• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام زمان (عج) :

سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است.

   
 
 
 

دیدگاه علمای شیعه در سبعه احرف : (3). فیض کاشانی :


دیدگاه علمای شیعه در سبعه احرف : (3). فیض کاشانی :

فيض كاشانى مرحوم ملا محسن فيض كاشانى (م 1091 ه‍. ق) از جمله بزرگانى است كه در مقدمۀ كتاب تفسير خود به نام الصافى فى تفسير القرآن در مقدمۀ هشتم، بيان مى‌دارد:

نزد عامه شهرت يافته است كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده و همۀ آنها كافى و شافى است... و از طريق خاصه هم در خصال از حمّاد روايت شده كه مى‌گويد: «به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: احاديث از شما مختلف نقل مى‌شود.

امام عليه السّلام فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده و كمترين چيز براى امام آن است كه بر هفت وجه فتوا بدهد...» و راه جمع بين روايات آن است كه بگوييم قرآن داراى هفت قسم از آيات و هفت بطن است...

و اما حمل حديث (سبعة احرف) بر هفت وجه از قرائت... دليلى به همراه ندارد. زيرا در روايت كافى به اسناد از زراره از امام باقر عليه السّلام آمده است كه حضرت فرمود: قرآن واحد و از نزد واحد است؛ و لكن اختلاف از ناحيۀ روات حاصل شده است و به اسناد فضيل كه به امام صادق عليه السّلام مى‌گويد: مردم مى‌گويند، قرآن بر هفت حرف نازل شده است،

حضرت مى‌فرمايد: دروغ مى‌گويند دشمنان خدا، قرآن بر حرف واحد و از نزد واحد است. و معناى اين حديث همان معناى حديث قبلى است و مقصود از هر دو، يكى است و آن اين كه قرائت صحيح، واحد است.

------------------------------------------------------
(1) الصافى فى تفسير القرآن، مقدمۀ هشتم، ص 38-40.
نزول قران بر هفت حرف . مودب . ص 257



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading