• العربية
  • English
  • فارسی
 
حضرت مهدی(عج) :

اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است. (کمال‌الدین، ج ٢، ص ٤٨٥)

   
 
 
 

علم الدرایه تطبیقی :


موضوع علم الدرایه :

ﺑﺤِﺚ ﺍﺯ ﺳﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﻦ ﺣـﺪﻳﺚ، ﻣﻮﺿـﻮﹺﻉ ﻋﻠـﻢ ﺍﻟﺪﺭﺍﻳـﺔ ﺭﺍ ﺗـﺸﮑﻴﻞ ﻣـﻲ ﺩﻫـﺪ . ﻋﹼﻠﺎﻣـﻪ ﻣﺎﻣﻘــﺎﻧﻲ ﻣــﻲ ﮔﻮﻳــﺪ : ﺍّﻥ ﻣﻮﺿــﻮﻉ ﻫــﺬﺍ ﺍﻟﻌﻠــﻢ ﻫــﻮ ﺍﻟــﺴﻨﺪﻭ ﺍﻟﻤــﺘﻦ . ﺩﮐﺘــﺮ ﻋﺠــﺎﺝ ، ﻧﻴــﺰ ﻣــﻲ ﮔﻮﻳــﺪ: ﻓﻤﻮﺿــﻮع ﻋﻠــﻢ الحدیث درایه ، ﺍﻟــﺴﻨﺪ و ﺍﻟﻤــﺘﻦ.

ﺑــﺪﻳﻦ ﺟﻬــﺖ ﺩﺭ ﻋﻠــﻢ ﺍﻟﺪﺭﺍﻳــﺔ ﺍﮔــﺮ ﺍﺯ ﺭﺍﻭﻱ ﻭ ﻣــﺮﻭﻱ ﺁﻥ ـ ﭼﻨــﺎﻥ ﮐــﻪ ﺷــﻬﻴﺪ ﺛــﺎﻧﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﺪﺭﺍﻳﺔ دانسته ﺍﻧﺪ ـ ﮔﻔﺖ ﻭﮔﻮ می ﺷـﻮﺩ، ﺑـﻪ ﺟﻬـﺖ ﻃﺮﻳـﹺﻖ ﺣـﺪﻳﺚ ﻭ ﻣــﺘﻦ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﺣﻴــﺚ ﺷــﺮﻭﻁ، ﻭ ﭼﮕــﻮﻧﮕﻲ ﺗﺤّﻤــﻞ ﻭ ﺍﺗــﺼﺎﻝ ﻭ ﺍﻧﻘﻄــﺎﻉ ﺁﻧﻬــﺎ ﻭ ... ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺍﹼﻻ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺭﺟﺎﻝ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺗـﮏ ﺗـﮏ ﺁﻧﻬـﺎ، ﻣﺮﺑـﻮﻁ ﺑـﻪ ﻋﻠــﻢ ﺭﺟــﺎﻝ ﻭ ﺑﺮﺭﺳــﻲ ﻣــﺘﻦ ﺍﺯ ﻧﻈــﺮ ﻓﻬــﻢ ﻣﻄﺎﻟــﺐ ﺁﻥ ﻧﻴــﺰ، ﻣﺮﺑــﻮﻁ ﺑــﻪ ﻓﻘﻪ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .

ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﺪﺭﺍﻳـﺔ ﺍﺯ ﺭﺍﻭﻳـﺎﻥ ﺑـﻪ ﺟﻬـﺖ ﭼﮕـﻮﻧﮕﻲ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺘﻦ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺣﺎﻻﺕ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻧﻘﻞ ﺁﻥ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﺻـﻄﻼﺣﺎﺕ ﺁﻧﻬـﺎ ﺑﺤﺚ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻭﮔﻮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﻓﺎﻳﺪﻩ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﺪﺭﺍﻳﺔ :

ﻏﺮﺽ ﻭ ﻏﺎﻳﺖ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﺪﺭﺍﻳﺔ ﻳﺎ ﻣﺼﻄﻠﺢ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺻﻄﻼﺣﺎﺗﻲ ﺍﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺻّﺤﺖ ﻭ ﺳﻘﻢ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﺍﺯ ﻣـﺮﺩﻭﺩ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻭ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ .

ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺷـﻬﻴﺪ ﺛـﺎﻧﻲ ﻣـﻲ گوید: ﻏﺎﻳﺘـﻪ ﻣﻌﺮﻓـﺔ ﻣﺎﻳﻘﺒﻞ ﻣﻦ ﺫﻟﮏ ﻟُﻴﻌﻤﻞ ﺑﻪ ﻭ ﻣﺎُ ﻳﺮّﺩ ﻣﻨﻪ ﻟُﻴﺘَﺠﹼﻨﺐ . ﺑﺪﻳﻦ ﺟﻬﺖ، ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﺍﺻـﻄﻼﺣﺎﺕ، ﻫﺪﻑ ﻭ ﻏﺎﻳﺖ ﻣﻘّﺪﻣﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺣﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﻫـﺴﺖ ﻭ ﻫﺪﻑ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻭ ﻧﻬﺎﻳﻲ، ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻤﻴﻴﺰ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .
-----------------------------------------------
علم الدرایه تطبیقی . سید رضا مودب . ص 29 و 30



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading