• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر «امام جواد و هادی عليه السّلام»


«امام جواد عليه السّلام»
در مجموعه روايت امام جواد، از آنچه كه در دسترس بود، عباراتى به صراحت در مورد اعجاز قرآن يافت نشد. لكن از برخى از احتجاجات حضرت كه موجود است، مى‏توان دريافت كه از نظر ايشان هم همانند ديگر ائمه، قرآن معجزه جاويدانى است كه همواره محور رجوع مردم بوده و هر امرى را بايد با قرآن‏
__________________________________________________
(1)- بحار الانوار 17/ 210.
(2)- توحيد صدوق ص 223.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 44
دريافت و اعجاز قرآن در آن است كه محور حق و باطل است؛ لذا در يكى از احتجاجات ايشان با يحيى بن اكثم، كه از قضات و عالمان آن وقت بوده است، حضرت جواد عليه السّلام، كتاب خدا را به استناد روايت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم محور عرضه روايات بر آن مى‏داند و مى‏فرمايد:
و ما خالف كتاب اللّه و سنتى فلا تأخذوا به و ليس يوافق هذا الخبر كتاب اللّه «1».
هرآنچه كه با كتاب خدا و سنت من مخالفت دارد، بر آن اعتناء نكنيد و بدين جهت اين خبر «2» موافق كتاب خدا نيست.
«امام هادى عليه السّلام»
دهمين امام شيعه حضرت على بن محمد عليه السّلام نيز در احتجاجات خود با مخالفين، آنها را به قرآن ارجاع مى‏دهد و قرآن را كتاب شكست‏ناپذيرى مى‏داند كه با گذشت زمان، تغييرى در آن ايجاد نشده و استدلالهاى قرآن اعجاب‏انگيز و متقن است به عنوان مثال، امام هادى عليه السّلام در احتجاج خود در مسئله جبر، بيان مى‏دارد كه عقيده شيعه، همان اختيار و منزلة بين المنزلتين است، نه جبر و نه تفويض و بيان مى‏داند كه قرآن با آيات محكم خود بر آن شهادت مى‏دهد و مى‏فرمايد:
و يشهد به القرآن بمحكم آياته و يحقق تصديقه عند ذوى الالباب «3». قرآن به آن (عقيده منزلة بين المنزلتين)، به وسيله آيات محكم و متقن خود شهادت مى‏دهد و تصديق آن نزد صاحب خرد، محقق مى‏شود.
امام هادى عليه السّلام در عبارتى ديگر، تكذيب‏كننده قرآن را كافر دانسته و
__________________________________________________
(1)- احتجاج طبرسى 2/ 246.
(2)- خبر مذكور مربوط به سؤال يحيى بن اكثم در مورد روايت مجعولى است كه در آن آمده است كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم مى‏فرمايد جبرئيل بر من نازل شد و گفت خدا مى‏گويد از ابا بكر سؤال كن كه آيا او از من راضى هست يا نه؟ اگر او راضى باشد، من نيز از او راضى هستم. امام جواد در پاسخ مى‏فرمايد، چنين مطلبى با كتاب خدا سازگار نيست كه مى‏فرمايد: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ، كه آيه شريفه بيان مى‏كند كه هيچ چيزى بر خدا مخفى نيست و از از همه‏چيز خبر دارد.
احتجاج 2/ 245
(3)- احتجاج طبرسى 2/ 253.
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 45
مى‏فرمايد:
و من كذّب كتابه لزمه الكفر باجماع الامه «1». هركس كتاب خدا را تكذيب نمايد، به اتفاق امت اسلامى، دچار كفر شده است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading