لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
13- تحصيل الاطمينان فى مطالب زبدة البيان
تأليف مير سيد محمد ابراهيم حسينى قزوينى (م 1149 ق) از عالمان اماميه در قرن دوازدهم و به زبان عربى است. وى از متكلمان و فقيهان شيعه بوده و در تفسير خود، به جنبه كلامى و فقهى كاملا اهتمام و توجه داشته است.
قزوينى از روايات معصومين عليهم السّلام فراوان استفاده كرده و كتاب او شامل آيات الاحكام بوده است. براساس متن كتاب زبدة البيان فى تفسير آيات الاحكام از مقدس اردبيلى به تفسير آيات فقهى پرداخته و در آنها از روايات و استدلال استفاده كرده است. به گفتار فقيهان توجه كرده و براى اثبات نظريههاى خود به روايات اهل بيت عليهم السّلام استدلال مىكند. كتاب تفسيرى او شامل همه ابواب فقه از طهارت تا ديات است. «1»
14- نيل المرام من تفسير آيات الاحكام
تأليف ابو الطيب سيد محمد صديق بن حسن خان قنوجى بخارى (م 1307 ق) و به زبان عربى است. محمد صديق بن خان، داراى مذهب شافعى و از عالمان بزرگ هند در قرن چهارم بوده و تفسيرش شامل آيات الاحكام به ترتيب قرآن است.
او حدود دويست آيه از آيات قرآن را كه معتقد است صريحترين آيات مربوط به احكاماند، به شكل موجز و بدون پرداختن به موضوعات غير فقهى، تفسير مىكند. در تفسير نيل المرام، به گفتار مذاهب چهارگانه پرداخته شده و ترجيح و برترى هريك را برعهده خواننده گذاشته است. با آنكه مذهب شافعى داشته، به استدلال و تثبيت مذهب فقهى خود بهطور صريح مبادرت نكرده است. «2»
__________________________________________________
(1). زركلى، الاعلام، ج 1، ص 74؛ دائرة المعارف تشيّع، ج 4، ص 547.
(2). ايازى، همان، ص 736.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 242
15- تفسير آيات الاحكام
تأليف سيد محمد حسين طباطبائى يزدى (م 1386 ق)، به زبان عربى است. او داراى مذهب جعفرى اثناعشرى بود، تفسيرش دربردارنده تمامى آيات نيست، بلكه تنها متعرّض آياتى مىشود كه به بيان احكام فقهى پرداختهاند و براساس ترتيب سورهها تنظيم شده است. با بيان آراى مذاهب ديگر، به تثبيت مذهب جعفرى مىپردازد. وى ضمن بررسى مفردات و لغات در آيات سبب نزول و روايات نيز در مواردى اشاره كرده است.
تفسير او در نزد شيعه ممتاز بوده و از نخستين تفسيرهايى است كه آيات الاحكام را براساس ترتيب آيات قرآن بررسى كرده، نه ابواب فقه. وى ضمن مقايسه آراى فقهى عالمان شيعه با ديگر مذاهب اهل سنت، بر آراى فقهى خود نيز استدلال مىكند.
در مقدمه به مباحث مقدماتى در علم تفسير، مانند فضل قرآن، كيفيت نزول، لزوم عرضه روايات بر قرآن، سنت و عترت اهل بيت عليهم السّلام پرداخته و موارد اتفاق و اختلاف فقهى را به صورت موجز بيان كرده است. «1»
16- تفسير آيات الاحكام
تأليف محمد على سايس (م 1396 ق) داراى مذهب شافعى و به زبان عربى است.
سايس تفسير خود را براساس مذهب اهل سنت و تطبيق مذاهب اربعه حنفى، شافعى، مالكى و حنبلى نگاشته كه براساس ترتيب سورههاى قرآن و در خصوص آيات الاحكام است.
مؤلف سعى دارد در ميان آراى فقهى اربعه، سخن شافعى را ترجيح دهد. او روايات نبوى صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و گفتار صحابه و تابعين را ذكر و برآنها استناد كرده است. تفسير
__________________________________________________
(1). معرفت، همان، ج 2، ص 372.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 243
او به شكل موجز تنظيم شده است. «1»
17- روائع البيان فى تفسير آيات الاحكام
تأليف محمد على صابونى از عالمان اشعرىمذهب معاصر اهل سنت و به زبان عربى است. او به تفسير آيات الاحكام براساس ترتيب آيات قرآن پرداخته و چنانكه خود گفته، تفسيرش با روشى نوين در بيان آراى فقيهان برگرفته از تفسيرهاى معتبر قبلى است. تفسير او درواقع، تلخيصى از تفسيرهاى قبلى است كه در آن تمايلى به مذهب خاصى نداشته، بلكه تنها آراى آنها را ذكر كرده است.
صابونى از تفسيرهاى جصّاص، ابن عربى، شافعى و كياهراسى بهره برده و به نوعى مقارنه بين تفسيرهاى شيعه و اهل سنت توجه داشته است. صابونى صاحب تفسير ديگرى به نام صفوة التفاسير است، كه دربردارنده تمامى آيات قرآن و جزء تفسيرهاى جامع است. «2»
تفسيرهاى ديگرى نيز با صبغه و گرايش فقهى تدوين شده كه به تبيين مباحث و اسلوبهاى فقهى پرداختهاند، ولى گرايش اصلى و جهتگيرى غالب آنها، فقهى نبوده، بلكه گرايشهاى ديگرى نيز داشتهاند كه توضيح آنها در بخش مخصوص خودشان آمده كه در اينجا با علامت پيكان در ذيل معين شده است. براى اطلاع بيشتر مىتوانيد بههمان بخشها مراجعه كنيد. در اين مجال به ذكر نام آنها به همراه جهتگيرى و گرايش معروفشان نيز اشاره مىشود:
1- مفاتيح الغيب،/ فخر الدين رازى (م 606 ق)/- جامع.
2- فتح الغدير،/ محمد بن على بن عبد الله شوكانى (م 1250 ق)/- كلامى.
__________________________________________________
(1). ايازى، همان، ص 101.
(2). خرمشاهى، همان، ص 703.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 244
3- فتح البيان،/ سيد محمد بن صديق قنوجى (م 1307 ق)/- ماثور و روايى.
4- تفسير المراغى،/ شيخ احمد بن مصطفى مراغى (م 1371 ق)/- تربيتى.
5- التفسير الحديث،/ محمد عزه دروزه (م 1400 ق)/- اجتماعى.
6- الجديد فى تفسير القرآن،/ محمد بن حبيب سبزوارى (م 1409 ق)/- ماثور و روايى.
7- الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز،/ على محمد على دخيل (معاصر)/- اجتماعى.
روشهاى تفسير قرآن، ص: 245