تفاسیر روایی اهل سنت :
8- معالم التنزيل فى تفسير القرآن
تأليف حسين بن مسعود بغوى، معروف به تفسير بغوى (م 516 ق) و به زبان عربى است.
بغوى كه معروف به محيى السنه است، محدّث، مفسّر و اهل زهد بوده و كتاب تفسيرش، مشتمل بر روايات و گفتار گذشتگان، قرائات و سبب نزول آيات است.
بغوى در تفسير خود به لغت، اعراب، احكام فقهى، تأويل و اشارات نيز پرداخته است. در بخش روايى بيشتر از تفسير ثعلبى متأثر بوده و همانند ثعلبى به ذكر اسرائيليات مبادرت كرده است.
9- المحرر الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز
تأليف ابو محمد بن عبد الحق ابن عطيه، معروف به تفسير ابن عطيه (م 543 ق) و به زبان عربى است. او عالمى انديشمند در تفسير، حديث و ادب و فقه بوده است.
______________________________
(1). ذهبى، همان، ص 228.
(2). همان، ص 234.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 206
ابن عطيه معاصر زمخشرى بوده و در ادب و لغت داراى روش همسانى بودهاند، گرچه از نظر مذهب و گرايش تفسيرى، فكر نيستند. او در تفسير آيات، به روايات مأثور آن اشاره مىكند و بيشترين منبع تفسير روايى او، كتاب تفسير طبرى است.
ابن عطيه به قرائات، نحو و شعر در تفسير اهتمام مىورزد و در تفسيرش علاوهبر روايات، از اجتهاد و نظر هم بهره مىبرد، لذا رواياتى كه مورد قبول او نبوده و ناسازگار باشند، مردود مىداند.
او با توجه به روايات و مأثور از صحابه و تابعين بر شيوه فقهى مالكى، به آيات فقهى مىپردازد. ابن عطيه در مذهب مالكى، پيشواى بزرگى بوده است. درباره اسرائيليات، معتقد است كه مىبايد از نقل فراوان آنها خوددارى كرد و بر مفسرانى كه اين راه را پيمودهاند، خرده مىگيرد و به تضعيف روايات آنها مبادرت مىكند.
او در مسائل كلامى، همفكر اشاعره است و در تفسير آيات كلامى، به تحكيم مبانى فكرى اشاعره مىپردازد. كتاب تفسيرى او به دليل گستردگى مسائل تفسيرى و تأليف زيبا، بيشتر مورد توجه بوده است. ابن عطيه، گرچه آثار ديگرى نيز دارد، ولى شهرت او به دليل كتاب تفسيرش است.
10- التسهيل لعلوم التنزيل
تأليف محمد بن احمد بن محمد بن جزى كلبى (م 741 ق) و به زبان عربى است. وى داراى فقه مالكى و صاحب كتاب القوانين الفقهيه فى تلخيص مذهب المالكيه نيز مىباشد.
تفسير او دربردارنده تمامى آيات قرآن به شكل موجز است. او در مقدمه تفسير خود به برخى مباحث علوم قرآنى مىپردازد، در ضمن تفسير به روايات تفسيرى، گفتار مفسران، نكتههاى بلاغى و بيان لغات مشكل نيز اهتمام ورزيده است.
______________________________
(1). ايازى، همان، 622؛ معرفت، همان، ج 2، ص 343.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 207
سند روايات را غالبا ذكر نمىكند، لذا به اسرائيليات در تفسير توجه كرده و از بررسى و نقد آنها خوددارى كرده است. در ذيل آيات الاحكام به بيان مذهب فقهى خود اهتمام داشته و از تفسيرهاى المحرر الوجيز و كشاف متأثر بوده است. گفتار مفسران را بيان كرده و سعى در تمييز درست از نادرست آنها داشته است. تفسير او، هم داراى جنبه روايى است و هم جنبه درايى و اجتهادى، ولى به نظر مىرسد جنبه روايى آن، نمايانتر باشد.
11- لباب التأويل فى معانى التنزيل
تأليف على بن محمد شيخى بغدادى خازن (م 741 ق) معروف به تفسير خازن و به زبان عربى است. تفسير خازن برگرفته از تفسير معالم التنزيل بغوى و تفسير مأثور روايى است. او در تفسيرش همان روش حسين بن مسعود بغوى را دنبال كرده و پس از تفسير لغوى به نقل مأثور از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم، صحابه و تابعين مىپردازد. تلاش او براى انتخاب روايات معتبر و شرح غرايب به همراه ايجاز بوده است، ولى درباره اسرائيليات، دچار لغزش شده و اخبار و قصص ضعيف را ذكر كرده است.
او علاوهبر تفسير آيات فقهى، و ديدگاههاى فقيهان را نيز تحليل مىكند. خازن، احاديث ترغيب را كه از سند محكمى برخوردار نيست و بيانگر نوعى انديشههاى صوفيانه است، بيان داشته و نگرش صوفيانه خود را به نمايش گذاشته است.