• العربية
  • English
  • فارسی
 
قال علی علیه السلام :

اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.
همواره در انتظار باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)

   
 
 
 

ولين كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز»


تبليغ دين بايد هماهنگ با فطرت انسان باشد

دبير علمي اولين كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز» با تأكيد بر ضرورت تبليغ فطرت مدار، اظهار كرد: دين و دستورات آن منطبق بر فطرت انسان است از اين رو تبليغ آن نيز بايد هماهنگ با فطرت انسان باشد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه بين المللي امام رضا(ع)؛ حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيدرضا مودب در اولين نشست علمي كنفرانس ملي امام رضا(ع) و علوم روز كه با موضوع «اصول بنيادين ارتباطات و تبليغ ديني در سيره علمي و عملي امام رضا(ع) برگزار شد به تبيين اصول و مختصات تبليغ دين مبتني بر روايات امام هشتم(ع) و آيات شريفه قرآن كريم پرداخت.

اين استاد دانشگاه افزود: دستورات دين منطبق با فطرت انسان است و خداوند متعال در جان آدمي همه ارزش هاي مورد نياز را قرار داده است؛ معلمان و مبلغان ديني بايد بر اين اصل تكيه كنند كه وظيفه اصلي آن ها تذكر است.حجت الاسلام مودب در ادامه سخنانش گفت: برخي از روان شناسان معتقد هستند كه انسان مثل ظرفي خالي است كه با آداب و رسوم و افكار حق و باطل پر مي شود و نظام هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به او رنگ مي دهند؛ در حالي كه اين گونه نيست و خداوند متعال قدرت شناخت حق و و حق گرايي را در وجود انسان به وديعت نهاده است.

به گفته دبير علمي كنفرانس ملي «امام رضا(ع) و علوم روز»، تكوين با تشريع هماهنگ است؛ لذا هدايت فطري انسان كم و زياد مي شود اما به كلي محو نمي شود، زيرا گرايش هاي حق طلبانه اي كه در درون انسان نهفته شده، با تغير مكان و زمان عوض نمي شود.

رئيس دانشكده الهيات و معارف دانشگاه قم در بخشي ديگري از سخنانش با استناد به روايتي از امام رضا(ع) كه عبادت زياد، به نماز و روزه فراوان نيست، بلكه فقط بسيار انديشيدن در امر خداست، توضيح داد: آن حضرت در اين روايت مي خواهند ذهنيتي را كه در برخي از افراد وجود دارد و تمام عبادت در روزه و نماز خلاصه مي كنند، اصلاح نمايند؛ زيرا عبادت در تفكر امر خداست و نماز و روزه اي كه در جهت تفكر و اوج معرفت و ستايش خداوند باشد، ارزش پيدا مي كند.اين استاد دانشگاه در ادامه سخنانش اصل كوشش و جهاد و تلاش به همراه نشاط، توجه توأمان به دنيا و آخرت و دعوت محترمانه و خصوصي به خوبي ها را از ديگر اصول و مختصات تبليغ دين مبتني بر روايات امام هشتم(ع) برشمرد.

وي ادامه داد: معتقد هستيم هر جا تفكر در جامعه بيشتر بروز و ظهور بيشتري داشته است، زمينه رشد معارف، تذهيب و سعادت نيز بيشتر شده است؛ از اين رو مبلغاني كه مخاطبان را به انديشيدن سمت و سو مي دهند موفق تر هستند تا عالمان و مبلغاني كه درصدد القاي معارف به مخاطبان هستند و از انديشه مخاطب بهره اي نمي گيرند.

وي در ادامه سخنانش با اشاره به توجه به اصل تفكر و انديشيدن در تبليغ خاطرنشان كرد: خداوند متعال به انسان قدرت تفكر و انديشيدن را داده است، ممكن است برخي از افراد در دوره اي با توجه شرايط اجتماعي ان زمان از اين قدرت الهي به خوبي بهره مند نشوند، اما اين قدرت در وجود انسان ها قرار دارد و مبلغ ديني بايد به اين اصل اهتمام ويژه بورزد و تلاش كند تا روحيه انديشيدن و فكر كردن را در در مخاطب خود پرورش دهد.

وي با استناد به آيات شريفه قران كريم كه اگر ابلاغ به خوبي انجام شود و معارف به خوبي يادآوري شود، قطعا اثرگذاري اتفاق خواهد افتاد، تصريح كرد: رهبران ديني جامعه بايد ابتدا حق گرايي كامل خود را در شناخت معارف تثبت كرده و سپس به ارشاد ديگران بپردازند.

وي با تأكيد بر تبليغ فطرت مدار، خاطرنشان كرد: مبلغ، متذكر دهنده معارف است، نه آموزش دهنده؛ لذا در تبليغ مبلغ نياز ندارد كه اين معارف را ايجاد كند بلكه آن را بيان مي كند تا در جان آدم آشكار شود زيرا معارف دين در ذات انسان نهفته شده و راه سعادت و راه حق و حقيقت در جان هر انساني به وديعه نهاده شده است.



 

انجمن‌ها
دانشگاه‌ها
پژوهشگاه‌ها
مراجع عظام
سایر

انتشار محتوای این وبگاه تنها با ذکر منبع مجاز میباشد

X
Loading