• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

دفاع دکتری خانم مریم سادات سجادی


عنوان پایان نامه :نقد انگاره اقتباس قرآن از تورات در حوزه ی احکام

استاد راهنما: جناب حجت الاسلام آقای دکتر سید رضا مؤدب
استاد مشاور: جناب حجت الاسلام آقای دکتر علی احمد ناصح

چکیده

از زمان نزول قرآن تاکنون مخالفان اسلام تلاش کرده‌اند تا با ایجاد تردید در الهی بودن قرآن، آن را ساخته بشر و برگرفته از ادیان پیشین به ویژه یهودیت معرفی نمایند. قرآن کریم خود نیز به این موضوع اشاره کرده و به اجمال پاسخ مدعیان را داده است. در سده های اخیر و با گسترش موج قرآن پژوهی در غرب، شاهد اهتمام جدی خاورشناسان نسبت به طرح فرضیه اقتباس قرآن از تورات و یهودیت در لباسی جدید می باشیم. خاور پژوهان با ارائه این فرضیه در صدد اثبات منشای غیر وحیانی برای قرآن، عدم استقلال دین اسلام و عدم پیامبری حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) هستند. و آن چنان که خود معتقدند این مسئله، اصلی مشترک میان آنان است. فرضیه اقتباس در ابعاد مختلف عقاید، قصص، شریعت و... مطرح گردید .و این پژوهش به بررسی و نقد فرضیه اقتباس در بعد شریعت و احکام؛ در بخش عبادات و معاملات پرداخته است. خاور پژوهان به دلیل تشابه احکام اسلام و یهود؛ شریعت اسلام را برگرفته از تورات می دانند و به همین علت تشریع احکام اسلام را به پیامبر (صلی الله علیه وآله) نسبت داده و آن را قانون محمدی می نامند و بدین جهت جنبه وحیانی بودن قرآن را نفی می نمایند. پژوهش پیش رو با رویکرد توصیفی، تحلیلی و انتقادی، در ابتدا به بررسی و نقد پیش‌فرض‌های خاورشناسان از جمله: نقد پذیری تاریخی متون دینی، عدم نسخ ادیان، انکار امي بودن پيامبر(صلی الله علیه وآله) و استفاده پیامبر (صلی الله علیه وآله) از منابع کتبی و شفاهی یهود پرداخته و سپس شبهه فرضیه اقتباس احکام قرآن از احکام تورات را، در بخش عبادات و زیر مجموعه های آن؛ نظیرمبحث طهارت، قبله، نماز، روزه، زکات و در قسمت معاملات و زیر مجموعه های آن چون :احکام ازدواج و ربا مورد بررسی و نقد قرار داده و با بررسی تطبیقی این موضوعات با یکدیگر، فرضیه خود را درباره خاستگاه الهی ادیان به اثبات رسانده است و افزون بر آن؛ با استناد به ادله درون متنی و برون متنی، به تفاوت‌های بسیار بین این دو آیین به لحاظ منبع و مصدر تشریع، نوع تشریع (تدریجی یا دفعی بودن آن)، نوع رویکرد، جایگاه آن عمل، نزد مومنان و اهتمام مومنین به آن، اهداف، شکل ظاهری و نحوه اجرا و آثار با یکدیگر اشاره نموده و بطلان فرضیه اقتباس در احکام را به انجام رسانده است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading