• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

پیام آيت الله العظمي نوري همداني، مرجع عالي قدر جهان تشيع، به سومين كنگره بين المللي «امام رضا(ع) و علوم روز»


در پیامی به اختتامیه سومين كنگره بين المللي «امام رضا(ع) و علوم روز» مطرح شد:
۱۴۰۲-۰۹-۲۹
آيت الله نوري همداني: مطالعه تعاليم رضوی و علوم روز را باید از ساحت هاي حداقلي به اقدامات عمیق علمي و مهارتي جهت دهيم

آيت الله العظمي نوري همداني، مرجع عالي قدر جهان تشيع، در پيامي به سومين كنگره بين المللي «امام رضا(ع) و علوم روز» با بيان اينكه زندگاني و سيره اهل بيت (عليهم السلام) براي هميشه مي تواند نسخه شفابخش و درمان گر حيات انسان ها و جوامع باشد، تاكيد كردند: بايد بيش از پيش به مطالعات تعاليم امام رضا (عليه السلام) و علوم نوين در قالب هاي مختلف علمي، آموزشي و تحصيلي توجه نموده و آن را از قالب ها و ساحت هاي حداقلي به سمت اقدامات عميق و گسترده علمي، معرفتي و مهارتي سوق و جهت دهيم.

متن پيام اين مرجع عاليقدر که چهارشنبه شب ۲۹ آذر در اختتامیه سومين کنگره بین‌المللی امام رضا علیه السلام و علوم روز در دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) قرائت شد، به شرح زير است؛

«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»

«اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمين وَ الصَّلاةُ وَ السَّلام علي سَيِّدنا و نَبيِّنا ابِي القاسِم المُصطَفي مُحَمَّد و عَلَي اَهلِ بَيْتِهِ الطيبين الطّاهرين سِيَّما بقية اللهِ في الارضين»
«اللهم صل على على بن موسى الرضا المرتضى بعدد ما احاط به علمك»

با سلام و تحيت به آن مجمع محترم

در حقيقت زندگي صحنه مبارزه ميان حق و باطل، معنويت و انحراف، و سعادت و تباهي است. در اين ميان نگاهي به زندگاني و سيره اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) تابلويي است درخشان روبروي ما كه براي هميشه مي تواند نسخه شفابخش و درمان گر حيات انسان ها و جوامع باشد.

هر كدام از اولياي الهي در راه تثبيت و نهادينه سازي آيين خدا در عالم خلقت، تلاش هاي بي دريغ و فراوان فرموده اند. در اين ميان پيشواي هشتم شيعيان پيشتاز جهاد علمي، سياسي و فرهنگي هستند. امام رضا (عليه السلام) با عدم پذيرش حاكميت مامون و افشاگري چهره او، مبارزه سياسي با حكومت جور را آغاز فرمودند.
امام رضا (عليه السلام) با در نظر داشت شرايط از مدينه به ايران هجرت و حتي تهديدهاي سنگين جريان ستم و انحراف عباسيان را به فرصت تبديل فرمودند. از سوي ديگر خداي متعال هشتمين امام و پيشوا را محور گسترش علم الهي و انتشار جهاني آن قرار فرموده است و اين در منظومه و مجموعه تعاليم ديني به زيبايي مبرهن و متجلي است.

در اين ميان آنچه بر رسالت هاي ما مي افزايد اين است كه به اقدامات قبلي و فعلي اكتفا نكنيم بلكه در هر موقعيتي به راهبردهاي گسترش و تثبيت اين تعاليم در ميان انسان ها به ويژه قلوب نسل هاي جديد بينديشيم.

اگر آموزه هاي اهل بيت (عليهم السلام) به درستي تبيين و برابر نيازهاي روز عرضه گردد، مي تواند راهگشاي مشكلات اساسي جامعه اسلامي ما در اين عصر پر تلاطم شود. افزون بر آن كه خود، استوارترين مسير براي معرفي مكتب اهل بيت (عليهم السلام) به جهان اسلام و تشنه كامان معنويت در اين دوره سراسر نياز انسان هاست.

ترويج علوم و معارف قرآن عظيم و اهل بيت (عليهم السلام) نيازمند مجاهدت ها و برنامه ريزي هاي عالمانه و مستمر و بلندمدت است. در اين ميان بر همه انديشمندان و فرهيختگان فرض است كه با نگاهي راهبردي به اين امر بينديشند كه در مواجهه با جريان ها و ايسم هاي مختلف شرق و غرب، آيا نبايد به مبنا و تكيه گاهي استوار و جامع فكر كرد؟ و آيا اين تكيه گاه استوار و بي نقص، جز در تعاليم الهي و وحياني قرآن و اهل بيت (عليهم السلام) با اين عمق و عظمت و گستردگي جايي وجود دارد؟...

با نگاهي به سابقه و عناوين فعاليت هاي دبيرخانه امام رضا (عليه السلام) و علوم روز در سال هاي اخير مي توان اهميت و جايگاه بلند اين مجمع علمي و اهتمام مسئولان مربوطه را براي نشر علوم روز از چشمه‌سار دانش بيكران حضرت ثامن الحجج على بن موسى الرضا (عليه السلام) دريافت.

در اين زمينه، آنچه بايد مورد توجه همه فرهيختگان قرار گيرد اين است كه نبايد علوم بشري را بر معارف اهل بيت عليهم السلام تحميل نماييم بلكه بايد معارف الهي را چتر و سايه بان و مبناي اصلي علوم و ابعاد آن قرار دهيم و در پرتو نور اعظم الهي بناي تحول انسان و جامعه را پايه گذاري نماييم؛ لذا بايد بيش از پيش به مطالعات تعاليم امام رضا (عليه السلام) و علوم نوين در قالب هاي مختلف علمي، آموزشي و تحصيلي توجه نموده و آن را از قالب ها و ساحت هاي حداقلي به سمت اقدامات عميق و گسترده علمي، معرفتي و مهارتي سوق و جهت دهيم. اميد است آنچه كه عرض شد در اين فرصتي كه در انقلاب اسلامي كه با همين شعار به رهبري امام عزيز به ثمر رسيد و در حال حاضر با هدايت هاي رهبري معظم در حال انجام است محقق گردد.

در پايان از خداوند متعال توفيقات روزافزون همه شما متوليان، پژوهشگران و اهالي علم و معنويت را مسئلت مي نمايم و از همۀ شما عزيزان كه در جوار مضجع نوراني امام علي بن موسي الرضا (عليه السلام) اين مجمع بزرگ علمي و معرفتي را رقم زده ايد التماس دعا دارم.

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

قم المقدسه - حسين نوري همداني



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading