن در باب فصاحت و بلاغت، سرتسليم فرود آورد و به آن اذعان نمود و جمع زيادى بدين جهت به شرف اسلام آوردن نائل شده و مسلمان شدند، گرچه جمعى هم راه مبارزه و عناد را برگزيده و مقاومت نمودند، لكن عجز آنها در ميدان همانندآورى قرآن،امرى روشن بود و ايشان مى‏گويد:
__________________________________________________

(1)- ر. ك. به البيان، ص 54: القرآن معجزه خالده.
(2)- همان، ص 117.
(3)- كافى، كلينى اصول. كتاب عقل و جهل، روايت 20، ‏
----------------------------------------------------------------------------

حال كه روشن شد، قرآن معجزه الهى در بلاغت و اسلوب آن مى‏باشد، بدان كه اعجاز آن منحصر به آن نمى‏باشد، بلكه قرآن معجزه ربّانى و برهان صدق بر پيامبرى از جهات گوناگون است «1».

---------------------------------------------------------------------------------
(1)- ر. ك. البيان، ص 56؛ و إذ قد عرفت ان القرآن معجزه الهيه ....
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، .ص 87



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading