أنَا بَقِيَّةُ اللّه ِ في أرضِهِ و خَليفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَيكُم ؛ حديث
امام مهدى عليه السلام :من يادگار خدا در زمين و جانشين و حجّت او بر شما هستم .
نقش پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در تصحيح قراآت و بيان قرائت واقعى
نزول قرآن بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله واحد و داراى نص واحد بوده است و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله، آيات وحى شده را بر مسلمانان مىخواندند تا آنها قرائت آيات را فرا گيرند، و اين كار را تكرار مىنمودند تا مبادا قرائت واقعى و نص آن، متفاوت گردد. در واقع يكى از رسالتهاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله، رساندن كتاب آسمانى به دست مردم به شكل صحيح آن بود.
از اين رو خود حضرت «معصوم» بود و در فرا گرفتن وحى و خواندن آن، هيچگاه دچار اشتباه نمىشد و از پيش خود سخنى را به عنوان قرآن به خدا نسبت نمىداد و براى اين كه قرائت قرآن، در نزد مردم هم دچار برخى از اختلافها نشود، به تصحيح قرائت ديگران مىپرداخت و هر كس در مورد قرائت قرآن به آن حضرت مراجعه مىنمود، قرائت صحيح را براى او بيان مىداشت.
نمونهاى چند از اهتمام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به تصحيح قراآت بدين قرار است:
1. عبد اللّه بن مسعود مىگويد: نزد حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله رفتيم، در حالى كه على عليه السّلام نزد ايشان بود و با حضرت گفت و گو مىكرد. خدمت حضرت عرض كرديم در قرائت با يكديگر اختلاف داريم. حضرت سخت ناراحت شد و فرمود: (ملّت) قبل از شما به خاطر اختلاف، هلاك شدند.
سپس به على عليه السّلام مطلبى را فرمودند و على عليه السّلام براى ما گفت: پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شما را امر مىكند بر اين كه همان طور كه به شما تعليم داده شد، قرائت نماييد. «1»
از روايت مذكور بر مىآيد كه وقتى صحابه در مورد قرائت آيهاى با يكديگر اختلاف مىنمودند، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بسيار ناراحت مىشد و دستور مىدادند كه قرائتى كه به شما تعليم داده شده (يعنى قرائت صحيح) را بخوانيد، نه غير از آن را.
------------------------------------------------------------------------
(1) تفسير طبرى، ج 1، ص 9: القول في اللغة التى نزل بها القرآن.
------------------------------------------------------------------------------
2. زيد بن ارقم: مردى نزد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت: عبد اللّه بن مسعود سورهاى را بر من قرائت نمود و زيد و ابىّ هم بر من آن سوره را قرائت نمودند و لكن قراآت آنها با يكديگر متفاوت است. از قرائت كدام يك از آنها پيروى نمايم؟ زيد مىگويد: در حالى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله، ساكت بود و على در كنار ايشان، على گفت: هر كسى مىبايد، آن چنان قرائت نمايد كه فرا گرفته است. «1»
3. ابى بصير از امام صادق عليه السّلام نقل مىنمايد كه حضرت فرمود: عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح، برادر رضاعى عثمان، اسلام آورد و وارد مدينه شد و چون داراى خط خوشى بود، به هنگام نزول وحى، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله او را فرا مىخواند و بر او وحى را مىخواند و او، آن چه را پيامبر بر او املا مىكرد، مىنوشت. در يك مرحله، هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر او املا مىكرد: سميع بصير، او مىنوشت: سميع عليم. هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىگفت: و اللّه بما تعملون خبير، او مىنوشت: و اللّه بما تعلمون بصير ....
و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىفرمود آيا آنها يكى است؟! او (به خاطر مخالفت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با او) مرتد شد و به مكّه بازگشت. «3»
در تفسير مجمع البيان هم آمده است كه آيه شريفه: سَأُنْزِلُ مِثْلَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ «4»
در مورد عبد اللّه بن سعد است كه كاتب وحى بود و هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىفرمود:
__________________________________________________
(1) تفسير طبرى، ج 1، ص 9: القول في اللغة التى نزل بها القرآن.
(3) بحار الانوار، ج 89، ص 35 كتاب الوحى، باب 3، و تفسير قمى، ج 1، ص 210، ذيل آيه 93 انعام.
(4) انعام (6) آيه 93.
نزول قرآن و رؤياى هفت حرف، ص: 227
------------------------------------------------------------------------------
بنويس: «علميا حكيما»، او مىنوشت: «غفورا رحيما» و هنگامى كه حضرت مىفرمود: بنويس: «غفورا رحيما» او مىنوشت: «عليما حكيما». او مرتد شد و به مكه بازگشت. «1»
4. ابى بكر بن ابى عياش، در روايتى طولانى نقل مىكند كه: دو نفر سى آيه از سوره احقاف را قرائت كردند و در قرائت آيات اختلاف نمودند.
ابن مسعود گفت: اين (قرائت) صحيح نيست، و نخوانيد آن را. و آن دو را نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله برد. حضرت از (اختلاف قرائت آنها) خشمگين شد در حالى كه حضرت على عليه السّلام نزد او بود. حضرت على عليه السّلام فرمود: پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شما را امر مىكند تا آن چنان كه به شما ياد داده شده، قرائت نماييد. «2»
يكى از اقدامهاى نظارتى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر تصحيح قراآت، توجّه به كتابت صحيح كلمات بود. همين دقت و توجه به كيفيت و صحت كلمات بود كه به عزل عبد اللّه بن سعد انجاميد. از رسالتهاى مهم پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بيان قرائت قرآن به شكل صحيح و تصحيح آن در موارد اختلاف بود. حتى اختلاف عمر با هشام بن حكيم در قرائت سوره فرقان نيز كه نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رفتند، به تصحيح قرائت غير واقعى منجر شده است و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله قرائت واقعى و صحيح را كه يك قرائت بيش نبوده است، بيان فرموده اند.
لذا روايت اختلاف عمر و هشام بن حكيم، مبتنى بر تجويز هر دو قرائت از سوى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله صحيح به نظر نمىرسد. زيرا در روايت امام باقر عليه السّلام، و امام صادق عليه السّلام آمده بود كه قرآن واحد و اختلاف قراآت، ناشى از روات است.
-----------------------------------------------------------------
(1) مجمع البيان، ج 4، ص 518.
(2) بحار الانوار، ج 40، ص 156.
----------------------------------------------