• العربية
  • English
  • فارسی
 
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم :

المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّةِ.
مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است. (الشِّهاب‌ فی‌الحِکَمِ و الآداب، ص ١٦)

   
 
 
 

دومين نشست علمي از سلسله نشست هاي كنفرانس بين المللي «اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت


رئيس دانشكد الهيات دانشگاه قم، گره گشايي از كار مردم را شرط رسيدن به شفاعت اخروي و محوبيت دنيوي عنوان كرد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، حجت الاسلام دكتر سيد رضا مودب در دومين نشست علمي از سلسله نشست هاي كنفرانس بين المللي «اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت (عليهم السلام)» كه در آستانه شهادت امام هشتم(ع) و با موضوع «امام رضا(ع)؛ گره گشايي و خدمت رساني به مردم» به صورت وبينار برگزار شد، گفت: بر اساس روايت معصومين (ع) به ويژه حضرت رضا (ع) گره گشايي و خدمت رساني به مردم باعث شفاعت انسان در روز قيامت، محبوبيت در پيشگاه خداوند متعال و بين مردم و در امان ماندن در روز قيامت خواهد شد.
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه امام رضا (ع) در كلامي گهربار، افرادي را كه به گره گشايي از كار بندگان خداوند مشغول اند، بندگان خاص خدا مي داند، افزود: در منابع روايي تأكيد شده است كه خداوند در روي زمين بندگاني دارد كه سعي مي كنند، نيازهاي مردم را برآورده سازند.
سردبير فصلنامه بين المللي امام رضا (ع) و علوم روز، در ادامه تبيين سيره عملي حضرت رضا (ع) در باب نجات انسان و خدمت به مردم را امر بسيار مهمي معرفي و اظهار كرد: از جمله شرايط گره گشايي كه در منابع ديني مورد اشاره قرار گرفته، آن است كه در قدم اول افراد نيازمند واقعي شناسايي شوند، سپس افرادي كه قصد خدمت رساني دارند، توان و قدرت انجام آن را داشته باشند؛ زيرا خداوند متعال بر اساس قدرت و توانايي انسان از او توقع دارد.
حجت الاسلام مودب با تأكيد بر اين مطلب كه گره گشايي بيش از آن كه به سود فرد نيازمند باشد، براي فرد كمك كننده سودمند و با بركت تر است، توضيح داد: بر اساس آيات شريفه قرآن كريم اگر كسي گره گشايي و خدمت رساني به مردم نمايد، اين كار نيك و عمل صالح براي او ذخيره خواهد شد.
وي ادامه داد: دستگيري و انفاق نيازمندان از جمله عواملي است كه بلا و مصيبت هاي دنيوي و اخروي را از انسان دور مي كند؛ همچنان كه در روايت آمده است كه صدقات باعث دفع بلا خواهد شد.

ضورت توجه جامعه اسلامي به گره گشايي و خدمت رساني
در ادامه اين نشست دكتر عادل پيغامي خاطرنشان كرد: زماني كه به فرهنگ عاميانه اسلامي جاري در جامعه نگاه مي كنيم شاهد خواهيم بود كه به موضوع خدمت رساني و نجات انسان آن گونه كه در سيره معصومين (عليهم السلام) و آيات قران تأكيد شده است در زندگي روزمره جلوه گر نيست.
وي با انتقاد از اينكه متأسفانه در سبك زندگي و نحوه انتخاب و تصميمات و بودجه ريزي خانواده ها، گره گشايي از افراد نيازمند از اهميت لازم برخوردار نمي باشد، تصريح كرد: اين انتخاب و بازاريابي محتوايي مبني بر نجات انسان ها بسيار حايز اهميت است و بايد در تمامي عرصه ها متبلور باشد.
اين استاد دانشگاه با تأسي به آيات قرآن كريم عنوان كرد: مسئله كمك به نيازمندان، فقرا و ايتام و افراد محتاج به هدايت تنها به عنوان امري مستحب مطرح نمي باشد، بلكه از ضروريات است.
وي بر اساس آيات شريفه سوره مباركه ماعون، عدم رسيدگي به يتيمان و كمك رساني به افراد نيازمند را از پارامترهاي شناسايي تكذيب كنندگان دين برشمرد و افزود: در جامعه اسلامي كه همه مدعي مسلماني هستند و در نماز جماعت شركت مي كنند، افراد نيازمند بسياري وجود دارد كه حتي از حداقل هاي يك زندگي ساده محروم هستند و رسيدگي هاي لازم به آن ها نمي شود.
دكتر پيغامي از صفات برجسته امام رضا (ع) را چاره ساز و فرياددرس درماندگان بودن معرفي و عنوان كرد: همه ما انسان ها دوست داريم از وضعيت رفاهي نسبي برخوردار باشيم، در حالي كه جامعه اي به شكوفايي و رفاه نسبي مي رسد كه عدالت اجتماعي و احسان در تمامي شئون آن حكم فرما باشد.

خدمت به مردم؛ بارزترين جنبه اجتماعي عبادت
دكتر امير سلماني رحيمي، پژوهشگر بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي در اين نشست با اشاره به اين روايت معصوم (ع) كه برترين عبادت خدمت گذاري به برادر ايماني است، تصريح كرد: بارزترين جنبه اجتماعي عبادت، خدمت به مردم و برآوردن نيازهاي آنها مي باشد كه تنها در رفع مشكلات مادي افراد خلاصه نمي شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: وقتي بحث از جغرفيايي خدمت و فرهنگ رضوي به سخن مي آيد، بايد توجه داشت كه حضرت رضا (ع) چهره اي بين المللي و شناخته شده در نزد اديان و مذاهب هستند.
وي با بيان اينكه آموزه هاي رضوي نجات بخش بشريت در تمامي اعصار است، عنوان كرد: تمامي دست اندركاران آستان مقدس حضرت رضا (ع) بايد تلاش كنند تا با هدايت سرمايه هاي انساني و مادي به سمت معرفت افزايي بشريت حركت كنند.
يادآور مي شود، سلسله نشست هاي كنفرانس بين المللي «اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت (ع)» در راستاي برنامه هاي كلان دبيرخانه بين المللي امام رضا (ع) و علوم روز دانشگاه بين المللي امام رضا (ع) و لبيك علمي و عملي به دغدغه ها و رويكردهاي رهبر معظم انقلاب در سال جاري، در حال برگزاري است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading