مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
منزلت عقل از دیدگاه البانی
چکیده
منزلت عقل و محدوده دخالت آن در شریعت در حوزه پژوهش دینی نزد محققان محل گفتگو بوده است و همچنان محور بحث های مهم در شاخههای مختلف علوم اسلامی است. مکتب سلفیه و همچنین البانی که از حامیان این مکتب در دوره معاصر محسوب میشود حسن و قبح عقلی را انکار نموده و عقل را به عنوان منبعی از منابع شریعت قبول ندارد. وی تمام احادیث عقل را باطل و دست ساز می داند. همچنین او دفاع عقلانی از دین را که به عنوان علم کلام از آن یاد میشود، امری مستحدث میداند که در سلف امت، سابقه نداشته و بنابراین غیر مشروع میباشد. او معتقد است که علم کلام، ساحت شریعت را آلوده نموده است. در این نوشتار با نقاط ضعف عقاید وی آشنا میشویم.
واژگان کلیدی: محمد ناصر الدین البانی، سلفیه، روایات عقل، دفاع عقلانی از دین.
سید رضا مؤدب .سیفعلی زاهدیفر .مریمسادات مؤدب
Attachment | Size |
---|---|
عقل از دیدگاه البانی.pdf | 476.68 KB |