• العربية
  • English
  • فارسی
 
حضرت مهدی(عج) :

اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است. (کمال‌الدین، ج ٢، ص ٤٨٥)

   
 
 
 

امام خمینی و پایبندی به قانون


امام خمینی(ره) بر انس روزانه با قرآن برای سعادت تاکید داشت و قانون‌گریزی را ناشی از عدم تزکیه نفس می‌دانست

حجت‌الاسلام مودب با بیان‌اینکه امام خمینی(ره) ریشه بی‌توجهی به قانون را عدم تزکیه نفس می‌دانستند، گفت: ایشان معتقد بودند اگر انسان هر روز چند آیه از قرآن را بخواند، همین انس با قرآن، موجب قرار گرفتن افراد در مسیر هدایت و سعادت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امام خمینی(ره) می فرمایند: قرآن در زندگی مسلمان ها کنار گذاشته شده و مهجور گردیده است و مسلمان ها در زندگی و حکومت و قانون رو به غیر قانون قرآن آورده اند و توجه به قرآن در حدّ قرائـت و چاپ و نشر آن می باشد. برخی از احزاب و گروه های مسلمان به صراحت از غیرقابل عملی بودن قرآن و احکام آن سخن می گویند و دروان آن را سپری شده می نامند. گروهی نیز از قرآن کریم برای اهداف خویش استفاده کرده و تفسیرهای مادّی و سیاسی خود را بر آن تحمیل می کنند و جوانان را با آن فریب می دهند، ... در بررسی اندیشه های قرآنی امام راحل با حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا مودب»، عضو هیت علمی دانشگاه قم گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

امام خمینی(ره) درباره قرآن و ضرورت کاربست مفاهیم و آموزه های نورانی آن چه نظرگاهی داشتند؟

امام خمینی(ره) به عنوان برترین شخصیت قرن بیستم، دارای اندیشه های بسیار متعالی و قرآنی بودند و با شخصیتی که داشتند با توکل بر خداوند رژیم سلطنتی شاه را سرنگون و حکومت اسلامی را در عصر غیبت در کشور ایران بنیان نهادند.

ایشان می فرمودند: ما ابتدا باید قوانین قرآن را بشناسیم و سپس بر آن پایبند باشیم به عبارتی با توجه به اینکه امام، قرآن کریم را برترین کتاب قانون می دانستند لذا معتقد بودند در صورتی که تمام قوانین حکومت ها از قرآن گرفته شده باشند، ارزشمند هستند و می بایست بر آنها پایبند بود، به همین جهت ایشان، قانون اساسی کشور و تمام قوانینی که ناشی از احکام اسلام و آیات شریفه قرآن باشد را دارای اعتبار می دانستند و عمل به قانون اساسی کشور را یک امر واجب می شمردند، همچنین در عبارت دیگری فرمودند، ما هیچ حکومتی جز حکومت الله و هیچ دستگاه و رایی که بر خلاف قوانین اسلامی باشد را نمی پذیریم، به همین جهت و با تکیه بر آیات قرآن معتقد بودند: سیادت، بزرگی و عزت مسلمانان جهان کنونی به ویژه در برابر قدرت های استکباری عمل به قرآن کریم است و اگر امروزه جامعه اسلامی یا حتی برخی اشخاص از سیادت و احترام بی بهره هستند این مساله حاصل عمل نکردن افراد به قانون، مقررات اسلامی و آیات شریفه قرآن کریم است.

امام راحل تخلف از قانون در جامعه را ناشی از چه عواملی می دانستند؟

امام راحل معتقد بودند، تخلف از قانون به دلیل عدم تزکیه انسان ها است و اگر در حکومت اسلامی افراد اهل تزکیه نباشند و خود را ملتزم به قانون ندانند، طغیان، سرکشی و تخلف در جامعه ایجاد می شود و اگر امروزه تخلف از قانون و قوانین اسلامی در جامعه مشاهده می شود به دلیل عدم تزکیه افراد است، ایشان همچنین علت همه اختلافات موجود در جوامع بشری را عدم تزکیه می دانستند و می گفتند غایت بعثت همه پیامبران الهی تزکیه انسان ها بوده است.

از جمله مبانی و اندیشه های قرآنی امام راحل این است که معتقد بودند :

اختلاف و شکست جامعه مسلمانان در سایه بی نظمی و بی قانونی است بر همین اساس باید نظم، قانون و فرهنگ سنگ زیربنای هر جامعه ای باشد، چون قانون محور توافق و همدلی است و پیروزی و موفقیت هر ملتی هم در سایه توجه به قانون می باشد لذا اگر مسلمانان در طول تاریخ پایبند به قوانین اسلامی بودند، امروز جامعه اسلامی از اتحاد و انسجام برخوردار می شدند

در جای دیگر فرمودند: اگر نباشد نظم، جامعه از تولید خارج می شود و جامعه تولیدی جامعه ای است که هر فردی کار خود را بر اساس خواست نظام و مکتب قانونی انجام دهد، به همین دلیل امام پایبندی به قانون را مایه سعادت بشر و پرورش استعدادهای افراد جامعه می دانستند که باعث رشد و تعالی معنوی انسان ها می شود، به همین دلیل معتقد بودند اگر همه افراد مملکت در هر کاری که فعالیت می کنند، بنا را بر این بگذارند که کار خود را خوب و قانونی انجام دهند و قوانین را رعایت کنند، آن مملکت یک کشور الهی و عالی می شود؛ در غیر این صورت اگر هر کسی هر طور که دلش می خواهد انجام دهد، هرج و مرج در جامعه ایجاد می شود لذا امام معتقد بودند تخلف از قانونی که در جامعه مصوب شده، حرام است.

نگاه امام این بود که هر جامعه ای دارای قوانینی است که در صورت عدم رعایت، یک کار حرام صورت گرفته است و در جای دیگر فرمودند، باید هر نهادی به همان مقرراتی که برایشان وضع شده، عمل کند؛ خلاف مقررات خلاف شرع است لذا مهمترین اندیشه های قرآنی امام، اهتمام به قانون مداری بود و می گفتند: قرآن برای اجرای قانون در جامعه نازل شده است لذا ایشان حفظ نظام را در گروی عمل به قانون و تخلف از مقررات را حرام می شمردند و به آیه شریفه 35 در سوره نساء اشاره می کنند که خداوند می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط» ای کسانی که ایمان آوردید کاملا قیام به عدالت کنید. منظور امام از این آیه قوامین بالقسط رعایت قوانینی است که حفظ جامعه و حفظ یک نظام به آنها وابسته است و در جایی دیگر فرمودند: همواره حفظ نظام از واجبات شرعی است و بر اجرای همه قوانین مصوب تاکید داشتند و می گفتند: مجلس، قوه قضاییه، شورای نگهبان و همه مسئولان خود را پایبند به قانون بدانند و همه امور باید بر مبنای نظم و نظام باشد.

حفظ نظام از واجبات الهی است، بنابراین از مهمترین اندیشه های روحانی امام پایبندی به قانونی است که قرآن به آن اشاره کرده است، این در حالی است که خود امام به تمام قوانین احترام می گذاشتند؛ بنابراین تمام مشکلاتی که امروزه در جامعه ما وجود دارد به دلیل تخلف از قوانین است. بسیاری از ما قانون را می شناسیم ولی پایبند به آن نیستیم و به راحتی قوانین را کنار می گذاریم، این تخلفات از سعادت انسان کاسته و جامعه را دچار آشوب و آسیب می کند. این تخلفات باعث ضایع شدن حقوق افراد جامعه می شود بنابراین اگر قوانین در جامعه رعایت شود هم جامعه نظم بهتری خواهد داشت و هم به سمت سعادت گام بر می دارد.

نگاه حضرت امام درباره انس با قرآن چگونه بود؟

حضرت امام روزانه سه جزء از قرآن را می خواندند. در زمان خواندن، ترجمه آیات را در ذهن خود مرور و معانی آن را به خوبی درک می کردند و معتقد بودند اگر انسان هر روز چند آیه از قرآن را بخواند، همین انس با قرآن، موجب قرار گرفتن افراد در مسیر هدایت و سعادت می شود به همین دلیل تفسیری که امام از قرآن ارایه می دهند یک تفسیر عرفانی است، در واقع امام یک الگوی به تمام معنا برای انسان ها هستند که خود عامل به این کتاب الهی بودند.

از نگاه امام راحل راه های محجوریت زدایی از قرآن کریم در جامعه اسلامی چیست؟

به اعتقاد امام، نخستین گام در محجوریت زدایی قرآن کریم آشنایی با قرایت قرآن، سپس توجه به معانی و بعد هم عمل به آن است لذا قرآن کتاب زندگی است نه کتابی که فقط در استخاره و مراسم ترحیم مورد استفاده قرار گیرد، امام در خصوص اهمیت پرداختن به قرآن کریم فرمودند: قرآن سفره گسترده ای است که ما کنار این سفر نشسته ایم نه اینکه نگاهش کنیم بلکه باید بهرمند شویم، بنابراین نیاز است که هر روز چند آیه از آن خوانده شود تا اثراتش در زندگیمان هویدا شود.

پایان پیام/35
سرویس : قرآن و معارف - فعالیت های قرآنی زمان : ۱۳۹۹/۳/۱۵ - ۱۱:۱۵ شناسه خبر : ۹۳۵۳۷۹



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading