• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

تفسیر اجتماعی (4)


6- الحديث‏

تأليف محمد عزه دروزه نابلسى (م 1400 ق)، به زبان عربى و شامل تمامى آيات قرآن است. دروزه، از عالمان اهل سنت و داراى مرام اشعرى است كه تفسير خود را در تبيين مسائل اجتماعى و پرداختن به مباحث فقهى تدوين كرده است.

او معتقد بود كه مى‏بايد تفسير آيات را براساس ترتيب نزول، بيان كرد تا بيشتر نكته‏ هاى اجتماعى آن روشن شود، زيرا نزول آيات قرآن سير تدريجى دارند و دانستن آنها لازم است، از اين‏رو، از سوره علق تا ناس را محور تفسير خود كرده است.

او ضمن بررسى لغت‏هاى هرسوره، به موضوعات مهم همراه با فضيلت آنها اشاره كرده است. رابطه سوره‏ها و آيات، به‏ويژه زمان نزول آنها، مورد توجه او در تفسير بوده است.

او به مسائل اجتماعى، فقهى و بلاغى پرداخته و از روايات و شأن نزول مدد جسته و از پرداختن به اسرائيليات و مسائل علمى- تجربى در تفسير برحذر بوده است. بخش‏هايى از تفسير او به شكل موضوعى است و سعى مى‏كند تا بيان نمايد كه موضوعات قرآن در هنگام نزول، قبل و پس از هجرت، متفاوت است. «1»

7- مخزن العرفان، كنز العرفان‏
تأليف بانوى اسلام، سيده نصرت بنت محمد على امين (م 1403 ق) از مفسران شيعه و به زبان فارسى است. بانوى اصفهانى از نادرترين بانوان شيعه است كه به تفسير آيات به شكل محققانه و با گرايش اجتماعى و تربيتى، پرداخته است.

او در فقه، تفسير و كلام، صاحب انديشه بوده و داراى آثارى، مانند الجنة و الرضوان و الدر و الياقوت است. تفسير مخزن العرفان، تفسيرى موجز و شامل تمامى آيات قرآن است كه به مسائل اجتماعى و تربيتى و در مواردى به اصطلاحات و مسائل عرفانى پرداخته است.

از روايات معصومين عليهم السّلام كمك گرفته و به تحليل و بررسى آنها مبادرت كرده است. او از تفسير صدر المتألهين به لحاظ مسائل عرفانى و فلسفى و از تفسير مجمع البيان به لحاظ روايت و نقل گفتار مفسران بهره برده است. «2»

-------------------------------------------------------------

(1). ايازى، همان، ص 452.

(2). همان، ص 629.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading