• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام زمان (عج) (دعای فراوان) :

برای تعجیل فَرَج زیاد دعا کنید، زیرا همین دعا کردن، فَرَج و گشایش شماست.

   
 
 
 

نخستین جلسه دفاع دانشجویان عراقی در دانشکده الهیات : الباحث عباس صاحب الزاملی


این پایان نامه با عنوان:
(ابعاد تربیتی آیات جهاد در قرآن کریم، حشد شعبی به عنوان نمونه)

بمنظور روشن کردن ابعاد تربیتی استنباط شده از آیات جهاد و نمونه آن حشد الشعبی از طریق تبیین مفهوم جهاد و بعد تربیتی در این معانی می باشد.

تحقیق بر ذکر آیات قرآنی که بعد تربیتی از آنها فهمیده می شود و ذکر دیدگاه های تفسیری این آیات از سوی علمای مختلف هر دو فرقه مسلمان بوده است با قرائتی تفسیری عینی از جمله:

اخلاق مجاهدین در حشد الشعبی در سطح فرماندهان و نیروهای عادی، همکاری با مردم و برخورد آنها با دشمنان و بهترین راه حمایت از ضعیفان و ایجاد ایمان به خداوند متعال و رسول اکرم (ص) و سازوکار مبارزه با کفر و عقاید فاسد و بیان نمونه هایی از بازجویی ها به همراه شواهد کاربردی و تبیین دعوت قرآن به قبول یکدیگر و دعوت به گفت و گوی معتدل هدفمند و قرائت صحیح متون دینی در جهت شناخت حقیقت و دستیابی به رضایت خداوند متعال در هر دو جهان.

آنچه در این تحقیق جدید است، اینکه این پژوهش با هدف برجسته کردن نقش حشد الشعبی در تحکیم امنیت و صلح مدنی در بین افراد جامعه، بدون توجه به گرایش‌های مذهبی، اعتقادی و فرقه‌ای، با استخراج اهداف خود از قرآن و سیره نبوی انجام شده است.

هدف پژوهش بیان ابعاد تربیتی و اخلاقی آیات جهاد و نقش اساسی آن برای حشد شعبی است.
روش رساله، تحلیلی استقرایی است.

این تحقیق با توجه به مطالب ذکر شده، نتایجی را به دست آورد و به این نتیجه رسید که قرآن کریم در آیات جهاد، پایه های تربیتی، اخلاقی و اعتقادی را پایه گذاری کرده است و این آن چیزی است که مجاهدان حشد شعبی بر اساس آن حرکت کردند.

طی بررسی فصل ها و مطالب و پایان این رساله به این نتایج کلی می رسیم که: قرآن از طریق آیاتی که در مباحث و نظریات مفسران بیان شده و نیز موضع پیامبر اکرم در روایات و احادیث، بعد تربیتی را در جان ها تاسیس کردند . همانگونه که در آیات جهاد آمده است.

نقش حشد الشعبی در تثبیت این ابعاد برگرفته شده از متون دینی عبارت است از آزاد سازی زمین و جانفشانی برای وطن و پیکار با کفر و اندیشه های باطل و تثبیت ایمان به خداوند متعال و یاری تمام مددجویان و مظلومان و این آن چیزی است که پژوهش از طریق آیات و روایات و بیان نقش حشد الشعبی در کاربرد بخش های تربیتی آیات جهاد در قرآن بدان رسید.

رساله به بیان ویژگی های فرزندان اسلام پرداخت، آنانکه در مسیر حق هستند و قانون جهادی شان و ابعاد اخلاقی و تربیتی آن را از طریق پیمودن آنچه قرآن خواسته و پیامبر و آلش در سیره صلح جو و عدم تفرقه افکن خود به کار بستند، بدست آوردند و آنانکه بر ضوابط شریعت آسان دعوت کننده به سوی محبت و همدلی و استقرار عمومی و خصوصی تاکید ورزیدند.

ساعدی دکتر مدیر دانشجویان عراقی, [13.10.22 13:15]
علیکم السلام



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading