• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام زمان (عج) :

سجده شکر از لازمترین و واجبترین مستحبّات است.

   
 
 
 

تفاسیر اجتماعی .(5)


8- منشور جاويد

تأليف علّامه جعفر سبحانى از عالمان معاصر شيعه، به زبان فارسى و شكل نوينى ارائه شده است. علّامه سبحانى بهترين شيوه را در تفسير آيات، تفسير موضوعى به شكل كامل و مبسوط آن، دانسته است.

او تفسيرش را با اهتمام به مسائل اجتماعى و كلامى تدوين كرده كه شامل مطالبى‏ در يكتاپرستى، مبانى توحيد، قرآن اقيانوس معارف، نفاق و سرگذشت منافقان، شناخت انسان در قرآن، عصمت پيامبران و مقامات آنان و امامان در قرآن، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم در قرآن در شكل نبوت عامه و خاصه، شفاعت، توبه، احباط و تكفير، جهان برزخ و معاد جسمانى و پيامبران در قرآن است.

او مقدمه‏ اى در اهميت تفسير و روش خود نگاشته است. تفسير منشور جاويد به زبان عربى نيز، با عنوان مفاهيم القرآن، چاپ شده است. «1»

9- الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز

تأليف على محمد دخيل، از عالمان معاصر شيعه، به زبان عربى و شامل تمامى آيات قرآن است. او در تفسيرش به مباحث اجتماعى و علمى- تجربى پرداخته و نكته‏ هاى اخلاقى و تربيتى، را براى نسل جوان بيان داشته است.

على دخيل به ارتباط آيات و سوره ‏ها اشاره كرده و معانى كلمات و مفردات قرآن را بيان داشته و از روايات معصومين عليهم السّلام و گفتار صحابه مدد جسته است.

او آيات علمى- تجربى را در پايان تفسيرش بيان كرده و سعى داشته خواننده را متوجه عظمت علمى قرآن كند كه چگونه در هزار و اندى سال پيش، قرآن به مسائل تجربى و اخلاقى به شكل زيبا و خوشايند پرداخته است.

در مقدمه تفسيرش به بيان مباحث مقدماتى درباره فضيلت قرآن، تاريخ قرآن و سلامت قرآن از تحريف مبادرت كرده است. «2»

----------------------------------------------------------------------------------

(1). خرمشاهى، همان، ص 764.
(2). ايازى، همان، ص 747.

-----------------------------------------------------------------------------------

روشهاى تفسير قرآن، ص: 284



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading