مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
امام جعفر صادق عليه السّلام آن درياى بيكران علم و دانش، قرآن را بزرگترين معجزه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم مىداند و در گفتگوى كه بين ايشان و جمعى از يهوديان در مورد قرآن بوده است، آمده است:
1- روى ان قوما من اليهود قالوا للصادق عليه السّلام اىّ معجز يدل على نبوة محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلم؟ قال كتابه المهيمن الباهر لعقول الناظرين «2». روايت شده كه گروهى از يهوديان براى امام صادق عليه السّلام گفتند، بر نبوت محمد، چه معجزهاى وجود دارد؟
حضرت فرمود: قرآن او، كه برترين كتاب و خيرهكننده عقل كسانى است كه در قرآن تأمل نمايند.
2- امام صادق عليه السّلام، قرآن را كتاب خدشهناپذيرى مىداند كه هيچ انسانى
__________________________________________________
(1)- تفسير عياشى 1/ 10.
(2)- بحار 10/ 244
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 40
نمىتواند به مانند آن را بياورد، يعنى اعجاز قرآن از نظر ظاهر و محتوى و لذا در سؤالى كه از حضرت در مورد قرآن مىشود، چنين آمده است كه:
سألت الصادق عليه السّلام فقلت له: يا ابن رسول اللّه ما تقول فى القرآن؟ فقال هو كلام اللّه و قول اللّه و كتاب اللّه و وحى اللّه و تنزيله و هو الكتاب العزيز الذى لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه تنزيل من حكيم حميد «1». (پدر على بن سالم) مىگويد از حضرت در مورد قرآن سؤال كردم «2» و گفتم، يا ابن رسول اللّه، نظر شما در مورد قرآن چيست؟ حضرت فرمود: قرآن كلام خدا و سخن خدا و كتاب خدا و وحى و نازل شده از نزد اوست، قرآن كتاب ضربهناپذيرى است كه هيچگونه باطلى، نه از پيشرو و نه از پشتسر، نه از قبل و نه از بعد، به سراغ آن نمىآيد چرا كه از سوى خداوند حكيم و شايسته نازل شده است.
3- امام صادق عليه السّلام از ديگر وجوه اعجاز قرآن را، كامل بودن آن از نظر متن و محتوى مىداند و بيان مىدارد كه خداوند در قرآن تمام علوم و مطالب لازم مورد نياز بشر را، بيان نموده است و مىفرمايد:
ان اللّه أنزل فى القرآن تبيان كل شى حتى و اللّه ما ترك شيئا يحتاج العباد اليه الّا بيّنه للناس حتى لا يستطيع عبد يقول: لو كان هذا نزل فى القرآن، الّا و قد انزل اللّه فيه «3». خداوند در قرآن هر امرى را بيان نموده است و قسم به خدا كه او از هيچ امرى كه مورد نياز بندگان بوده است، فروگذار نكرده است مگر آنكه آن را بيان داشته، به شكلى كه بنده نمىتواند بگويد: كاش در اين موضوع هم خدا سخن مىگفت، زيرا خداوند در هر موضوعى سخن گفته است «4».
4- امام صادق عليه السّلام قرآن را كتابى مىداند كه اخبار گذشتگان و حتى آيندگان را داراست و از اعجاز اخبار غيبى برخوردار است و مىفرمايد:
__________________________________________________
(1)- امالى صدوق 326 و بحار 89/ 117.
(2)- سؤال ايشان آنطور كه در كتاب بحار آمده است مربوط به موضوع مخلوق بودن قرآن است كه آيا قرآن هم مخلوق است يا نه؟
(3)- تفسير قمى ذيل آيه 89 سوره نحل.
(4)- منظور موضوعاتى است كه براى هدايت بشر به سوى كمال لازم است زيرا قرآن كتاب هدايت است.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 41
ان العزيز الجبّار أنزل عليكم كتابه و هو الصادق البارّ، فيه خبركم و خبر من قبلكم و خبر من بعدكم و خبر السماء و الارض و لو أتاكم من يخبركم عن ذلكم لتعجّبتم «1». خداوند عزيز و جبار بر شما قرآن را فروفرستاد، خداوندى كه صادق و خير محض است. در قرآن از وضعيت شما خبر داده و همچنين خبرهاى از آينده و از آسمان و زمين در قرآن وجود دارد و اگر كسى (از طرف غير از خدا) چنين اخباريرا براى شما مىآورد، هرآينه شما تعجب مىكرديد.
5- امام صادق عليه السّلام از ديگر شگفتيهاى قرآن را، هدايتگرى كتاب قرآن مىداند و بيان مىكند، چه كتابى مىتواند، مثل قرآن، آن قدر گسترده هدايتگرى داشته باشد و به نقل از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم مىفرمايد:
القرآن هدى من الضلاله و تبيان من العمى ... و نور من الظلمه. قرآن هدايتگر از گمراهى و روشنگر جهلها ... و نورى براى تاريكىها است «2».
6- امام صادق عليه السّلام همواره براى مخالفين قرآن، اعجاز قرآن را گوشزد مىنمودند و آنها را به سوى حق دعوت مىكردند و لذا روايت شده كه روزى جمعى از معارضين قرآن در نزديك خانه خدا، در كنار مقام ابراهيم، گردهم جمع شده بودند و حكايت تلاش خود را در جهت معارضه با قرآن، بيان مىداشتند و هر يك به عجز خود در برابر قرآن معترف بود و امام آن لحظه از كنار آنها مىگذشت، به بيان خواندن آيه شريفه مربوط به اعجاز قرآن، مبادرت نمود كه خداوند مىفرمايد:
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ «3». آنها مبهوت شدند و گزارش فوق را مرحوم مجلسى چنين نقل مىكند:
روى انّ ابن ابى العوجاء و ثلاثه نفر من الدهريه اتّفقوا على ان يعارض كل واحد منهم ربع القرآن ... و كانوا يسرّون بذلك اذ مرّ عليهم الصادق عليه السّلام فالتفت عليهم
__________________________________________________
(1)- كافى 2/ 599.
(2)- تفسير عياشى 1/ 5.
(3)- بگو اگر انسانها و جن اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نخواهند آورد هرچند يكديگر را در اين كار كمك كنند. اسراء آيه 88.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 42
و قرأ عليهم: قل لئن اجتمعت ... فبهتوا «1». روايت شده كه ابن ابى عوجاء و سه نفر ديگر از علماء آنوقت، توافق كردند كه به معارضه قرآن بپردازند و هريك از آنها به اندازه يكچهارم قرآن را بياورند ... و در اين مورد گفتگو مىكردند كه در آن حال امام صادق بر آنها عبور مىكرد و آيه شريفه را خواند كه قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ ... و آنها مبهوت شدند.