لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
«امام جواد عليه السّلام»
در مجموعه روايت امام جواد، از آنچه كه در دسترس بود، عباراتى به صراحت در مورد اعجاز قرآن يافت نشد. لكن از برخى از احتجاجات حضرت كه موجود است، مىتوان دريافت كه از نظر ايشان هم همانند ديگر ائمه، قرآن معجزه جاويدانى است كه همواره محور رجوع مردم بوده و هر امرى را بايد با قرآن
__________________________________________________
(1)- بحار الانوار 17/ 210.
(2)- توحيد صدوق ص 223.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 44
دريافت و اعجاز قرآن در آن است كه محور حق و باطل است؛ لذا در يكى از احتجاجات ايشان با يحيى بن اكثم، كه از قضات و عالمان آن وقت بوده است، حضرت جواد عليه السّلام، كتاب خدا را به استناد روايت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم محور عرضه روايات بر آن مىداند و مىفرمايد:
و ما خالف كتاب اللّه و سنتى فلا تأخذوا به و ليس يوافق هذا الخبر كتاب اللّه «1».
هرآنچه كه با كتاب خدا و سنت من مخالفت دارد، بر آن اعتناء نكنيد و بدين جهت اين خبر «2» موافق كتاب خدا نيست.
«امام هادى عليه السّلام»
دهمين امام شيعه حضرت على بن محمد عليه السّلام نيز در احتجاجات خود با مخالفين، آنها را به قرآن ارجاع مىدهد و قرآن را كتاب شكستناپذيرى مىداند كه با گذشت زمان، تغييرى در آن ايجاد نشده و استدلالهاى قرآن اعجابانگيز و متقن است به عنوان مثال، امام هادى عليه السّلام در احتجاج خود در مسئله جبر، بيان مىدارد كه عقيده شيعه، همان اختيار و منزلة بين المنزلتين است، نه جبر و نه تفويض و بيان مىداند كه قرآن با آيات محكم خود بر آن شهادت مىدهد و مىفرمايد:
و يشهد به القرآن بمحكم آياته و يحقق تصديقه عند ذوى الالباب «3». قرآن به آن (عقيده منزلة بين المنزلتين)، به وسيله آيات محكم و متقن خود شهادت مىدهد و تصديق آن نزد صاحب خرد، محقق مىشود.
امام هادى عليه السّلام در عبارتى ديگر، تكذيبكننده قرآن را كافر دانسته و
__________________________________________________
(1)- احتجاج طبرسى 2/ 246.
(2)- خبر مذكور مربوط به سؤال يحيى بن اكثم در مورد روايت مجعولى است كه در آن آمده است كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم مىفرمايد جبرئيل بر من نازل شد و گفت خدا مىگويد از ابا بكر سؤال كن كه آيا او از من راضى هست يا نه؟ اگر او راضى باشد، من نيز از او راضى هستم. امام جواد در پاسخ مىفرمايد، چنين مطلبى با كتاب خدا سازگار نيست كه مىفرمايد: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ، كه آيه شريفه بيان مىكند كه هيچ چيزى بر خدا مخفى نيست و از از همهچيز خبر دارد.
احتجاج 2/ 245
(3)- احتجاج طبرسى 2/ 253.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 45
مىفرمايد:
و من كذّب كتابه لزمه الكفر باجماع الامه «1». هركس كتاب خدا را تكذيب نمايد، به اتفاق امت اسلامى، دچار كفر شده است.