• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

معاد : يَوْمَ الْتناد :


یوم التناد :

از دیگر توصیف های خاص در مورد جهان آخرت «يَوْمَ التَّناد» هست. یوم التناد به معنای روز صدا زدن یکدیگر و یاری خواستن است.

در سوره مومن(غافر) آمده است که مومن آل فرعون به هنگامی که فرعونیان را از عذاب الهی در دنیا و آخرت می ترساند می گوید: «وَ يا قَوْمِ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ يَوْمَ التَّناد»؛ (1) ای قوم، من بر شما از روزی که مردم یکدیگر را صدا می زنند و به عبارتی از هم یاری می خواهند، اما صدایشان به جایی نمی رسد بیمناکم ؛ بنابراین یوم التناد روزی است که برخی از افراد یکدیگر را صدا می کنند.

مفسران در ذکر علت اینکه چرا آن روز را یوم التناد گفته اند، دلایلی ذکر کرده اند (2) ؛ برخی معتقدند از آن رو قیامت را یوم التناد گویند که در قیامت دوزخیان و بهشتیان یکدیگر را صدا می کنند.
به چه دلیل؟ دوزخیان می گویند مقداری از آب گوارای بهشتی یا از روزی های خدا را به ما بدهید؛ همچنان که در سوره اعراف هست: «وَ نادى‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّه»؛‏(3)
اصحاب جهنم، بهشتیان را صدا می زنند و می گویند مقداری از آب یا نعمت هایی که خدا به شما داده به ما افاضه کنید . بهشتیان در پاسخ ندای دوزخیان چه می گویند؟ «قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَى الْكافِرينَ»؛

پاسخشان این است که خداوند این نعمت هایی که شما از ما می خواهید، آن را بر شما حرام کرده است؛ آب گوارا یا دیگر نعمت هایی را که روزی ما شده است بر شما حرام کرده است.

از امام صادق( عَلَيْهِ السَّلَامُ) حدیثی در کتاب معانی الاخبار شیخ صدوق روایت شده قَالَ: «يَوْمُ التَّنَادِ يَوْمٌ يُنَادِي أَهْلُ النَّارِ أَهْلَ الْجَنَّةِ: أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ‏». (4)
نام گذاری بخاطر آنست که در صحنه محشر، جهنمیان، بهشتیان را صدا می زنند و از هم کمک می خواهند و می گویند مقداری از آب یا نعمت هایی که خدا به شما داده به ما افاضه کنید .

برخی از مفسران هم معتقدند (5) که تعبیر تناد، به این گونه است که فرشتگان مردم را برای حساب صدا می زنند و مردم فرشتگان را برای استمداد، متقابلا صدا می کنند .

یا اینکه برخی (6) گفته اند که مومن هنگامی که نامه اعمالش را می بیند از روی شوق فریاد می زند. آنچنانکه در سوره حاقه آمده است: «هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهْ»؛ (7) هان این نامه اعمال من است ای مردم بیایید و آن را بخوانید و کافر نیز در آن هنگام که نامه عملش را به دستش می دهند از شدت وحشت فریاد می زند: «يا لَيْتَني‏ لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ»؛(8) ای کاش این نامه اعمال را به دست من نمی دادند .

امید که به این تعبیری که در قرآن به کار رفته است توجه بیشتری داشته باشیم و از آن افرادی نباشیم که در قیامت برای کمک فریاد بزنیم؛ زیرا در آنجا دیگر فرصتی نیست.

------------------------------------------------------------------------------------

1- مومن، 32
2- مجمع البیان ج8 ص 814 .
3 - اعراف، 50
4- معانی الاخبار ص 156. نور الثقلین ج 4 ص 519
5- تفسیر نمونه ج 20 ص 94 .
6- همان .
7- حاقه، 19
8- حاقه ، 25



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading