• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

مقاله : نقد و بررسي ديدگاه مفسران در تفسير آيه «تبيانا لکل شيء» (نحل / 89) با تاکيد بر جامعيت فطري و تربيتي قرآن


چکیده:

آيه "تبيانا لکل شي ء" (نحل: 89) يکي از آيات چالش بر انگيز قرآن است. مفسران در تفسير اين آيه ديدگاه هاي مختلفي را بيان کرده اند که عبارتند از: جامعيت علمي قرآن، جامعيت تشريعي مطلق قرآن، جامعيت تشريعي نسبي قرآن، جامعيت هدايتي قرآن، جامعيت قرآن به همراه سنت، و جامعيت قرآن ويژه معصومين.

در اين مقاله پس از نقد و بررسي ديدگاه هاي مختلف درمورد جامعيت قرآن، مشخص شد که کلمه تبيان به معناي نهايت وضوح و روشني بوده و مراد از عبارت "کل شيء"، معارف فطري است که ريشه در ضمير انسان دارند و قرآن نيز به عنوان "ذکر" اين معارف را يادآوري نموده تا اتمام حجت نمايد. برخي روايات تفسيري آيه از باب جري و تطبيق بوده به حقايقي فراتر از الفاظ قرآن اشاره دارد.

کلید واژه ها, تبیان, جامعیت فطری, جامعیت قرآن, جری و تطبیق

سید رضا مودب - استاد و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
محمد رضا عزتی فردوئی - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
صمد اسمی قیه باشی - استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

AttachmentSize
و بررسی دیدگاه مفسران در تفسیر آیه « تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ » با تاکید بر جامعیت فطری و تربیتی قرآن.pdf619.46 KB


 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading