اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)
3- تفسير مفردات الفاظ قرآن
تأليف ابو القاسم حسين بن محمد بن مفضل، معروف به راغب اصفهانى (م 503 ق) و به زبان عربى است. او با همّت فراوان معانى لغوى آيات قرآن را بيان مىكند. راغب از عالمان اهل سنت در قرن پنجم است كه كتابش تاكنون مورد استناد بوده است. شيوه راغب در كتاب مفردات نخست به بيان ماده لغت، به همراه معناى حقيقى و سپس ذكر مشتقات و معانى مجازى است و در نهايت، ميزان ارتباط معانى مجازى با معانى حقيقى را با ذكر شواهدى از آيات، احاديث، اشعار و گفتار عرب
__________________________________________________
(1). خرمشاهى، همان، ص 2100؛ معرفت، همان، ج 2، ص 503.
(2). خرمشاهى، همان، ص 720.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 227
بيان داشته است.
او با شخصيتهاى علمى، مانند زمخشرى صاحب كتاب تفسيرى كشاف و مرحوم شيخ طبرسى صاحب كتاب تفسير مجمع البيان معاصر بود كه آنان نيز بررسىهاى لغوى ارزندهاى را در تبيين آيات قرآن انجام دادهاند. راغب معتقد بود كه نخست بايد معناى اصلى هرواژه را جستوجو كرد و هرواژه، داراى اصل و معناى واحدى است كه فروع آن ناشى از آن مىباشد.
راغب در كتاب مفردات قرآن براساس ترتيب الفبايى به ريشه اصلى واژههاى قرآنى پرداخته و در ضمن هرواژه به مشتقات آن با ذكر مثالهايى از آيات اشاره كرده است. او به تأليف كتاب تفسيرى ديگرى نيز به نام جامع التفاسير همت گماشت كه توفيق اتمام آن را نيافت و آنچه اكنون از آن موجود است، شامل سوره حمد و بخشى از سوره بقره مىباشد كه با تحقيق حسن فرحات در كويت چاپ شده است. «1»
4- تفسير وجوه قرآن
تأليف ابو الفضل حبيش بن ابراهيم تفليسى (م 600 ق) معروف به وجوه قرآن تفليسى و به زبان فارسى است. تفليسى عالم به صرف و نحو و لغت و نجوم و طب بوده است.
او داراى آثار فراوانى به فارسى و عربى است. تفليسى به ترتيب الفبا، به بررسى معنايى كلمات قرآن و وجوه آنها مىپردازد.
مقصود از وجوه در نظر او، معناى «موضوع له» نيست، بلكه مستعملفيه و كاربرد واژههاى قرآنى است، خواه آن كاربرد معناى حقيقى باشد يا مجازى يا استعارى يا
__________________________________________________
(1). زركلى، الاعلام، ج 2، ص 255؛ حاجى خليفه، كشف الظنون، ج 2، ص 1773؛ زركشى، البرهان، ج 1، ص 291.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 228
كنايى، به نحو اشتراك لفظى باشد يا اشتراك معنوى. تلاش تفليسى تبيين وجوه معانى كلمات قرآن و پردهبرداشتن از كلمات مبهم و چندپهلو است. برخى محققان معتقدند كه تفليسى، كتاب وجوه القرآن مقاتل بن سليمان را برگزيده و پس از ترجمه آن به فارسى، آن را گسترش و تكميل كرده است. كتاب وجوه قرآن تفليسى از منابع مهم در فهم وجوه قرآن مىباشد كه مورد توجه مفسران بوده است.