• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

تفاسیر اجتماعی .(5)


8- منشور جاويد

تأليف علّامه جعفر سبحانى از عالمان معاصر شيعه، به زبان فارسى و شكل نوينى ارائه شده است. علّامه سبحانى بهترين شيوه را در تفسير آيات، تفسير موضوعى به شكل كامل و مبسوط آن، دانسته است.

او تفسيرش را با اهتمام به مسائل اجتماعى و كلامى تدوين كرده كه شامل مطالبى‏ در يكتاپرستى، مبانى توحيد، قرآن اقيانوس معارف، نفاق و سرگذشت منافقان، شناخت انسان در قرآن، عصمت پيامبران و مقامات آنان و امامان در قرآن، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم در قرآن در شكل نبوت عامه و خاصه، شفاعت، توبه، احباط و تكفير، جهان برزخ و معاد جسمانى و پيامبران در قرآن است.

او مقدمه‏ اى در اهميت تفسير و روش خود نگاشته است. تفسير منشور جاويد به زبان عربى نيز، با عنوان مفاهيم القرآن، چاپ شده است. «1»

9- الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز

تأليف على محمد دخيل، از عالمان معاصر شيعه، به زبان عربى و شامل تمامى آيات قرآن است. او در تفسيرش به مباحث اجتماعى و علمى- تجربى پرداخته و نكته‏ هاى اخلاقى و تربيتى، را براى نسل جوان بيان داشته است.

على دخيل به ارتباط آيات و سوره ‏ها اشاره كرده و معانى كلمات و مفردات قرآن را بيان داشته و از روايات معصومين عليهم السّلام و گفتار صحابه مدد جسته است.

او آيات علمى- تجربى را در پايان تفسيرش بيان كرده و سعى داشته خواننده را متوجه عظمت علمى قرآن كند كه چگونه در هزار و اندى سال پيش، قرآن به مسائل تجربى و اخلاقى به شكل زيبا و خوشايند پرداخته است.

در مقدمه تفسيرش به بيان مباحث مقدماتى درباره فضيلت قرآن، تاريخ قرآن و سلامت قرآن از تحريف مبادرت كرده است. «2»

----------------------------------------------------------------------------------

(1). خرمشاهى، همان، ص 764.
(2). ايازى، همان، ص 747.

-----------------------------------------------------------------------------------

روشهاى تفسير قرآن، ص: 284



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading