• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

نقش ائمه معصومين عليهم السّلام در تصحيح و تجويز قراآت‏ (1)


نقش ائمه معصومين عليهم السّلام در تصحيح و تجويز قراآت‏.

ائمه معصومين عليهم السّلام پس از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نيز، همان رسالت هدايتگرى و پيشوايى را بر عهده داشتند؛ با اين تفاوت كه بر آنها وحى نازل نمى‏شد. هر كدام از آن بزرگواران، در زمان حيات خويش، رسالت و وظيفه پيشوايى خود را انجام داده است.

از جمله اقدامات ايشان، همانند پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله، صيانت از نص و قرائت قرآن بود. آنان تأكيد داشتند كه نزول قرآن واحد و داراى نص واحد است و اختلاف در قراآت، اگر حاصل شود، از ناحيه روات است؛ آن چنان كه در روايت امام باقر عليه السّلام و امام صادق عليه السّلام بر آن تصريح شده است.

امّا آن چه در زندگى ائمه معصومين، مى‏بايد مورد توجه واقع شود، آن است كه پس از ارتحال پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله، اختلاف در قراآت به تدريج آغاز شد و هر چند حضرت على عليه السّلام، قرائت واقعى را بيان مى‏داشت و قرآنى كه به دستور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و بر قرائت واحد جمع‏آورى نمود، بر مردم عرضه كرد و آنها نپذيرفتند، ولى حضرت على عليه السّلام در تصحيح قراآت از پاى ننشست.

از طرفى در زمان خليفه اول و دوم، قرآن واحدى با قرائت واحدى از طرف حكومت، نشر نيافت. در زمان عثمان، به علت گسترش اختلاف قراآت، قرآن در مصحف واحدى با قرائت واحدى، با نظارت و تأييد حضرت على عليه السّلام نشر يافت و در زمان حكومت و خلافت حضرت و در زمان امامت امامان ديگر، مورد تأييد آنان بوده است و تاكنون ميان همه مسلمانان رواج دارد.

اگر قرآنى نيز كه خود حضرت على عليه السّلام پس از ارتحال پيامبر صلّى اللّه عليه و آله جمع‏آورى نمود، با مصحف و قرآن عثمان در قرائت برخى از واژه‏ها اختلاف داشته باشد، مسلما موارد اختلاف از نظر حضرت على عليه السّلام در مصحف عثمانى، مورد تأييد بوده است و موافقت آن حضرت با قرآن عثمانى و استمرار موافقت ديگر ائمه معصومين عليهم السّلام بيانگر آن است كه قرآن موجود (ما بين الدفتين) و قرائت آن را نمى‏بايد با قرائت واقعى متفاوت دانست و الّا ائمه معصومين در صورت وجود تفاوت قرائت و تفاوت كلمات بين آنها به شكلى كه بر اساس قرآن لطمه وارد مى‏آورد، نه بر قرآن و مصحف عثمانى صحه نمى‏گذاشتند، بلكه با آن مخالفت
مى‏نمودند.

-----------------------------------------------------------

نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 229



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading