لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
«جرجانى»
ابى بكر عبد القاهر بن عبد الرحمن جرجانى (ت 471 ه. ق) مؤسس علم معانى و بيان، معتقد به بلاغت و نظم قرآن به عنوان روشنترين معجزه قرآن است و دو كتاب «دلائل الإعجاز في علم المعانى» و «اسرار البلاغة» را در جهت تبيين اعجاز قرآن نگاشته است.
او كه متخصص در فن زبانشناسى است، اعجاز قرآن را از نظر تخصص خود مورد بررسى قرار داده و در خصوص نظم و تأليف كلام، معتقد به مراتب و طبقات آنها است.
او بيان مىدارد كه وقتى اعراب به معارضه قرآن دعوت شدند و به استماع قرآن اهميت بيشترى دادند، متوجه شدند كه قرآن كلامى نيست كه تا به حال شنيده باشند و وقتى خود را آماده معارضه و مانندآورى نمودند، دريافتند كه كوچكتر از آن هستند كه بتواند به مانند قرآن را بيافريند و يا حتى كلامى نزديك به رتبه قرآن را بسازند «1».
ايشان اساسىترين وجه اعجاز را در نظم و تأليف قرآن مىداند، و نه معانى بلند آن و لذا مى گويد:
تحدى قرآن بر آن بود كه مخالفين قرآن الفاظى به مانند قرآن بياورند كه داراى نظم قرآنى باشد، گرچه از نظر معنى، همسان قرآن نباشد، زيرا
__________________________________________________
(1)- دلائل الاعجاز فى علم المعانى، جرجانى؛ ص 29.
--------------------------------------------------------------------------
قرآن مىگويد، ده سوره بياوريد گرچه مفتريات باشد «1»، و شرافت قرآن فقط در نظم و بلاغت آن است، گرچه معنى ساختگى باشد، زيرا شما به تحدّى در معنى دعوت نشده ايد «2».
البته كلام ايشان در اين خصوص، به نظر، صحيح و قابل قبول براى ديگران نيست، زيرا معانى قرآن نيز معجزه است و عبارت مثله عام و شامل مانند قرآن، در الفاظ و معانى و ديگر ويژگيهاى آن مىباشد.
ايشان معتقد است كه نظم در كلام، داراى مراتب و درجاتى است كه چه بسا براى هر نظمى، نظمى بهتر و كاملتر يافت مىشود و همينطور تأليف و ساختار كلام، امرى داراى مراتب شدت و ضعف است و از براى هر تأليفى، تأليف زيباترى يافت مىشود.
شناخت غايت و نهايت آنها براى ما مشكل است، چون تمامى ابزار آن، در اختيار بشر نيست و لكن در مورد قرآن هركسى به تأليف و نظم كلام آشنا باشد و در مورد نظم و تأليف قرآن دقت و مطالعه كند، درمىيابد، نظمى كه در آن است، بهترين نظم و انسان از آوردن بهمانند آن عاجز است «3».
------------------------------------------------------------------------
(1)- فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ هود/ 13، شما هم ده سور ساختگى مانند قرآن را بياوريد.
(2)- فان التحدى كان إلى أن يجيئوا في أىّ معنى شاء و امن المعانى بنظم يبلغ نظم القرآن فى الشرف أو يقرب منه، يدلّ على ذلك قوله قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ أي مثله فى النظم و ليكن المعنى مفترى لما قلتم فلا إلى المعنى دعيتم و لكن إلى النظم. ثلاث رسائل في اعجاز القرآن، جرجانى، ص 129.
(3)- دلائل الإعجاز، جرجانى، ص 27.
---------------------------------------------------------------------------------------
اعجاز قرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 106