• العربية
  • English
  • فارسی
 
امام جعفرصادق (علیه‌السلام) :

مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)

   
 
 
 

شناخت توحيد با دو خصلت‏


شناخت توحيد با دو خصلت‏
1- هشام بن سالم گفت: امام صادق (ع) فرمود: از پدرم شنيدم و او از پدرش شنيد كه مردى نزد امير المؤمنين (ع) از جاى برخاست و به او گفت: يا امير المؤمنين! پروردگارت را با چه چيزى شناختى؟
حضرت فرمود: با به هم خوردن عزم و اراده و شكسته شدن همّت، هر گاه كه چيزى را قصد كردم، خدا ميان من و قصدم حايل شد و من چيزى را اراده كردم ولى قضاى الهى با آن مخالفت نمود، پس دانستم كه سامان دهنده كارها كسى غير از من است. آن شخص گفت: چگونه سپاس نعمت‏هاى خدا را به جاى آوردى؟ فرمود: به بلايى توجه كردم كه از من دور كرده و ديگرى را به آن مبتلا ساخته است، پس دانستم كه به من نعمت داده و سپاسگزارى كردم. آن شخص گفت: براى چه ملاقات او را دوست دارى؟
فرمود: وقتى ديدم كه او دين فرشتگان و پيامبران و انبياى خود را براى من برگزيده، دانستم كه كسى كه مرا اين گونه گرامى داشته، مرا فراموش نمى‏كند، پس ملاقات او را دوست داشتم.
الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1، ص: 57
بیان : امام صادق علیه السلام در روایت شریف به مسئله توحید اشاره دارد و اینکه خداوند متعال عله العلل است و منافات با نقش انسان و اختیار او ندارد ؛ زیرا انسان در طول اراده الهی است .



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading