• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 

دفاع دکتری آقای عزتی دانشگاه قم


نقد و بررسی شبهات قرآنی جنگ های پیامبر(ص) با یهود

چکیده
رفتار پیامبر اکرم(ص) با یهود حجاز با شبهات مختلفی مواجه بوده است، از جمله: پیمان شکنی، کوچ اجباری، قطع درختان، مصادره اموال، قتل عام، مادی گرایی و مجازات افراد بی گناه یهود؛ برخی برای اثبات شبهات یاد شده به برخی آیات قرآن استناد کرده اند، با این بیان که قرآن کریم شبهات یاد شده را تأیید می کند. در پژوهش حاضر تلاش شده تا با روش تحلیل محتوا با رویکرد تفسیری و تاریخی و بررسی مبانی اخلاقی جهاد در قرآن، به شبهات قرآنی جنگ های پیامبر(ص) با یهود پاسخ داده شود. حاصل پژوهش نشان می دهد که شبهات یاد شده مخالف مبانی اخلاقی جهاد در قرآن هستند که عبارت اند از: حرمت اعتداء، حرمت مجازات افراد بی گناه، حرمت استضعاف جمعیت و کوچ اجباری، حرمت فساد، حرمت نقض معاهده، نهی از مادی گرایی، تأکید بر حسن همجواری و تأکید بر اجرای عدالت؛ همچنین، شبهات یاد شده با ماهیت دفاعی جهاد در قرآن که مبتنی بر دفع فتنه (عملی) است و نیز روش قرآن در چگونگی تعامل با گروه های مختلف مانند محاربان، پیمان شکنان و اسیران جنگی مخالفت دارند. برای پاسخ حلی به شبهات یاد شده نیز با بررسی گزارش های تاریخی، تحلیل های معتبری بیان شده است، از جمله: پیمان شکنی در جنگ های پیامبر(ص) با یهود از طرف کافران یهود بوده است؛ کوچ اجباری افراد بی گناه بنی نضیر بر اساس قوانین اعتباری جامعه عرب و یهود بوده است و نه قوانین تشریعی اسلام؛ قطع درختان در جنگ بنی نضیر از باب «جهاد با مال» است و نه تعدی؛ روایات قتل عام یهود بنی قریظه در دوره تابعین جعل شده اند؛ وعده غنیمت در قرآن از باب پاداش است و نه تشویق به جنگ.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading