• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 

خبر واحد بودن حديث سبعة احرف‏ :


خبر واحد بودن حديث سبعة احرف‏

حديث سبعة احرف، نزد شيعه، نه تنها متواتر نيست- آن چنان كه علماى اهل سنت، مدّعى شده‏اند- بلكه خبر واحدى است كه از ضعف سندى هم برخوردار است.

چگونه ممكن است روايتى نبوى باشد و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آن را روايت نموده باشد و به تواتر نزد اهل سنت، نقل شده باشد، ولى نزد شيعه در حد خبر واحد باشد و آن هم‏ خبرى ضعيف به حساب آيد و با توجه به عدم تصريح آن روايت بر نزول قرآن بر هفت حرف و دارا بودن ضعف سندى و سست و بى‏ اعتبار بودن محتواى آن از نظر ناقل و راوى آن يعنى شيخ صدوق، مى‏ توان، مدعى شد كه اساسا حديثى بر نزول الفاظ قرآن بر سبعة احرف، حتى در حدّ خبر واحد هم در جوامع حديثى شيعه وجود ندارد.

اگر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله سخنى مبنى بر نزول الفاظ قرآن بر هفت حرف را فرموده بود، حتما آن همه صحابى شيعه، به ويژه امامان معصوم عليهم السّلام از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نقل مى‏ فرمودند و در جوامع حديثى شيعه ثبت مى‏شد.

در حالى كه ده‏ها روايت نبوى در حد استفاضه و تواتر، از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله وجود دارد كه هم اهل سنت و هم شيعه به نقل و روايت آن پرداخته‏ اند، ولى از حديث سبعة احرف و نزول قرآن بر هفت حرف، حتى يك روايت معتبر هم وجود ندارد.

بلكه روايت صحيحه و معتبره‏اى از ائمه عليهم السّلام بر نفى چنين سخنى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله وجود دارد كه در فصل پنجم بررسى شد.

آيا نمى‏توان نتيجه گرفت كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چنين سخنى را نفرموده است و چنين روايتى، دست ساز مى‏ باشد؟

---------------------------------------------------------------------------
نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 248



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading