• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

عالمان شیعه و سبعه احرف : ( علامه كبير فقيه همدانى )


علامه كبير فقيه همدانى :

مرحوم علامه حاج آقا رضا همدانى، (م 1322 ه‍. ق) در كتاب الصلاة، قرائات و صحت آنها را مورد بررسى قرار داده است و معتقد است كه قرآن واحد و داراى نص واحد است و انتساب قرائات متعدد به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله صحيح نيست و حديث سبعة احرف، نمى‌تواند در مورد الفاظ قرآن صحيح باشد.

اگر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چنين روايتى را فرموده باشد، مربوط به محتوا و معانى قرآن است و محرّفان آن را تحريف نموده و حمل بر الفاظ قرآن نموده‌اند.

از نظر ايشان، چه بسا تكذيب امام صادق عليه السّلام مبنى بر تحريف آن باشد؛ يعنى آنان حديث سبعة احرف را پس از تحريف در مورد الفاظ قرآن، رونق داده‌اند كه زمينۀ تعدد قرائات را فراهم آورده و امام عليه السّلام، حمل بر الفاظ و تحريف آنها را تكذيب نموده است.

لذا از نظر ايشان تعدد قرائات ناشى از اجتهاد و رأى قرّا بوده است.

او مى‌گويد: حق آن است كه ثابت نشده است كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چيزى از قرآن را با چند شكل (قرائت) خوانده باشد، بلكه عكس آن ثابت شده است... زيرا قرآن واحد و از نزد واحد است؛ آن چنان كه اخبار معتبرۀ مروى از اهل بيت وحى و تنزيل بر آن حكايت دارد، مانند روايت ثقة الاسلام كلينى.

-------------------------------------------------------

کتاب نزول قزآن و رویای هفت حرف . ص 259



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading