• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر علامه بلاغی ( 3 )


6- اعجاز قرآن در بيان مطالب غيبى :

مرحوم علامه بلاغى، آخرين وجه عام اعجاز قرآن را، دارا بودن قرآن از اخبار غيبى مى‏داند و بيان مى‏دارد كه اعجاز اخبار غيبى، در قرآن فراوان تكرار شده است، اخبارى كه ظاهرا قبول آنها، مشكل بود و با توجه به وضعيت اجتماعى آن وقت، صحيح به نظر نمى‏رسيد ولى بعدها روشن شد كه آنها صحيح و درست بوده است، مانند خبر پيروزى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم بر مشركين كه در هنگام هجوم مشركين و طغيان عمومى بر عليه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم، آمده بود و خداوند در سوره حجر مى‏فرمايد:

فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ* إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ «4».

كه آيات فوق خبر از پيروزى پيامبر مى‏دهد و همينطور آيات ديگرى كه حكايت از غلبه دين اسلام بر تمامى زمين دارد. ايشان به آياتى در مورد غلبه روم و آيات سوره مسد در مورد ابو لهب و همسرش و ... اشاره مى‏نمايد و آن‏ها را با انجيل‏
__________________________________________________

(4)- آنچه را مأموريت دارى، آشكارا بيان كن و از مشركان روى گردان. ما شر استهزاءكنندگان را از تو دفع خواهيم كرد. همانا كه معبود ديگرى با خدا قرار دادند اما بزودى مى‏فهمند. نحل آيات 96- 94

--------------------------------------------------------------------------------

مقايسه مى‏نمايد كه از كاستى برخوردار است و در پايان تأكيد مى‏كند كه قرآن كتاب برجسته ممتازى است كه از طاقت بشر، بدون كمك وحى خارج بوده و مى‏باشد و قرآن جزء وحى الهى نيست «1».

اعجاز قرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، مودب ص: 76



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading