اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.
من ختمکنندة راه اوصیا هستم و به وسیلة من خدا بلاها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع مینماید. (غیبت شیخ طوسی، ص ٢٤٦)
علامه طباطبايى مفسر عاليقدر شيعه.(1)
علامه محمد حسين طباطبايى نيز در ذيل آيه شريفه هفت، سورۀ آل عمران در بحث محكم و متشابه قرآن و اين كه قرآن داراى مراتبى از معانى است، به حديث سبعة احرف اشاره مىنمايد و معتقد است كه حديث مذكور با توجه به ذيل آن مربوط به اقسام خطاب و انواع بيان است؛يعنى ربطى به الفاظ قرآن و قرائات آن ندارد.
ايشان مىفرمايد: در حديث مروى از طريقين از پيامبر آمده است كه حضرت صلّى اللّه عليه و آله فرمود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است. در اينجا بايد گفت: حديث مذكور گرچه با اختلاف الفاظ، نقل شده است، ليكن معناى آن در همه يكسان است... و آن چه امر را آسان مىنمايد آن است كه در متن آن روايات، تفسير سبعة احرف آمده است و بايد بر آن اعتماد نمود...
و از حضرت على عليه السّلام نقل شده كه فرمود: خداوند قرآن را بر هفت قسم نازل نموده است، و همۀ آنها شافى و كافى است، و آن امر و زجر و ترغيب و ترهيب و جدل و مثل و قصص است و متعين، حمل سبعة احرف بر اقسام خطاب و انواع بيان است. (2).
--------------------------------------------------------------------
1- کتاب نزول قران و رویای هفت حرف . ص : 261
2- الميزان فى تفسير القرآن، ج 3، ص 74.