• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 

تفاسیر تربیتی (3)


6- روان جاويد

تأليف ميرزا محمد ثقفى (م 1406 ق)، به زبان فارسى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است. ثقفى كه از عالمان شيعه بود، تفسير خود را با هدف ارائه تفسيرى برخوردار از مطالب تربيتى و هدايتى تدوين كرده است. او از پرداختن به مباحث علمى پرهيز كرده و گفتارهاى تفسيرى خود را در قالبى نوين و روان بيان مى‏كند.

در تفسير آيات از روايات و شأن نزول مدد جسته و به مباحث كلامى به شكل روان پرداخته و از ارائه بحث‏هاى لغت، بلاغت و مباحث عقلى در شكل فنّى آن، پرهيز كرده است. او هم‏چنين پيام آيات قرآن را در قالب‏هاى هدايتى و تربيتى نشان داده است. «2»

7- الاساس فى التفسير

تأليف سعيد حوى (م 1411 ق) و به زبان عربى است. سعيد حوى از مفسران معاصر اهل سنت است كه تفسيرش دربردارنده تمامى آيات است. او به‏جهات تربيتى و اخلاقى در تفسيرش اهميت داده و به تناسب آيات و سوره‏ها با يكديگر پرداخته و از آنها نكات تفسيرى بديعى را استفاده كرده است. حوى در تفسير خود از تفسيرهاى ابن كثير، آلوسى و سيد قطب نيز نقل مى‏كند.

__________________________________________________
(1). همان، ص 192.
(2). خرمشاهى، همان، ص 702.
--
---------------------------------------------------------------------------

او معتقد است كه قرآن از وحدت موضوعى برخوردار است، گرچه قرآن را به‏ چهار بخش، طوال، مئتين، مثانى و مفصل تقسيم كرده، ولى تناسب سياق آيات را در جهت هدايتى و تربيتى آن مى‏داند، يعنى آن‏چه نسل امروز بدان محتاج‏تر است. «1»
----------------------------------------------------------------------------
(1). ايازى، همان، ص 132.

روشهاى تفسير قرآن، ص: 276



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading