• العربية
  • English
  • فارسی
 
ـحضرت مهدی(ع) :

اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی ‌یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختم‌کنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می‌نماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)

   
 
 
 

توصیف های قیامت در قرآن :


برای قیامت در قرآن اوصاف و نام های فراوانی آمده و از نظر برخی مفسران، تا حدود هفتاد وصف یا نام در قرآن در خصوص قیامت، بیان شده است. قرآن مجید همواره از قیامت با اوصاف و نام های متفاوت یاد کرده است. شاید مهم ترین علت آن، حوادث بسیار مختلف و دشواری است که در قیامت، رخ می دهد و هر حادثه ای از منظری، وصفی و یا نامی را برای قیامت ایجاد می کند و هر یک از این حوادث چهره روز قیامت را برای بندگان خدا ترسیم می کند.
قرآن برای نشان دادن آثار تربیتی یاد قیامت، سعی می کند که اوصاف و یا نام های قیامت را فراوان برای مخاطبینش یاد کند و از مخاطبین نیز خواسته شده در آیات مربوط به اوصاف قیامت و جهان آخرت، با دقت، تامل کنند و آنها را بشناسند و به یاد آن روز و ویژگی ها و صفات و اوصافش باشند تا ترسیم کامل تر و دقیق تری از قیامت و احوالش و ویژگی های آن داشته باشند؛ ترسیمی که در بعضی از آن اوصاف قیامت، باید خوف در وجود انسان زیاد شود، و در برخی از آن اوصاف باید امید در وجود انسان زیاد شود و انسان مومن لازم است وجودش، همراه خوف و رجا و خوف و بیم باشد، هم بیم از سختی آن روز و هم امید به آن روز که روز کرامت و شفاعت به واسطه امامان معصوم (علیهم السلام) نیز می باشد.
فیض کاشانی در کتاب محجه البیضاء که از کتاب های بسیار ارزشمند تربیتی و اخلاقی می باشد از آن اوصاف و نام ها، یاد نموده است و گفته که در هر یک از اوصاف و یا نام های قیامت، سری نهفته و در هر توصیفی، معنای مهمی بیان گشته است و باید کوشید این معانی را درک کرد و به اسرار آنها راه یافت . سپس فیض کاشانی در ادامه، وصف و یا نام برای قیامت بیان می کند؛ البته نام هایی که مرحوم فیض کاشانی در کتابش آورده، همه از قرآن گرفته نشده و برخی از آن ها از احادیث، گرفته شده است.
خداوند متعال در قرآن مجید در آیات فراوانی، معاد و قیامت را برای درک و فهم بهتر انسان، بیان و توصیف نموده است، لکن توصیفاتی که قرآن از آنها در وصف «جهان آخرت» بهره گرفته، یکسان نیستند؛ به نظر می رسد هر یک از توصیف هایی که قرآن در وصف قیامت به آنها اشاره کرده است، اشاره به یکی از ویژگی های معاد و به شانی از شوون قیامت دارد. در مجموع آیات بیان کننده اوصاف قیامت، بیانگر مرحله ای از مراحل معاد هستند و از توجه به آیات در وصف قیامت، چنین استفاده می شود که شناخت روز قیامت و شرایط روز قیامت، لازم است مورد تحلیل و بررسی عمیق قرار گیرد.
عمده ترین توصیف هایی که در قرآن مجید از مساله معاد و جهان آخرت بیان شده، می توان به دو گروه تقسیم نمود؛ نخست: توصیف عام و کلی از قیامت، که بیانگر وصف عامی برای قیامت است، مانند عبارت: معاد و نشر و ...؛ دوم : توصیف خاص از قیامت که در آنها از عبارت «یوم» کمک گرفته شده، مانند: یوم الحساب، یوم الحسره، یوم البعث و ... که در آنها از اوصاف روز خاصی در قیامت یاد شده است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading