• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر حضرت امام خمينى .رحمه الله علیه . (1)


اعجاز قرآن از نظر حضرت امام خمينى(رحمه الله علیه ):

حضرت روح اللّه موسوى خمينى (ت 1365)، امام و پيشواى مسلمانان، بنيان‏گذار نظام مقدس جمهورى اسلامى، عالم عارف به قرآن، در مورد اعجاز قرآن نظريه نوينى دارد.

ايشان ضمن احترام به نظريه‏ هاى دانشمندان مسلمان پيشين در مورد اعجاز قرآن، بر رأى خويش تاكيد دارد و از دريچه‏ هاى خاص بر اعجاز قرآن نظر مى‏كند.

ايشان نخست بر وجوه اعجاز رايج بين دانشمندان مسلمانان، از فصاحت و بلاغت، اخبار از غيب، اتقان معانى، گستردگى مطالب قرآن، جامعيت آن، نزول آن بر پيامبر امّى، و ديگر وجوه تاكيد مى‏ نمايد و مى‏فرمايد:

حسن تركيب و لطف بيان، غايت فصاحت و نهايت بلاغت و كيفيت دعوت و اخبار از مغيبات و احكام احكام و اتقان تنظيم عائله و امثال آن، هريك مستقلا اعجازى فوق طاقت و خارق عادت است «1»

حضرت امام خمینی در مورد ديگرى مى‏فرمايد:

آن معارفى كه به بركت بعثت رسول اكرم در عالم پخش شد، كسانى كه مطلعند كه اين معارف چيست و تا اندازه‏اى كه ما مى‏توانيم ادراك كنيم، مى‏بينيم كه از حد بشريت خارج است، اين اعجازى است فوق ادراك بشريت.

از يك انسانى كه در جاهليت متولد شده، در جاهليت بزرگ شده، يك آدمى بوده است كه در يك محيطى پرورش يافته است كه اسمى از اين مسائل اصلا در آن وقت نبوده «2».

-----------------------------------------------------
(1) ر. ك به آداب الصلوة، امام خمينى ص 264.

(2)- ر. ك به صحيفه نور، امام خمينى 16/ 78.

------------------------------------------------------------------------------------- اعجاز قرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، مودب . ص: 94



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading