لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
حجتالاسلام والمسلمین مؤدب گفت:
مراحل خلقت از مباحث مهمی است که برای اثبات قیامت و اطمینان به رستاخیز در برابر شبههگران میتوانیم از آن بهره ببریم است؛ مفسران معتقدند خداوند با بیان این مراحل به قدرت و توانمندی الهی اشاره کرده تا برای انسان روشن شود که در جهان همه چیز تحت اراده و قدرت الهی است.
حجتالاسلام والمسلمین مؤدب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم در سومین نشست همایش «بررسی فقهی، اخلاقی و حقوقی درمان ناباروری» که امروز، ۱۶ اسفندماه در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: اسلام درخصوص درمان و شفا تأکید فراوان دارد و خداوند در طبیعت درمان بسیاری از امراض را فراهم کرده است و اطبا نیز در سلسله حلقات درمان جایگاه واسطه دارند؛ پس از انقلاب اسللامی ایران پیشرفتهای زیادی در درمان ناباروری داشته است.
وی ادامه داد: حوزههای علمیه، فقها، اساتید و گروههای فقه، حقوق، قرآن حدیث، فلسفه، کلام و اخلاق در راستای بررسی مسائل درمان ناباروری، مسئولیت مهمی برعهده دارند که مسائل اخلاقی، فقهی، حقوقی پیشرفت علمی در مسائل درمانی را مورد بررسی قرار دهند؛ خداوند متعال در قرآن سه بار از کلمه طفل یاد کرده است و مراحل خلقت کودک را مورد توجه قرار داده است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم افزود: خداوند متعال در آیه پنجم سوره حج میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا؛ اى مردم اگر درباره برانگيخته شدن در شک هستيد پس بدانيد كه ما شما را از خاک آفريدهايم سپس از نطفه سپس از علقه آنگاه از مضغه داراى خلقت كامل و احياناً خلقت ناقص تا قدرت خود را بر شما روشن گردانيم و آنچه را اراده مىكنيم تا مدتى معين در رحمها قرار مىدهيم آنگاه شما را بهصورت كودک برون مىآوريم.»
مؤدب با اشاره به اینکه برخی میگویند آیا میتوان از قرآن مطالب پزشکی را به خوبی دریافت؟ آیا قرآن متصدی بیان مراحل خلقت انسان بهصورت جزئی شده است؟ گفت: علامه طباطبایی معتقدند هر آیهای ساختار یا سیاق ادبی دارد که از آن میتوان به فلسفه وجودی هر مطلبی در قرآن دست یافت. مقصود از مراحل خلقت آن است که شک و شبهه در ذهن دیگران برطرف شود که قیامت و رستاخیز وجود دارد؛ نسلهای پیشین پس از مدتی از این دنیا کوچ میکنند و کاملاً در طبیعت تغییر پیدا میکنند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم بیان کرد: مراحل خلقت از مباحث مهمی است که برای اثبات قیامت و اطمینان به رستاخیز در برابر شبههگران میتوانیم از آن بهره ببریم، با توجه به آیاتی که ذکر شد میتوان دریافت که انسان چگونه از یک نطفه تبدیل به طفل میشود؛
پس در رستاخیز و قیامت نیز انسانها پس از مرگشان به اذن خدا برمیخیزند؛ خلقت بسیار پیچیده و حساس است و مفسران بزرگ معتقدند خداوند با بیان این مراحل به قدرت و توانمندی الهی اشاره کرده تا برای انسان روشن شود که در جهان همه چیز تحت اراده و قدرت الهی است و ما مخلوقیم و او خالق و با این وصف انسان در دنیا مسئولیت اجتماعی سنگینی برعهده دارد.