• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر آیه الله حوئی .(4)


«استوارى و صلابت مطالب قرآن»

حضرت آية اللّه خوئى، از ديگر وجوه اعجاز قرآن را استوارى و صلابت معانى و مطالب قرآن مى‏داند كه برپايه حقيقت بنا نهاده شده و خدشه در آنها ممكن نيست، چون آنها، فراتر از فكرى بشرى است و لذا قابل ابطال‏پذيرى نيستند.

قرآن در علوم فراوان و موضوعات گسترده اظهار نظر نموده است، از الهيات، معارف، مبدأ، معاد، فلكيات، ملك، ابليس، جنّ، زمين و آسمان، تاريخ، انبياء سلف، حوادث امم، احتجاجات، اخلافيات، حقوق خانواده، سياسات و حكومت، قضاء و قدر، جبر و اختيار، عبادات، معاملات، حدود و قصاص و ... ولى باگذشت زمان، همواره مطالبش براى همه متخصصين هر فن، ارزشمند، منطقى و قابل قبول بوده است و هيچ انديشمندى در رشته تخصّص خود بر آن خرده نگرفته است «1».

«قرآن و اخبار از غيب»

از ديگر وجوه اعجاز قرآن، به نظر آية اللّه خوئى، مسئله غيب گوئى برخى از آيات قرآن است كه صادق بوده است؛ و آنها اخبارى بوده است كه دسترسى به آنها براى بشر امرى ممكن نبوده است و راه وصول به آنها به ناچار از طريق وحى و نبوت بوده .

مانند، آيه شريفه: وَ إِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّها لَكُمْ وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ «2»؛ به ياد آريد هنگامى را كه خداوند به شما وعده داد كه يكى از دو گروه (كاروان تجارى قريش، يا لشكر مسلح آنها) نصيب شما خواهد بود؛ و شما دوست مى‏داشتيد كه كاروان (غير مسلح) براى شما باشد (و بر آن پيروز شويد) ولى خداوند مى‏خواهد حق را با كلمات خود تقويت و ريشه كافران را قطع كند، (از اين رو شما را برخلاف ميلتان با لشكر قريش درگير ساخت و آن پيروزى بزرگ نصيبتان شد.

__________________________________________________
(1)- ر. ك. همان، ص 80.
(2)- سوره انفال آيه 7.

----------------------------------------------------------------------------------

آيه شريفه مذكور، مربوط به واقعه نبرد بدر است كه خداوند بر مؤمنين وعده نصرت آن را داده است و مومنان را با كمى تعداد آنان، پيروز نمود و در آيه از حال مسلمانان و وضعيت آنان خبر مى‏دهد «1».
و يا مانند آيه شريفه: فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ* إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ «2»، آنچه را مأموريت دارى، آشكارا بيان كن و از مشركان روى‏گردان (و به آنها اعتنا نكن) ما شر استهزاكنندگان را از تو دفع خواهيم كرد. در اين آيات خداوند خبر از نصرت الهى مى‏دهد و اينكه پيامبر صلى اللّه عليه و اله و سلم را از شرّ مشركين حفظ خواهد كرد، درحالى‏كه اين خبر قرآنى، در وضعيتى بود كه پيش‏بينى نمى‏شد، قريش دچار حالت خذلان و انحطاط گردد. و همينطور در آيات ديگر مانند: آيه 44 سوره قمر «3»، آيه 9 سوره صف «4» و ... كه بيانگر اخبارى از غيب است «5».

اعجاز قرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 91



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading