لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
تفسیر سلبی .
چکیده:
قرآن کریم ستون خیمۀ اسلام است و در اهمیت فهم معانی و مفاهیم آن، همین بس که در حدیث نبوی(ص)، اعتبار روایات بر تطابق با آیات وحی و شیوۀ زندگانی پیامبر اکرم(ص) منوط و مشروط شده است. و برای فهم صحیح همین آیات است که اندیشمندان مسلمان به «تفسیر» روی آورده¬اند. اما این کار همواره بر مسیر صواب پیش نرفته و در برخی تفاسیر، مواردی مشاهده می¬شوند که معانی منتسب به قرآن کریم، با اصول تفکر اسلامی در تضاد و تعارض قرار گرفته¬اند. البته مستشرقین که اطلاعات کمتری از اسلام داشته¬اند نیز دچار اشتباهاتی از این نوع شده¬اند. اما نتیجۀ این اشتباهات از یک سو، تفرقه و تکفیر و برادرکُشی در میان مسلمین، و از سوی دیگر، اسلام¬ستیزی در میان غیرمسلمانان است. برای حل همین معضل، مفسران قرون مختلف، اشتباهات تفسیری مفسرین پیش از خود را بیان کرده¬اند ولی مجاهدت آنان در این راه نتیجۀ کاملی به دست نیاورده، چراکه سخنان ایشان در لابلای تفاسیر مختلف پراکنده هستند و به شیوه¬ای منسجم و متمرکز بیان نشده اند. این نوشتار، با معرفی «تفسیر سلبی» روشی مدوّن و نظام¬یافته را مطرح می¬کند که می¬تواند لااقل بخشی از این مشکلات را حل و فصل نماید. تفسیر سلبی بیان می¬کند که با تعریف مبانی روشن و قاطع، می¬توان برداشت¬های نادرست و تفاسیر ناصواب از آیات الهی را در «محدودۀ غیرقابل قبول» قرار داد؛ به عنوان مثال، ذیل آیۀ «إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ؛ جمال خداوند را مشاهده می¬کنند. قیامت، 23» این اصل عقلی را قرار می¬دهد که «خداوند خالق جهان مادّه و موجودی فرامادّی است» در نتیجه، نمی¬توان خداوند را به چشمِ سر مشاهده کرد، پس هر برداشت یا تفسیری که معنای خدای مادّی بدهد، در محدودۀ غیرقابل قبول قرار می-گیرد؛ اما تفسیر سلبی به اینکه معنای دقیق آیه چیست، وارد نمی¬شود. پس تفسیر سلبی فقط محدودۀ نادرست را مشخص می¬کند و برای این کار نیز با ذکر دلایل لازم، مبناهایی را معرفی می¬کند که می¬توانند مورد اعتماد و تکیه¬اش باشند مانند مبنای برهانی و عقلی؛ و بالعکس، مبناهایی را غیرقابل اعتماد در روش سلبی می¬شمارد مانند مبنای علمی. لازم به ذکر است که «تفسیر سلبی» یک روش یا گرایش تفسیری نیست و در عرض آنها قرار نمی¬گیرد و البته هیچگونه تعارض و تضادی با روش و گرایش مفسر نیز ندارد، بلکه با بیان مبناهایی خدشه ناپذیر، مرزی را ترسیم می¬کند که آنچه بیرون مرز قرار گیرد، غیرقابل قبول است و هرگز قابل انتساب به قرآن کریم نیست مثل «خدای جسمانی» یا «انجام عمل حرام توسط انبیاء(ع)». مخاطبان تفسیر سلبی هم مسلمین هستند و هم غیرمسلمانان چراکه تفسیر سلبی از دلایل عقلی بهره می¬برد، و آنچه به ادراک عقل درآید، فارغ از دین و مذهب است.
کلمات کلیدی: قرآن کریم، تفسیر، تفسیر سلبی، تفسیر نادرست، مبنای برهانی، مبنای علمی.