مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
سلامت نص كلمات و عبارات منزل،
پس از نزول، تاكنون سالم مانده و از هرگونه تغيير و تبديل، مصون مانده است و علماى مسلمين بر سلامت آن، تصريح كردهاند (1)و گرچه اندكى از محدثين، احتمال تحريف به نقيصه را دادهاند (2) ولى مستندات آنها، ضعيف بوده است و ديگر علماء و محققان آن را نادرست دانستهاند.
آية اللّه خويى، نخست، كلمه تحريف را، مشترك لفظى مىداند كه داراى اقسامى است
------------------------------------------------
1- البيان فى تفسير القرآن، ص 20 و صيانة القرآن عن التحريف، ص 78-60.
2- صيانة القرآن عن التحريف، ص 198.
-----------------------------------------------------------
و بدينجهت معتقد است كه برخى از اقسام آن از نظر همه علماء در قرآن، رخ داده، مانند: «تحريف معنوى» كه از محل نزاع خارج است و برخى از اقسام آن از نظر همه علماء، رخ نداده است مانند «تحريف به زياده» و برخى از اقسام آن، اختلافى است كه آيا در قرآن واقع شده يا نه؟ مانند: «تحريف به نقيصه»،(1)
ايشان محل بحث را همان، «تحريف به نقيصه» مىداند كه گروهى از محدثين، احتمال آن را در خصوص قرآن، دادهاند و مىفرمايند: السادس: التحريف بالنقيصه: بمعنى انّ المصحف الذى بايدينا لا يشتمل على جميع القرآن الذى نزل من السماء فقد ضاع بعضه على الناس.(2)
آية اللّه خويى، براى تأكيد بر سلامت نص قرآن از «تحريف مصطلح»، به برخى از آيات قرآن مانند آيه: إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ (3)و آيه: إِنَّهُ لَكِتٰابٌ عَزِيزٌ، لاٰ يَأْتِيهِ الْبٰاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاٰ مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ(4) استناد نموده و در ذيل آيه «نفى باطل» مىفرمايد: آيه شريفه، بر نفى هرگونه باطلى نسبت به كتاب مقدس كه همان قرآن است، دلالت دارد؛
زيرا نفى به هنگامى كه بر كليت موضوع وارد شود، افاده عموم دارد و بدون ترديد، تحريف به نقيصه از اقسام باطل است و لازم است كه قرآن از آن دور باشد.
---------------------------------------------------------------------
1- البيان فى تفسير القرآن، ص 200-197.
2- همان، ص 200.
3- حجر/ 9:
4-فصلت/ 2-41