• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

اعجاز قرآن از نظر حضرت امام خمینی (5)


حضرت امام خمینی در مورد ديگر معتقد است كه هركس اهل عرفان باشد و به قرآن به نظر عرفانى نگاه مى‏كند، اعجاز آن را از اين زاويه، كاملا درك مى‏كند. امّا اگر اهل آن نباشد، فقط به فصاحت لفظى آن خواهد پرداخت و مى‏فرمايد:

الان نيز آنهايى كه هم افق آنها (اعراب جاهلى) هستند، جز تركيبات لفظيه و محسنات بديعيه و بيانيّه چيزى از اين لطيفه الهيه ادراك نكنند. و اما آنها كه به اسرار و دقائق معارف آشنا و از لطايف توحيد و تجريد باخبرند،

وجهه نظرشان در اين كتاب الهى و قبله آمالشان در اين وحى سماوى، همان معارف آن است و به جهات ديگر چندان توجهى ندارند. هركس به عرفان قرآن و عرفاى اسلام كه كسب معارف از قرآن نمودند نظر كند ... مى‏فهمد [و اذعان مى‏كند كه اعجاز قرآن در معارف آن است‏] و براى او، تصديق به اين‏كه كتاب وحى الهى و اين معارف، معارف الهيه است، مؤونه‏اى‏ ندارد «1».

ازاين‏رو، امام خمينى، بر اين نكته تاكيد دارد كه قرآن كتاب همه اعصار و همه ادوار زندگى هست و مى‏فرمايد:

آن‏كه قانون اسلام را آورده است، خدا است، خدا است كه محيط بر همه اعصار است، قرآن است كه كتاب همه اعصار است «2».

و به اين جهت، حضرت امام تمام مطالب قرآنى را داراى اسرار و نكات عرفانى مى‏داند، گرچه، مطلبى حتى در قرآن چند بار تكرار شده باشد و مى‏فرمايد:

شما مى‏دانيد كه قرآن معجزه است و در عين حال در قرآن، راجع به مسائل، تكرار زياد است، البته در هر تكرارى مسائلى طرح شده است. اما براى اينكه قرآن براى رشد مردم آمده است و براى انسان سازى، مسائلى كه براى ساختمان انسان است، نمى‏شود، يك دفعه بگويند و از آن رد بشوند، بايد آن را مكرر بخوانند «3».

ايشان معتقد است به خاطر همين وجوه اعجاز قرآن، به ويژه اعجاز عرفانى آن، بشر از آوردن به مانند آن، احساس عجز نموده و بر بزرگى آن اعتراف دارد و مى‏فرمايد:

قرآن كريم خود در چند جا معجزه بودن خود را به تمام بشر در تمام دوره‏ها اعلان كرده است و عجز جميع بشر را بلكه تمام جن و انس را از آوردن به مثل آن را ابلاغ كرده.

امروز ملت اسلام همين نشانه خدا را در دست دارند و به تمام غائله بشرى از روى كمال اطمينان، اعلان مى‏كنند كه اين نشانه پيغمبرى نور پاك محمد صلى اللّه عليه و اله و سلم است. هر كس از دنياى پر آشوب علم و دانش مثل آن را بياورد، ما تسليم او مى‏شديم و از گفته‏ هاى خود برمى‏گرديم «4».
***__________________________________________________
(1)- ر. ك به آداب الصلوة، امام خمينى ص 264.
(2)- ر. ك صحيفه نور، امام خمينى 7/ 121.
(3)- ر. ك به همان 9/ 153.
(4)- ر. ك به كشف الاسرار، امام خمينى، ص 47.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
اعجاز القرآن در نظر اهل بيت عصمت ع و بيست نفر از علماى بزرگ اسلام، ص: 97



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading