• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

امام جمعه واشنگتن : لزوم بهره‌مندي از آموزه‌هاي ديني و رضوي در مقابله با قدرت جهاني


۱۴۰۲ خرداد ۱۱, پنجشنبه

امام جمعه واشنگتن بر لزوم بهره‌مندي از آموزه‌هاي اسلام و معارف رضوي در مقابله با قدرت‌هاي جهاني تاكيد كرد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه به نقل از آستان‌نيوز، محمد العاصي، در نشست علمي «علوم تربيتي و روان شناسي در سيره و تعاليم امام رضا(ع)» كه در قالب برنامه‌هاي علمي سومين كنگره بين‌المللي امام رضا(ع) و علوم روز، در سالن جلسات شهيد چمران واحد برادران دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) برگزار شد، از تمامي تلاش‌ها و پژوهشهاي انجام شده در حوزه معارف رضوي كه در ايران انجام شده است، تقدير و تشكر كرد.

وي افزود: دنيايي كه در آن زندگي مي‌كنيم مملو از ويژگي‌هاي تركيب شده با تكنولوژي است و از نانوتكنولوژي تا بحث هاي ستاره‌شناسي را شامل مي‌شود اما متاسفانه وقتي وارد مباحث عميق از قبيل انسان‌شناسي، جامعه‌شناسي و روانشناسي مي شويم مي بينيم كه دست بشريت از ارائه نگاه جامع نگر خالي است.

نويسنده اولين تفسير قرآن كريم به زبان انگليسي در جهان، در ادامه خاطر نشان كرد: خوشبختانه ما مسلمانان از گنجينه هاي عظيم قرآن كريم و متون اسلامي از قبيل علوم و معارف رضوي برخورداريم و در صورت بهره‌مندي صحيح از اين ذخاير، هر كدام از ما به عنوان يك دانشمند علوم اسلامي در دنيا بايد شناخته شويم و نسخه اي نوين از نوع مديريت انسان در ساحت تربيت و تعالي را ارائه نماييم.

وي با بيان اينكه ما بايد مفهوم علم و روابط اجتماعي را در قرآن كريم پيدا كنيم و اين نكته را درك كنيم كه اين مفاهيم در زندگي ما تاثيرگذار است، افزود: امروز به دليل‌ نبود نگاه اصيل به تعالي و سرنوشت انسان، تمامي مردم جهان با دو مفهوم قدرت و ثروت مورد تهديد هستند، به عبارت ديگر تمامي قدرتهاي نظامي در تلاش هستند خواسته يا ناخواسته با اين دو مفهوم، نسل انسان را منقرض كنند.

عضو شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب ادامه داد: منطبق با شاخص هاي آيات قرآن كريم و نيز تعاليم امام رضا عليه السلام مي بينيم كه عملكرد فعلي قدرت‌هاي استكبار يعني از درون مسموم شده‌ و به بيراهه رفته‌ا‌ند لكن خوشبختانه كشورهاي اسلامي اين فرصت را دارند كه با بهره مندي از آموزه‌هاي اسلام و معارف رضوي بتوانند با اين قدرت‌ها مقابله كرده و به سمت سرزمين موعود و تحقق سرنوشت اصيل آن حركت كنند.

وي خاطر نشان كرد: تركيبي از سه گروه بني اسرائيل، بني اميه و بيزانتين سه گروهي بودند كه تمام قدرت خود را مصروف از بين بردن پيامبران ما كردند اما از آنجايي كه موفق نشدند تصميم گرفتند از اهل بيت عليهم السلام و در ادامه از امام حسين(ع) انتقام بگيرند امري كه در حال حاضر نيز اين بحث به نوعي در حال اتفاق است...

امام جمعه واشنگتن تصريح كرد: امروز نبرد ما نبرد بين فرقه‌ها نيست بلكه جنگ، جنگ تمدني و نبرد بين حق و باطل است از همين رو ما بايد با ابزار راستين آيات و احاديث به سردمداري جمهوري اسلامي ايران به جنگ دشمن برويم تا پيروز شويم لذا وقتي دقيق نگاه مي كنيم بخش مهمي از اين مبارزه، افزايش قدرت مندي ما در برابر اصول و بنيادهاي علم غربي و غير توحيدي است. در همين زمينه بايد راهبردها و مهارت هاي تربيتي و روان شناختي توحيد محور روز به روز گسترش يابد. در حقيقت اگر چنانچه خوب عرضه نماييم بشريت پذيراي نگاه عميق اسلامي و رضوي خواهد بود و اين فرصت متمايز ما در بهره مندي از تعاليم امام رضا عليه السلام است.

در همين زمينه وظيفه خود مي دانم از برگزاري اين نشست علمي خوب و ارائه ها و سخنراني هاي جذاب اساتيد سپاسگزاري نمايم. اميدوارم بتوانيم اين نوع گفتمان هاي علمي را بيش از پيش توسعه دهيم.

همزمان با سالروز ميلاد خجسته حضرت ثامن‌الحجج علي بن موسي الرضا(ع)، در چارچوب برنامه‌هاي علمي سومين كنگره بين‌المللي امام رضا(ع) و علوم روز، نشست علمي «علوم تربيتي و روان شناسي در سيره و تعاليم امام رضا(ع)» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، سومين نشست علمي كنگره بين‌المللي امام رضا(ع) و علوم روز، عصر امروز با حضور دكتر محمد العاصي، امام جمعه واشنگتن و عضو شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب و نويسنده اولين تفسير قرآن كريم به زبان انگليسي در جهان و حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر سيد رضا مودب، رئيس دانشكده الهيات دانشگاه قم و مدير دبيرخانه علمي كنگره بين المللي امام رضا(ع) علوم روز و جمعي از اساتيد و پژوهشگران رشته هاي مختلف در سالن جلسات شهيد دكتر چمران واحد برادران دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) برگزار شد.

مكتب امام رضا(ع)، مكتب فكري متمايز و جامع نگر در تربيت انسان است
دكتر مودب در ابتداي اين مراسم با بيان اينكه با پيروزي انقلاب اسلامي جمعيت مسلمانان رفته رفته در جهان بويژه اروپا و آمريكا افزايش يافته است، گفت:

با توجه به‌ تقارن اين ايام و نيز حضور ميهمانان بين المللي در كنگره، بايد در يك تحليل منطقي و بدون غلو اذعان نماييم يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي اين است كه امروز شاهد تحول معنوي و معرفتي بزرگي در جهان و حتي برگزاري برنامه هايي نظير نماز جمعه و برپايي مراسم جشن هاي ديني از قبيل ولادت حضرت رضا(ع) در آمريكا و جاي جاي گيتي هستيم.
وي با بيان اينكه كتاب قرآن در بسياري از نقاط دنيا به عنوان بهترين كتاب ساحت جديد شناخته مي‌شود، اظهار كرد: بسياري از كتب همچون انجيل و تورات جاي خود را از مقام اول به دوم و سوم داده انو و كتاب شريف قرآن حرف اول را مي‌زند از همين رو براي ما مسلمانان باعث افتخار است و از سويي ديگر رسالت هاي ما را بيش از پيش مي كند...
رئيس دانشكده الهيات دانشگاه قم، مكتب امام رضا(ع) را بهترين مكتب فكري و تربيتي دانست و افزود: بهترين مباحث و محتواهايي كه در دانش و علم روانشناسي از آنها بحث مي‌شود در معارف اسلامي و رضوي نهفته است.

وي خاطر نشان كرد: امام رضا(ع) در حديثي مي‌فرمايند: هيچ بنده‌اي به كمال حقيقي نمي‌رسد مگر اينكه دين‌شناس و صبور باشد و كارهايش را با برنامه انجام دهد كه مويد ويژگي هاي راهبردي سلامت معنوي است.

بايسته‌هاي گفتاري و رفتاري در پاسخ به شبهات از منظر امام رضا(ع)
استاد دانشگاه علوم اسلامي رضوي نيز در ادامه اين نشست به بايسته‌هاي گفتاري و رفتاري در پاسخ به شبهات از منظر امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: كسي كه در آموزه هاي رضوي و فرمايشات حضرت رضا(ع) ورود پيدا نكرده باشد گمان نمي‌كند اين همه عمق و مطلب در اين آموزه‌ها وجود داتشه باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمين خرقاني، ادامه داد: در زمان حضرت رضا(ع) همانند امروز جريان شبهات گسترده بود زيرا هر زمان كه اسلام در حال گسترش باشد شبهات و سوالات نيز فراوان است. در واقع حضرت با سه دسته از انسان‌ها به مناظره مي پرداختند، دسته نخست كافر و ملحد، دسته دوم همانند يهود و مسيحيت اهل كتاب و دسته ديگر مسلماناني بودند كه به لحاظ فكري دچار ضعف بودند.
وي در ادامه به آداب اين مناظرات اشاره و خاطر نشان كرد: احترام به مخاطب و اهانت نكردن به مقدسات او، رعايت آداب سخنوري و حفظ آرامش در گفتگو، استقبال از پرسش و شبهه، ايجاد اشتياق در مخاطب و تشويق او، پايبندي به هدايت و اقناع مخاطب، توجه به آزادي انديشه و بيان، ارائه مطالب بر اساس برهان و منطق، پرهيز از آفات مناظره همچون مجادله، مغالطه و...، داشتن انصاف و عدالت، عدم موضع‌گيري بر حق بودن و... برخي از آدابي است كه حضرت رضا(ع) در مناظراتشان به آن پايبند بودند.

مديريت استرس و فشار رواني بر اساس آموزه‌هاي امام رضا(ع)
استاديار علوم قرآن و حديث نيز از ديگر ارائه دهندگان اين نشست بود كه به تبيين موضوع مديريت استرس و فشار رواني در سيره امام رضا(ع) پرداخته و افزود با وضعيتي كه در دنياي معاصر پيش روي ماست بحث كنترل و مهار استرس از دغدغه هاي جوامع بشري است.
پور اسماعيل به مولفه‌هاي كاهش استرس با تاكيد بر معارف رضوي اشاره و ادامه داد: شركت در كارهاي خيرخواهانه و داوطلبانه، بالا بردن شادي و حس كنترل بر زندگي، بخشش، شكرگزاري و تاثير بسزاي آن در رضايت از زندگي و افزايش عاطفه بين افراد و... از جمله مولفه‌هايي است كه در كاهش استرس موثر است.

جامع نگري و نگاه فضيلت مدار ويژگي تعاليم تربيتي و روان شناختي امام رضا عليه السلام است
دكتر عطا طهرانچي استاديار و مدير گروه علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه بين المللي امام رضا عليه السلام نيز با ارائه مستنداتي به تبيين وجوه تمايز معارف ديني و رضوي با برخي قواعد و اصول جاري علم روان شناسي پرداخته و تاكيد داشت ما در اين نوع مطالعات به دفعات متوجه مي شويم كه راهبردهاي ارائه شده در تعاليم امام رضا عليه السلام جامعيت و عمق بسيار متمايزي نسبت به تعاليم عادي دانشمندان دارد.

به عبارت ديگر اشارات امام رضا عليه السلام پشتيبان يك نگرش جامع نگر و سيستمي است، اين در حالي است كه يافته هاي ديگر گاهي اوقات پارادوكس ها و تضادهاي قابل توجهي با همديگر پيدا مي كنند و از اين منظر به صورت پيوسته نياز به نسخه نويسي دارد در حالي كه كلام اهل بيت عليهم السلام منطبق با نيازها و چالش هاي هر عصر و روزگاري است.

تعاليم امام رضا عليه السلام در ساحت تربيتي به درستي و جامعيت درك نشده است
دكتر نعمت الله فيروزي عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي امام رضا عليه السلام نيز در تبيين معارف تربيتي و روان شناختي امام رضا عليه السلام به راهبردهاي ارائه شده احاديث رضوي در حوزه شناخت صحيح از انسان، خانواده، فرزندان، والدين، تربيت و معنويت پرداخت و اضافه نمود تعاليم تربيتي و روان شناختي امام رضا عليه السلام به درستي و جامعيت درك نشده است لذا به صورت طبيعي اين يافته ها محروم از بسياري جهات راهبردي شده است. به عبارت ديگر تعاليم مختلف اقتصادي، سياسي، مديريتي و حقوقي نيز محمل استخراج راهبردها و مهارت هاي تربيتي است كه مورد غفلت قرار گرفته است.

در ابتداي اين نشست نيز دكتر صادقي بجستاني معاون پژوهش و فناوري دانشگاه با عرض خير مقدم و قدرداني از ميهمانان ارجمند نشست علمي سوم كنگره بين المللي امام رضا عليه السلام و علوم روز، تاكيد نمود با تمام وجود و مشتاقانه از گسترش ابعاد مختلف مطالعات علم و دين استقبال و حمايت مي كنيم. از سوي ديگر بر اين باور هستيم كه بايد اين علوم و معارف امام رضا عليه السلام را در قالب ها و ساحت هاي جديد و بديع ارائه نماييم تا به جان مخاطب تشنه كام امروز بنشيند و گرنه با نسخه هاي تكراري تحول بزرگي رقم نمي خورد.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading