• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

قرائت کلام الهی به‌تنهایی برای گسترش فرهنگ قرآنی کافی نیست


قرائت کلام الهی به‌تنهایی برای گسترش فرهنگ قرآنی کافی نیست .

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم گفت: متولیان قرآنی باید زمینه قرائت و فهم قرآن را فراهم آورند اما برای گسترش فرهنگ قرآنی این دو مؤلفه کافی نیست و متولیان باید راه‌های مردمی و سنتی ترویج قرآن را نیز فراهم کنند.
حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین سید رضا مودب، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفت‌ و گو با ایکنا از قم، در خصوص چگونگی انس بیشتر با قرآن گفت: ماه مبارک رمضان آثار خاصی در سبک زندگی بشر دارد از همین‌ رو لازم است که در ماه مبارک رمضان انس بیشتری با قرآن داشته باشیم، چرا که قرآن در این ماه نازل شده است و انس با کلام الهی چند مرحله دارد، که یکی از مراحل آن خواندن کلمات قرآن است، اما برای انس بیشتر، باید به کلمات و کاربردی کردن آن توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه قرآن کتاب زندگی است و کتاب خواندن صرف نیست، گرچه خواندن آن ثواب دارد اما قرآن نیامده که صرفا خوانده شود بله باید دستورات و احکام آن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: باید در هنگام خواندن قرآن توجه کنیم که کدام آیه قرآن، معنا و نشاط بیشتری برای ما دارد و این توجه باعث افزایش انس بیشتر ما با قرآن می‌ شود.

استاد دانشگاه قم اضافه کرد: برای مثال افرادی همچون امام خمینی(ره) هر چه سن‌ شان بالاتر می‌رفت درک‌شان از قرآن بیشتر می‌شد، چرا که آیات قرآن را بیشتر در زندگی‌ شان احساس می‌کردند و خود را مخاطب قرآن می‌دانستند.

مؤدب درباره وظیفه‌ای که متولیان قرآن برای انس بیشتر با قرآن می‌توانند ایفا کنند، اظهار کرد: متولیان قرآنی باید زمینه فهم و قرائت قرآن را فراهم آورند اما برای گسترش فرهنگ قرآنی این دو مؤلفه کافی نیست و متولیان باید راه‌ های مردمی و سنتی ترویج قرآن را نیز فراهم کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: از گذشته قرائت قرآن در مجالس خانوادگی و مساجد وجود داشته است و باید به این سبک فرهنگ‌ها توجه بیشتری شود، همین عمومی‌ شدن قرآن باعث ترویج بیشتر فرهنگ آن می‌شود.

وی در پایان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری گفتند لازم است تا جلسات قرآن بیشتر شود، همچنین از بزرگانی همچون دانشمندان، اساتید و عالمان انتظار می‌رود که این فرهنگ قرآنی را توسعه دهند.

انتهای پیام



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading