• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

تفاسیر تربیتی (3)


6- روان جاويد

تأليف ميرزا محمد ثقفى (م 1406 ق)، به زبان فارسى و دربردارنده تمامى آيات قرآن است. ثقفى كه از عالمان شيعه بود، تفسير خود را با هدف ارائه تفسيرى برخوردار از مطالب تربيتى و هدايتى تدوين كرده است. او از پرداختن به مباحث علمى پرهيز كرده و گفتارهاى تفسيرى خود را در قالبى نوين و روان بيان مى‏كند.

در تفسير آيات از روايات و شأن نزول مدد جسته و به مباحث كلامى به شكل روان پرداخته و از ارائه بحث‏هاى لغت، بلاغت و مباحث عقلى در شكل فنّى آن، پرهيز كرده است. او هم‏چنين پيام آيات قرآن را در قالب‏هاى هدايتى و تربيتى نشان داده است. «2»

7- الاساس فى التفسير

تأليف سعيد حوى (م 1411 ق) و به زبان عربى است. سعيد حوى از مفسران معاصر اهل سنت است كه تفسيرش دربردارنده تمامى آيات است. او به‏جهات تربيتى و اخلاقى در تفسيرش اهميت داده و به تناسب آيات و سوره‏ها با يكديگر پرداخته و از آنها نكات تفسيرى بديعى را استفاده كرده است. حوى در تفسير خود از تفسيرهاى ابن كثير، آلوسى و سيد قطب نيز نقل مى‏كند.

__________________________________________________
(1). همان، ص 192.
(2). خرمشاهى، همان، ص 702.
--
---------------------------------------------------------------------------

او معتقد است كه قرآن از وحدت موضوعى برخوردار است، گرچه قرآن را به‏ چهار بخش، طوال، مئتين، مثانى و مفصل تقسيم كرده، ولى تناسب سياق آيات را در جهت هدايتى و تربيتى آن مى‏داند، يعنى آن‏چه نسل امروز بدان محتاج‏تر است. «1»
----------------------------------------------------------------------------
(1). ايازى، همان، ص 132.

روشهاى تفسير قرآن، ص: 276



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading