• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می‌کند تا قائم ما اهل بیت(علیه‌السلام) ظهور یابد. (منتخب‌الاثر، ص ٢٥٤)

   
 
 
 

اولین جلسه از نشست‌های قرآن‌پژوهی دیجیتال در غرفه مرکز نور در نمایشگاه قرآن برگزار شد.


به گزارش نورسافت، اولین جلسه از سلسله نشست‌های قرآن‌ پژوهی دیجیتال با موضوع قرائات قرآن و تشابه کلمات با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا مؤدب، استاد و عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم در غرفه مرکز نور واقع در بخش نوآوری‌های قرآنی دانش بنیان برگزار گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مؤدب با اشاره به اینکه قرآن تنها یک قرائت داشته و قرائات متعدد قرآنی هیچ مبنای روایی و حدیثی ندارد، به تاریخچه قرائات قرآنی پرداختند و افزودند اولین بار در کشاف زمخشری به اختلاف قرائات آیات پرداخته شده و با توجه به اینکه زمخشری در قرن ششم هجری می‌زیسته و تا پیش از وی هیچ سندی برای این قرائات وجود ندارد، نشاندهنده نادرستی و سستی این ادعاها می‌باشد.

ایشان تأکید کردند ائمه ما طی سه قرن بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص) از متن اصلی قرآن مراقبت کردند‌ه‌اند، تا دچار تحریف و دگرگونی نشود. قرآن تنها یک قرائت دارد و آن قرائتی است که توسط حفص از عاصم از امام علی(ع) روایت شده است.

وی افزود مستشرقان به قرائات مختلفی که از قرآن ارائه می‌شود توجه زیادی دارند و مدعی هستند که قرآن اضطراب متن داشته و بر خلاف تورات و انجیل متن ثابتی ندارد. بر این اساس باید از ترویج و تأیید روایات متعدد از قرآن که به ویژه توسط قاریان مصری ارائه می‌شود پرهیز کرد.

وی ضمن انتقاد از سازمان اوقاف که اقدام به چاپ معجم قرائات قرآنی که توسط اهل سنت نوشته شده و 11 هزار کلمه را مورد اختلاف قرائی قرار داده است، تأکید کردند این کار سازمان اوقاف تأییدی بر تحریف و نا استواری متن قرآن است؛ در حالی که ما قرآن را از ائمه خود دریافت کرده‌ایم و در درستی و اتقان آن هیچ تردیدی نداریم.

یکی از دلایل مهم پرهیز از قرائات متعدد قرآنی آن است که در بسیاری از موارد مفهوم و معنی کلمه تغییر می‌کند و این تحریف کلام الهی است؛ مانند مالک یوم الدین و ملک یوم الدین که مالک به معنی صاحب است و ملک به معنی پادشاه که تفاوت معنایی دارد. ایشان افزودند تأکید بر قرائتهای متعدد و دلخواه و نامحدود از قرآن بعد از پیامبر (ص) ، برای دور کردن مردم از اهل بیت علیهم السلام بوده است، در حالی که قرائت قرآن بدون توجه به مفهوم آیات هیچ فایده‌ای نداشته و موجب انس با قرآن نخواهد شد.

ایشان ضمن اشاره به اهمیت نشر دیجیتال در علوم قرآنی در جستجوی دقیق‌تر پژوهشگران علوم قرآنی، تأکید کردند تهیه نرم‌افزار در خصوص اختلاف قرائات به دو شرط می‌تواند مفید و مثمر ثمر باشد؛ اول اینکه به کشف دلایل نادرستی قرائات متعدد از قرآن کمک کند و دیگر اینکه قرائت صحیح قرآن را پررنگ‌تر نماید.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading