لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِكَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.
اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت(علیهالسلام) ظهور یابد. (منتخبالاثر، ص ٢٥٤)
أهم مبانى تفسير قرآن
مبانى تفسير قرآن آنچنانكه گذشت داراى انواع و اقسامى است و تحليل مستقل هريك بر اساس تقسيمات مذكور و يا مبانى خاص مفسران، پژوهش مستقلى را مىطلبد، ولى در اين پژوهش به اختصار به أهم مبانى تفسير بر اساس ترتيب منطقى آنها پرداخته مىشود كه در يكديگر مؤثر هستند و برخى بر ديگرى مقدم مىباشند كه مىتواند شامل مبانى مشترك و مختص، قطعى و ظنى، صدورى و دلالى باشد و در اغلب موارد، نخست بر اساس مبانى صدورى و سپس بر اساس مبانى دلالى، تحليل و بررسى انجام مىشود؛
بدينجهت به مهمترين مبانى تفسيرى مىپردازيم و در هريك از مبانى به ديدگاه مفسران اعم از آنها كه آن را پذيرفته و يا نفى كردهاند، اشاره و ضمن تحليل هريك، ديدگاه صحيح و يا صحيحتر، مستند مىگردد.
با مطالعه در مبانى مفسران و محققان قرآنى، أهم مبانى تفسير قرآن مىتواند شامل موارد ذيل باشد: قدسى بودن قرآن، نص و قرائت واحد قرآن، امكان و جواز تفسير، حجيت ظواهر قرآن، نياز مخاطبان قرآن به تفسير و بررسى علل آن، ساختار چندمعنايى قرآن، زبان قرآن، منابع تفسير، انسجام و پيوستگى آيات، جامعيت قرآن.
چكيده
مقصود از مبانى، باور و اصول پذيرفته شده مفسران مىباشد كه سبب رويكردى خاص در تفسير است و رابطه آن با مكاتب تفسيرى، عام و خاص مطلق است؛ زيرا مبانى اعم از مكاتب است و تفسير همان علم فهم و بيان معانى نهفته آيات و شامل معانى همه آيات و عامتر از تأويل و تنزيل است. مبانى تفسير، داراى اقسامى همانند: كلامى، روشى، گرايشى، صدورى و دلالى است كه هريك از آنها مىتواند قطعى و يا ظنى باشد و اعتبار هريك از آنها وابسته به مستندات آنها است.
مؤدب، رضا، مبانی تفسیر قرآن، صفحه: ۴۰، دانشگاه قم، قم - ایران، 1386 ه.ش.